influencer marketing
Ondernemen

Influencer marketing: do’s & don’ts

01.11.2023
door Amaryllis De Bast

Dit keer zoomen we in op ‘influencer marketing’. Want dit ‘hij-of-zij-zegt-dat-je- dit-echt-eens-moet-proberen’-verkoopspraatje hoor je de laatste tijd wel erg vaak. Maar gaat het ook de juiste richting uit? Werkt influencer marketing, en moet je het per se inzetten? En zo ja, hoe dan?

In bepaalde sectoren, zoals mode en beauty, lijkt de inzet van influencers een logische stap, terwijl dit voor andere sectoren wellicht minder vanzelfsprekend is. Wanneer je overweegt een influencer te kiezen, waar moet je dan op letten? De eerste expert die in deze aflevering aan het woord komt is Kel Wouters, gastdocent aan de Karel de Grote Hogeschool waar ze het vak Influencer Marketing geeft, en CEO van So Buzzy. Ze vertelt: “Om de juiste doelgroep te bereiken, is het essentieel om samen te werken met een influencer die expert is in jouw vakgebied. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat het verhaal klopt, waarbij zowel de influencer, de boodschap, het merk als de volgers goed op elkaar aansluiten.”

De tweede expert die aansluit bij het gesprek is Rani Surmont, Digital Media Specialist bij Smart Media Agency. “Wanneer je als merk wilt beginnen met influencer marketing, raadt de Sociale Media en Influencermarketing Barometer aan om samen te werken met influencers die boeiende en originele content creëren. Zorg er daarnaast voor dat de influencer geloofwaardig is en goed bij je merk past. Een succesvolle samenwerking tussen merk en influencer is gebaseerd op oprechtheid: de influencer moet oprecht fan zijn van je product of dienst. Authenticiteit speelt hierbij een cruciale rol.”

Veelvoorkomende fouten 

Influencer marketing heeft veel potentieel als je het juist doet, maar je kan ook fouten maken met deze strategie. “Bedrijven onderschatten soms het belang van het maken van duidelijke en passende afspraken”, merkt Wouters op. Surmont voegt hieraan toe dat het misgaat wanneer bedrijven influencers onvoldoende ruimte geven om zichzelf te uiten, waardoor de content niet oprecht lijkt. “Wanneer influencers de vrijheid krijgen om hun eigen authenticiteit te behouden, wordt dit vaak positiever ontvangen door hun volgers. Het is dus essentieel om samen te brainstormen, of influencers de kans te geven om met hun eigen ideeën te komen.”

Concrete do’s & don’ts

Er zijn heel wat belangrijke do’s en don’ts voor bedrijven die willen inzetten op influencer marketing. “Het begint met de juiste selectie. Voer een grondige achtergrondcontrole uit, want je merk wordt gekoppeld aan die influencer. Het vinden van de perfecte match is de eerste stap. En wat je beslist niet moet doen, is de influencer beschouwen als slechts een tool: vergeet niet de erkenning te geven die ze verdienen, aangezien ze veel tijd en moeite in jouw product steken”, benadrukt Wouters. 

Surmont verduidelijkt ook haar do’s en don’ts: “Een essentiële do houdt in om een influencer te kiezen die zowel bij je merk als je doelgroep past. En wat je absoluut niet mag vergeten, is het meten en analyseren van je resultaten.”

Wil je meer weten over het bereik van het gebruik van influencers, het juridische aspect ervan, en wat de toekomst zal brengen? Beluister dan meteen de gloednieuwe negende aflevering van The Content Squad.

Vorig artikel
Volgend artikel