groei
KMO

En dan komt de groei… Hoe de ‘next step’ zetten

28.06.2023
door Lieven Desmet

Proficiat, jouw start-up heeft de wind in de zeilen! Tijd voor de volgende fase van het verhaal. Mensen aanwerven of taken uitbesteden? Misschien moet je groeikapitaal aantrekken? En is het dan nu tijd voor een adviesraad? Veel vragen, hier wat antwoorden.  

“Als de mayonaise pakt, is dat een mooi moment”, zegt Omar Mohout. De techondernemer die destijds bij het onderzoekscentrum Sirris werkte en zowel snelgroeiende start-ups als Fortune 500-bedrijven adviseerde, is vandaag partner bij Nova Reperta. Het bedrijf helpt ondernemingen met klantgerichtheid, efficiëntie en digitale versnelling, en werkt voor bekende bedrijven als SD Worx, Toyota Motor Europe, Le Pain Quotidien en Carglass. Die mayonaise wordt in de literatuur ook wel PMF gedoopt: Product Market Fit. Dat is het punt dat je product of dienst voldoet aan een marktbehoefte. “Op zo’n moment heb je bewezen dat je start-up een bestaansreden heeft”, zegt Omar Mohout. “En dan is het tijd om de volgende fase voor te bereiden.” 

Matthias Browaeys is medeoprichter van het Gentse crowdfundingplatform WinWinner, dat hij opstartte in het kader van zijn bachelorproef tijdens zijn opleiding kmo-management. “Het eerste dat we deden, was een copywriter aanwerven”, lacht hij. “Het uitschrijven van campagnes voor crowdfunding vond ik het minst leuke aspect van de job en ik kon het eerlijk gezegd ook niet zo goed. Toen we groeiden en er steeds meer campagnes kwamen, rekende ik uit dat ik snel veertig uur per week daarmee bezig was. Een hele werkweek voor iets wat ik niet graag deed en kon.” Liever stak hij zijn tijd in netwerken. “Ik zei op alles ‘ja’ en investeerde enorm veel in pr. Mensen onderschatten de kracht van naamsbekendheid.” 

Je fundamenten moeten in orde zijn, anders stort je onderneming als een kaartenhuisje in elkaar.

- Omar Mohout, Nova Reperta

Tijdsbesteding

Het is vanzelfsprekend dat je als oprichter bij de start verscheidene petjes draagt. Als je echter wilt opschalen, kun je niet anders dan zaken delegeren. “Maar de fundamenten moeten wel in orde zijn, anders stort je onderneming als een kaartenhuisje in elkaar”, waarschuwt Omar Mohout. “Het is het evenwicht vinden tussen interne en externe groei.” 

Bij interne groei wordt de organisatie van binnenuit opgeschaald: via processen, een product roadmap, rekrutering professionaliseren, financiële rapportering enzovoort. Bij externe groei gaat het over het opzetten van samenwerkingen, internationalisering, of het verbeteren van sales en marketing. “Je moet je de vraag stellen wat je core is, en wat je kunt uitbesteden”, zegt Omar Mohout. “De complexiteit neemt toe, maar als je kunt delegeren wordt het makkelijker.” 

Groei is niet altijd extra personeel, zegt Matthias Browaeys. “Uitbesteden is ook een piste. Er is een enorme pool aan freelancers die je kunt inhuren voor bijvoorbeeld IT of hr. Mijn advies aan jonge ondernemers: hou je bezig met je tijdsbesteding en zorg ervoor dat je je prioriteiten op een rijtje hebt.”

Inkomsten

Geld ophalen voor je groei is onderdeel van de volgende fase. “Klop bij de juiste mensen aan op het juiste moment”, zegt Matthias Browaeys. “Je moet ambitieus zijn, maar ook wel realistisch en je moet niet meteen de grote jongens willen binnenhalen. Ga stap voor stap.” 

Een raad van advies of een raad van wijzen kan daarbij helpen, zegt Omar Mohout. “Omring je met mensen die dat pad al afgelegd hebben. Liefst een mix van ondernemersprofielen die gas geven, aangevuld met een hr- of CFO-expert die wat tegengas geeft. En profielen met complementaire kennis aan jezelf.” Je investeert – letterlijk – in expertise en ervaring, maar dat betaalt zichzelf terug. 

Over betalen gesproken, een klassieke beginnersfout is het sponsoren van je eigen onderneming. “Jezelf niks betalen is niet duurzaam”, zegt Omar Mohout. “Maak een plan op dat bestaat uit een inkomen – een normaal loon zodat je geen kopzorgen hebt – met daarnaast een incentive. Als je een goed jaar hebt gehad, mag je jezelf een extraatje gunnen. En zorg ook voor een extra meerwaarde in de vorm van een aandelenplan, dat zal op termijn de echte inkomstenbron zijn.” Matthias Browaeys: “Als je jezelf niet kunt betalen, hoe wil je dan geloofwaardig zijn voor de buitenwereld omtrent de rendabiliteit van je onderneming? Zeker als je externe financiers wilt binnenhalen, kijken ze naar je balans.” 

Vorig artikel
Volgend artikel