drones
Innovatie

Safety first: Drones houden de haven veilig

23.08.2023
door Jerom Rozendaal

Antwerpen-Zeebrugge is mondiaal koploper in het gebruik van innovatieve technologieën voor havenbeheer. Zo zet het als eerste haven semiautonome drones in voor inspectie en wordt de input van miljoenen sensoren gebruikt om een digital twin te voeden. ‘Deze digital twin kan op termijn incidenten voorspellen en voorkomen.’  

Enkele maanden geleden brak er brand uit op een terminal in de Antwerpse haven. De brandweer rukte uit en het droneteam van de Antwerpse haven bood assistentie. Terwijl de brandweer het vuur bluste kon de drone met een warmtecamera precies vastleggen waar de brandhaarden zich bevonden. De brandweer kon hierop zijn blustactiek aanpassen en het vuur sneller meester worden. 

Het gebruik van drones kan leiden tot verschillende veiligheidsvoordelen, en dit is slechts een van de voorbeelden, vertelt Danny Van Dessel. Hij is manager digital en analytics van het havenbedrijf Antwerpen-Zeebrugge. Het havenbedrijf heeft in mei zijn dronenetwerk officieel gelanceerd in de haven, een gebied van 250 vierkante kilometer. 

Het netwerk, dat bestaat uit zes drones die 600 à 800 vluchten per maand uitvoeren, moet de veiligheid in de haven vergroten. Deze drones worden buiten het gezichtsveld van de piloot bestuurd waardoor het netwerk uniek in de wereld is. “De drones inspecteren vanuit grote hoogte het havengebied. Deze informatie wordt vervolgens in het controlecentrum verwerkt waarna er, indien nodig, wordt ingegrepen”, stelt Van Dessel.

We willen de digital twin ontwikkelen tot digital brain.

- Danny Van Dessel, havenbedrijf Antwerpen-Zeebrugge

Detectie van drijfvuil

Niet alleen heeft de drone vanaf grotere hoogte een beter overzicht, tevens functioneert hij sneller dan een paar mensenogen. “Neem de inspectie van bruggen. Daarvoor moesten we vroeger een ladder of stelling gebruiken. Dat kost veel tijd en geld, die je met een drone kunt uitsparen.” Een andere toepassing is drijfvuildetectie: “Met AI kan de drone drijfvuil herkennen, waarna een schoonmaakteam gestuurd kan worden.” 

De ICT’er geeft aan dat een drone feitelijk niet meer is dan een vervoermiddel om een sensor (een camera in dit geval) naar een locatie te brengen. Aan sensoren geen gebrek in de haven. Hij schat het aantal sensoren op enkele honderdduizenden, waaronder sinds kort ook luchtkwaliteitssensoren. Recent zijn ook alle 250 reddingsboeikasten in de haven uitgerust met een sensor. “Nu kunnen we realtime zien of de reddingsboei nog bevestigd is aan de paal en kunnen we indien nodig meteen handelen.”

Sinds enkele jaren zijn alle sensoren geconnecteerd en vormen ze een digital twin van de haven. Dat is een soort digitale maquette waarop realtime verschillende acties in de haven opgevolgd kunnen worden. Van Dessel heeft hoge verwachtingen van deze digital twin. “Van een systeem van digital twin willen we nu naar een systeem van digital brain, waarbij het systeem ook voorspellingen doet en er proactief opgetreden kan worden. Zo kunnen bepaalde ongevallen voorkomen worden.” 

5G essentieel

Een belangrijke voorwaarde voor de realisatie van dit potentieel is een 5G-netwerk. “Dankzij 5G beschikken we over hogere snelheden, meer capaciteit en lage latency in vergelijking met traditionele netwerken. Hierdoor kunnen dronebeelden moeiteloos en onmiddellijk worden doorgestuurd, terwijl het meteen toepassen van kunstmatige intelligentie mogelijk is zonder overbelasting van het systeem”, vertelt Joeri Tranchet, COO van Citymesh, bouwer van private 5G-netwerken. 

De 5G-netwerken in zowel Zeebrugge als Antwerpen zijn volgens Tranchet essentieel voor de veiligheid en betrouwbaarheid. “Het betreft een privaat netwerk met een eigen infrastructuur waardoor data veilig gedeeld kunnen worden zonder dat ze bij commerciële partijen terechtkomen. Doordat de infrastructuur en het gebruik in eigen beheer zijn, kun je de werking ervan in de gaten houden en komt overbelasting van het net niet voor.” 

Ook in Zeebrugge wordt sinds kort een drone ingezet. “Deze kan een veel grotere oppervlakte bestrijken dan mensen en in een mum van tijd ter plaatse zijn om informatie te verzamelen. Is er bijvoorbeeld een olievlek, dan kan snel handelen aan de hand van drones en sensoren een groot verschil maken”, vertelt Tranchet, die beaamt dat steeds meer sensoren informatie verzamelen. “Hoe meer informatie er verzameld wordt, hoe beter AI getraind kan worden en hoe sneller data gecorreleerd kunnen worden. Zeker op dat gebied zijn er nog veel mogelijkheden in de toekomst.”

Vorig artikel
Volgend artikel