webshop
Retail

Groei van je webshop in stijgende lijn? Houd rekening met volgende zaken

27.10.2023
door Fokus Online

Je herinnert je wellicht nog heel goed de dag waarop je gestart bent met je eigen webshop. Misschien had je toen al voorspeld dat dit een immens succes ging worden, of misschien had je dit juist nooit gedacht. Hoe dan ook merk je ongetwijfeld dat er steeds meer vraag is naar je product en dat is dan ook een cruciaal moment om je webshop achter de schermen te herzien en bij te sturen. Welke zaken hebben op dit moment je aandacht nodig? Hier vind je de belangrijkste zaken om je op dit moment mee bezig te houden. 

Klantloyaliteit

Wanneer je merkt dat je website steeds meer klanten aantrekt, is het belangrijk om een deel van de focus te leggen op klantloyaliteit. Het is namelijk enkel voordelig voor jou wanneer je klanten beslissen om het niet op die ene aankoop te houden, maar ook een herhaalaankoop doen. Dit kun je bereiken door programma’s voor klantloyaliteit te implementeren, waarbij ze beloond worden. Daarnaast speelt een persoonlijke benadering en een uitstekende klantenservice een grote rol. 

Klantenservice 

De klant heeft zijn producten in het winkelwagentje afgerekend, dus daar stopt de klantervaring, toch? Nee, want in het beste geval stopt deze eigenlijk nooit. Dat doe je door een kwaliteitsvolle klantenservice te bieden. Wanneer de consument contact opneemt met je bedrijf omdat hij/zij een vraag of een klacht heeft, ontvangt hij/zij hier het best zo snel mogelijk een antwoord op. Bovendien is het altijd een goed idee om te peilen naar de  ervaring, bijvoorbeeld aan de hand van een e-mail na de aankoop. 

Logistiek en fulfilment

Het bijhouden van alle orders wordt steeds een grotere uitdaging naarmate je webshop groeit. Dit is waar fulfilment een grote rol kan vervullen door te helpen met het organiseren van je voorraadbeheer en het complete logistieke proces. Merk je dus dat je de vele bestellingen niet meer in je eentje verwerkt krijgt? Overweeg dan om beroep te doen op een extern bedrijf dat die zorg meteen wegneemt. 

Data-analyse 

Krijg tot slot inzicht in het gedrag van je klanten aan de hand van enkele handige analyse tools. Dat is bijvoorbeeld belangrijk om te weten welke producten populair zijn, waar klanten afhaken tijdens het aankoopproces en welke marketinginspanningen het best presteren. Op die manier pas je je aanbod en marketingstrategieën correct aan en kan je doelgericht streven naar een nog grotere groei. Om de organisatie van je webshop ten alle tijden gestructureerd te laten verlopen, is het cruciaal om op te merken wanneer je het aantal bestellingen niet meer alleen kan verwerken. Op dat moment is het noodzakelijk dat je wordt bijgestaan door een fulfilment center. Vaak kan de software waar fulfilment centers mee werken ook interessante data tonen over bijvoorbeeld je product-verkopen en je langzame en stilstaande voorraad. Door hierop in te spelen kun je dus slimmer voorraden inkopen, zodat je kunt besparen op opslagkosten.

Vorig artikel
Volgend artikel