bezorgers
Agri & Food

Duurzaam en flexibel: particuliere bezorgers brengen boodschappen aan huis

14.02.2024
door Fokus Online
bezorgers

Sacha Buyck, Countrymanager Shopopop

In deze drukke e-commercetijden rijden er massaal veel koeriers rond, met een nefaste impact op verkeer en milieu tot gevolg. Steeds meer supermarkten kiezen voor een groenere oplossing: in plaats van een extra bestelwagen de baan op te sturen, laten ze boodschappen leveren door particuliere bezorgers uit de buurt.

Om tijd te besparen na een hectische werkdag laten steeds meer mensen hun boodschappen thuis leveren. Je bespaart er heel wat tijd mee, maar lief voor het milieu zijn al die leveringen aan huis niet. Ze worden immers gebracht door bestelwagens die speciaal voor jou uitrijden, en zo zorgen voor extra druk op het verkeer.

“Tegen 2030 zouden er door e-commerce liefst dertig procent meer bestelwagens op de baan rijden”, zegt Sacha Buyck, countrymanager bij thuisbezorgingsplatform Shopopop. “Dat is gigantisch. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een duurzaam en sociaal verantwoord alternatief dat geen nieuwe wagens uitstuurt maar gebruik maakt van het verkeer dat zich toch al op de baan bevindt. We hebben het klassieke idee van bezorgingen vanuit een magazijn met bestelwagens helemaal omgegooid.”

Crowdshipping is een heel persoonlijke manier van leveren, want de chauffeurs hebben tijd.

Een pakje en een praatje

De nieuwe bezorgdienst vormt de schakel tussen de particuliere bezorger en de retailer, die voor zijn leveringen helemaal wordt ontzorgd. Het systeem komt overgewaaid uit Frankrijk en draait rond ‘crowdshipping’. Een netwerk van betrouwbare particuliere bezorgers gebruikt de vrije ruimte in hun wagen om boodschappen bij klanten te leveren, in ruil voor een vergoeding, zowel in de stad als op het platteland. De bezorger in kwestie pikt, op weg naar het werk of naar huis, de boodschappen op en levert ze bij de klant. Hiervoor moet hij een minimale omweg maken. Dat is niet alleen duurzamer maar ook sociaal verantwoord.

“Het is een heel persoonlijke manier van leveren”, zegt Buyck. “Klassieke bezorgdiensten zijn vaak gehaast. Bij crowdshipping draait het net rond particulieren die tijd hebben om een praatje te doen met de klant. De bezorgers hebben een wisselend profiel: van jongeren die een centje willen bijverdienen tot gepensioneerden die het zien als een vorm van sociaal contact. In de Benelux hebben al duizenden mensen een levering gedaan.”

Het concept is in opmars, vooral bij supermarkten: in België zijn grote spelers als Carrefour, Colruyt en het Waalse Cora al ingestapt. “Voeding kan geen hele dag in de auto blijven liggen”, aldus Buyck. “Het eten moet snel worden bezorgd en het liefst in een tijdsvenster dat de klant kiest. Dat maakt thuisleveringen heel complex voor de sector. Crowdshipping sluit daar perfect op aan, dankzij het grote bestand van chauffeurs die zich overal in het land bevinden. Binnen de drie uur kan een bestelling geleverd worden én in het tijdsvenster dat de klant wil. Tegelijk zitten de particuliere bezorgers niet per se op een leveringsopdracht te wachten. Als er dus geen bestellingen zijn, zijn er ook geen kosten. Dat maakt het zeer schaalbaar en flexibel.”

Vorig artikel
Volgend artikel