branding
Ondernemen

De ultieme branding in vijf stappen

20.03.2024
door Fokus Online

Bouwen aan je eigen merk is een ultieme vereiste voor goede marketing. Een grijze muis-imago wil je dan ook absoluut vermijden. Jezelf en vooral je merk op de markt zetten, is heel belangrijk als je klanten wil aantrekken. Maar hoe doe je dat? Dit handig stappenplan helpt je op weg.

Doelgroep

Vooraleer je aan je eigen branding begint, is het belangrijk dat je je doelgroep heel goed afbakent én kent. Wie zijn ze? Wat zijn hun behoeften? Waar ligt hun voorkeur? Hoe is hun koopgedrag? Op basis daarvan kan je je eigen strategie ontwikkelen. Wat maakt jouw merk of product uniek en waarom zou je doelpubliek het kopen? Je missie, je visie, je waarden en je persoonlijkheid betrek je allemaal bij die personal branding.

Visuele identiteit

Die visie en waarden verwerk je dan ook in een herkenbare visuele identiteit.  Dat gaat van kleurgebruik, tot lettertype, tot grafische elementen en je logo. Zorg ervoor dat mensen jouw merk of jouw verhaal direct koppelen aan die visuele look. Om die herkenbaarheid te vergroten, kan je bijvoorbeeld pennen bedrukken en uitdelen aan je klanten.

Consistent in je communicatie

Koppel een sterk verhaal aan jouw branding, dat de kern van jouw merk belicht. Zo onderscheid je je niet alleen van je concurrenten, maar bouw je ook een emotionele band op met jouw klanten. Wees dan ook echt consistent in dat verhaal, jouw waarden en jouw communicatie. Of het nu op sociale media, jouw website of de nieuwsbrief gaat. Maar ook als je van plan bent om relatiegeschenken te bedrukken, moeten die in dezelfde lijn liggen als jouw verhaal.

Blijf authentiek

Het is daarbij ook belangrijk dat je altijd trouw blijft aan jezelf en je eigen waarden. Blijf authentiek. Alleen dan zullen klanten vertrouwen op je expertise en op je producten. Zorg er daarom ook voor dat de diensten of producten die je aanbiedt van kwaliteit zijn. Een positieve ervaring van de klanten draagt bij tot een goede branding van jouw merk.

Evalueer

Stel jezelf meetbare doelen en durf jezelf dan ook te evalueren. Zo weet je het snelst wat wel of niet werkt. En op basis daarvan kan je je strategie bijstellen waar dat nodig zou zijn. Blijf ook je doelpubliek in de gaten houden. Veranderen hun noden? Dan moet je jouw aanpak daaraan aanpassen.

Vorig artikel
Volgend artikel