Social Media marketing
Podcast

Social Media Marketing: van noob naar pro?

31.03.2023
door Amaryllis De Bast
YouTube player

Waarom is het inzetten van sociale media marketing zo belangrijk voor bedrijven? Hoe target je het beste je doelpubliek, en waar vind je the place to be om toekomstige klanten te bereiken? Op deze vragen en zoveel meer gaan we dieper in, en dat doen we niet alleen: Digital Marketing-specialisten Kim Matthyssens en Maud Versteeg van Smart Media Agency delen hun kennis in de derde aflevering van The Content Squad.

Contentmarketing is een van de snelst evoluerende takken binnen de marketing. Bijblijven – of beter nog – voorop lopen? Dat lukt dankzij de podcast The Content Squad. In elke aflevering deelt iemand uit het vakgebied zijn of haar expertise – van marketingnieuws tot socialemediatips. Of je nu content creator, marketeer of manager bent. Newbie of ouwe rot in het vak. Deze podcast over contentmarketing is er om jou te informeren en inspireren.

Doelgroep is key

Maud kan het niet voldoende benadrukken: je doelgroep bepaalt alles. Hoe en waar je als bedrijf je product aan klanten voorstelt, en vooral waarom deze jouw product zouden moeten kopen. “Sociale media zijn voor bedrijven de ideale tool en marketingstrategie om dankzij interactie een relatie op te bouwen met de desbetreffende doelgroep.” Kim voegt hieraan toe dat sociale media niet meer eenzijdig zijn: “Het is niet meer zo dat enkel jongeren zich op sociale media begeven, ze worden door alle leeftijden en bevolkingsgroepen gebruikt. Wel is het zo dat elk platform een eigen persoonlijkheid heeft, waardoor het ene kanaal je doelgroep beter zal bereiken dan het andere.” Toch zetten kanalen vaker in op een multifunctioneel aanbod van gebruiksmogelijkheden, zoals TikTok. Oorspronkelijk begon deze app uitsluitend als socialemediakanaal, nu heeft ze bijkomend een grote impact op de muziekindustrie (zoals Spotify) en e-commerce (zoals Amazon).

Sociale media als populaire zoekmachine

Het is tegenwoordig zeer normaal om sociale media als zoekmachine te gebruiken om een antwoord te vinden op veelvoorkomende vragen, zoals de gebruiksvriendelijkheid van een product. UGC (user generated content) waarbij influencers een review delen met hun volgers is een grote troef in dit proces. Maar ook in de rekruteringssector kunnen sociale media een belangrijke rol spelen, vertelt Kim. “Als je van plan bent voor een bedrijf te gaan werken, kijk je ook eerst naar hun Instagrampagina: welke sfeer heerst er achter de schermen, hoe gaan ze om met hun werknemers?” Sociale media kunnen dus dienen als succesvolle marketingstrategie in zowel de B2C- als B2B-sector.

Een gouden raad van tantes Kim en Maud

Hoe evolueer je nu van noob naar pro in de wereld van de socialmediamarketing? Specialisten Kim en Maud delen beiden hun gouden tip. “Na deze podcast ga ik de uitspraak tatoeëren in mijn nek, want ik zeg het nogmaals: luister naar je doelgroep en doe alles in functie van hen. Ten tweede: investeer in het maken van fouten. Kijk naar de data en kijk naar wat er werkt door middel van testen. Sociale media als marketing inzetten is geen sprint, maar een marathon”, luidt de gouden tip van Maud. Die van Kim gaat als volgt: “Deze tip vind ik zo belangrijk en geef ik dan ook altijd mee aan klanten: sociale media zijn de brug die verschillende eilanden in je marketingstrategie verbindt. Sommige bedrijven zien sociale media nog steeds als iets dat ze erbij pakken, maar dat is zo’n zonde. Je moet dit gebruiken om alle marketingstrategieën die je al toepast met elkaar te connecteren en zo dicht bij je doelpubliek te brengen.”

Is je interesse gewekt na het lezen van dit artikel? Bekijk dan zeker de volledige derde aflevering van The Content Squad om meer te leren over de shift van macro- naar micro-influencers en de wetgeving hierrond, het belang van authenticiteit op sociale media, en waarom de uitdrukking ‘less is more’ hier van toepassing is. Er worden veel tips en tricks gedeeld, mis ze niet!

Vorig artikel
Volgend artikel