offline marketing
Ondernemen

Onderschat het belang van offline marketing niet als ondernemer

12.02.2024
door Fokus Online

Ondernemers leggen de focus steeds vaker op online marketing. Met name SEO, Search Engine Optimisation, is hierbij populair. Doel van SEO is het verbeteren van de posities van een website in de zoekresultaten, om zo meer bezoekers naar een website te trekken. Ook het adverteren op sociale media wordt veel gedaan door bedrijven. Professionals in marketing waarschuwen ondernemers dat zij de meerwaarde van offline marketing niet uit het oog moeten verliezen. Laat bijvoorbeeld grote banners bedrukken, om hiermee deel te nemen aan beurzen en congressen. Het biedt organisaties de mogelijkheid om hun naamsbekendheid in relatief korte tijd verder uit te breiden. Banners gebruiken op een grote beurs is slechts een van de mogelijkheden. In dit artikel lees je meer over de toepassing van offline marketing. 

Offline marketing draagt bij aan verbetering naamsbekendheid

Het voornaamste nut van het gebruik van offline marketing is de mogelijkheid om de naamsbekendheid van een organisatie te verbeteren. Laat businesskaartjes maken en deel deze uit; op een beurs, huis-aan-huis of tijdens andere evenementen. In korte tijd bereik je een groot publiek. Zou je hier online marketing voor gebruiken, dan vergt dat al snel veel van het marketingbudget. Online marketing is namelijk voornamelijk geschikt voor het targetten van advertenties voor een specifieke doelgroep.

Niet alleen het uitdelen van businesskaartjes is hierbij interessant. Denk ook aan onder andere het gebruik van stickers op een bedrijfswagen en het ontwerpen van flyers om langs de deuren te brengen.

Zorg dat marketinguitingen passen bij je huisstijl

Marketingmiddelen bedrukken is de afgelopen jaren steeds makkelijker geworden voor bedrijven. Aanbieders hiervan bieden je de mogelijkheid om deze uitingen geheel naar eigen smaak te ontwerpen, vaak direct in de browser. De ontwerptool is gratis te gebruiken. Een alternatief is het gebruik van professionele tools zoals Adobe Photoshop, InDesign en Illustrator. 

Bij het ontwerpen van een visitekaartje, een flyer of poster is het belangrijk de kleuren uit de eigen huisstijl te gebruiken. Voor een consument moet het direct duidelijk zijn dat een offline uiting hoort bij je (online) bedrijf. Als een consument dit niet zou herkennen, dan heeft een marketinguiting nauwelijks effect op de naamsbekendheid van je organisatie. Een consument zal offline- en online uitingen in zo’n geval niet (meteen) aan elkaar koppelen. Uit onderzoeken blijkt dat consumenten gemiddeld zeven keer een uiting van je organisatie moeten zien, voordat zij het volledig vertrouwen. 

Vorig artikel
Volgend artikel