alcoholvrij bier
Agri & Food

Maillet: ‘Alcoholvrij bier: niet langer het kleine broertje’

14.02.2024
door Fokus Online
alcoholvrij bier

Olivier Maillet, Brouwerijdirecteur van de AB InBev-brouwerij in Leuven

Er duiken steeds meer non-alcoholische drankjes op in de winkelrekken en op café. Deze maatschappelijke trend kunnen we niet meer over het hoofd zien. Consumenten hebben wel een belangrijke eis: ze willen niet inboeten op smaak en beleving. Daarom nemen wij alcoholvrij bier heel serieus.

Bier is bij uitstek een inclusief product – van fruitig tot zuur, over pils en speciaalbier – waar mensen uit alle geografische gebieden en socio-economische groepen van genieten. Als ’s werelds grootste brouwer blijven we continu inzetten op innovatie om ons aanbod uit te breiden en groei te ondersteunen. We zijn in dit opzicht zeer attent voor de veranderende wensen van consumenten, want zij bepalen hoe we onze categorie laten evolueren. Door in te zetten op een alcoholvrij biersegment bieden we een antwoord op de huidige consumentenvraag naar meer variatie.

In het vorige decennium opende onze brouwerij de markt van alcoholvrij bier. Vandaag leiden we nog steeds de biermarkt en bieden we in België reeds 8 alcoholvrije varianten van onze geliefde biermerken aan. We spelen hierin een voortrekkersrol. Ze hebben de grondslag gelegd om innovatie in het alcoholvrije segment toe te laten, en we zijn ervan overtuigd dat hiermee de weg naar nog meer innovatie in de toekomst werd opengesteld.

Alcoholvrij bier moet qua smaak en beleving zo nauw mogelijk aansluiten bij hun alcoholhoudende varianten.

Bier bestaat al sinds mensenheugenis, en consumenten zijn gepassioneerd door hun favoriete biermerken. De inspanningen die we leveren in de ontwikkeling van alcoholvrij bier zijn gericht op het streven naar varianten die qua smaak en beleving zo nauw mogelijk aansluiten bij hun alcoholhoudende varianten. Onze brouwerij heeft doorheen de jaren sterk geïnvesteerd in de verfijning van het brouwproces van alcoholvrije bieren, en deze alcoholvrije brouwprocessen werden in ons Global Innovation and Technology Center (GITEC) in Leuven ontwikkeld.

Het brouwproces brengt innovatie, passie en vakmanschap samen. Elke bierervaring – met of zonder alcohol – start met eenvoudige, natuurlijke ingrediënten: water, mout, hop en gist. Deze komen doorheen het brouwproces samen om een smaakvol brouwsel te vormen. Om de smaak, kleur en beleving van alcoholvrije bieren nauw te laten aansluiten bij het originele bier hebben onze brouwmeesters een unieke vacuümdestillatietechniek ontwikkeld. Waar we in de beginjaren de vergisting van het bier onderbraken, laten we vandaag het bier volledig uitgisten. De alcohol wordt nadien zorgvuldig verwijderd in een vacuüm omgeving.

Via de ontwikkeling van het alcoholvrije segment beantwoorden we de vraag van de consument naar meer variatie en zetten we verder in op verantwoord alcoholgebruik. Verantwoord drinken is een belangrijk onderdeel van onze visie en, als ’s werelds grootste brouwer, willen we dat elke ervaring met bier een positieve is. Onze Global Smart Drinking Doelstellingen begeleiden ons het hele jaar door om de juiste keuzes te maken en onze consumenten in staat te stellen verantwoord te drinken.

Vorig artikel
Volgend artikel