virale content
Ondernemen

Zo creëer je virale content voor je KMO

27.09.2023
door Fokus Online

Het creëren van virale content is een goedkope, eenvoudige manier om je bedrijf in de kijker te zetten. Maar het is niet altijd makkelijk om met originele ideeën uit de bus te komen. Welke content gaat namelijk viraal en welke niet? Garanties heb je nooit, maar er zijn wel enkele aspecten die de kans op viraliteit verhogen. Benieuwd naar welke dit zijn? Hier vind je alvast de belangrijkste. 

Emotionele impact 

Speel je in op de emoties van je doelgroep, dan stijgt de kans op viraliteit meteen. Consumenten voelen zich instant meer betrokken, waardoor ze je content zien en in het beste geval ook delen met vrienden, familie of al hun volgers. Focus dus op inhoud die blij maakt, verbaast of ontroert, want hoe sterker de emotionele reactie, hoe beter. 

Interactie 

Naast emoties verhoogt het integreren van interactie de kans op delen. Wanneer de inhoud voldoende relevant is, stopt men met verder scrollen en staat men er enkele seconden bij stil. Opnieuw is het contact met je content dus intensiever waardoor consumenten meer betrokken zijn. Denk aan een quiz, poll of challenge die past bij de inhoud en je doelgroep aanspreekt. 

Samenwerkingen 

Ga betekenisvolle samenwerkingen aan met influencers of andere merken om het bereik van je inhoud te verhogen. Denk hiervoor wel eerst goed na over welke samenwerkingen relevant zijn en welke niet. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat je hen opneemt in je linkbuildingstrategie of je kan simpelweg samen content creëren en ideeën uitwisselen. 

Storytelling 

Vertel zoveel mogelijk interessante verhalen. Deze spreken aan om te lezen of te bekijken, waardoor men hopelijk ook steeds nieuwsgierig is naar het vervolg. Daarnaast is het opnieuw een goede manier om de doelgroep te betrekken. Als ze voldoende relevant zijn, zijn ze wellicht ook het delen waard. Vind je het moeilijk om aan goede storytelling te doen? Denk er dan eventueel over na om de hulp in te schakelen van een seo expert

Actualiteit 

Wanneer je met je content inspeelt op de actualiteit, zal men er sneller over praten. Onderwerpen die al even passé zijn, vormen uiteraard geen interessante gespreksstof meer. Speel dus zoveel mogelijk in op recente gebeurtenissen en trends zodat je inhoud de moeite waard is om te delen. 

Contrast 

Durf te experimenteren met contrasten in je content. Dit zorgt voor een verrassingselement, wat meteen aanspreekt en de kans op delen vergroot. Bekijk hiervoor bepaalde onderwerpen uit onverwachte hoek, en speel in op de nieuwsgierigheid van het publiek. 

Vorig artikel
Volgend artikel