boodschap
The Content Squad

Hoe raak schieten met je boodschap? Van persona’s tot targeting

02.10.2023
door Amaryllis De Bast

In deze achtste aflevering neemt The Content Squad je mee op de zoektocht naar de ‘spot’ tussen wat een marketeer of bedrijf wil vertellen, en wat een klant of publiek wil horen. Kortom, we leren hoe we raak kunnen schieten met een boodschap. Om dat te doen vertrouwen we deze keer op scherpschutters Maud Versteeg, digital media specialist bij Smart Media Agency, en Clo Willaerts, digital marketing expert die haar kennis deelt in blogs en boeken. 

Contentmarketing is een van de snelst evoluerende takken binnen de marketing. Bijblijven – of beter nog – voorop lopen? Dat lukt dankzij de podcast The Content Squad. In elke aflevering deelt iemand uit het vakgebied zijn of haar expertise – van marketingnieuws tot socialemediatips. Of je nu content creator, marketeer of manager bent, newbie of ouwe rot in het vak: deze podcast over contentmarketing is er om jou te informeren en inspireren.

Allereerst moet je als bedrijf weten wie je wilt bereiken en met welke boodschap je dat het best doet. Versteeg valt met de deur in huis: “Persona’s (of ijkpersonen) zijn eigenlijk een beetje achterhaald, je kunt nu veel beter naar communities als doelgroep kijken. Veel bedrijven hebben de neiging om video’s te beginnen met hun logo. Dat ziet er leuk uit, maar niemand geeft er echt om. Wanneer je daarentegen een video start met een probleem en hoe je dat oplost, zijn mensen meer geneigd om te blijven hangen.” Versteeg benadrukt dat deze aanpak je in staat stelt waardevolle gegevens te verzamelen en je klanten specifiek te identificeren en dus ook gericht te benaderen.

Willaerts blijft daarentegen voorstander van persona’s, maar merkt op dat ze vaak verkeerd gebruikt worden. “Ik geef les aan een hogeschool en geef daar de opdracht om een buyer persona te maken. Studenten stellen dan als doelgroep 18 tot 25 jaar voor, maar dat is niet de bedoeling. Je moet een specifieke leeftijdsgroep kiezen”, zegt ze. Een marketeer moet begrijpen wat het doelpubliek ’s nachts wakker houdt, waar de klant continu aan denkt, en daarop inspelen, legt ze uit. “Als je tandpasta wilt verkopen, moet je niet de voordelen van die tandpasta ten opzichte van de concurrentie opsommen, maar wel de onzekerheid en het niet meer durven glimlachen aankaarten, en hier een oplossing voor bieden.” Maar hoe vind je die specifieke klant en het specifieke probleem waarmee die klant worstelt?

Een workshop organiseren om deze doelgroep te identificeren is een slimme zet, vertelt Willaerts. Het is hierbij belangrijk om er mensen bij te betrekken die inzicht hebben in de behoeften van klanten, zoals medewerkers van de klantenservice of winkelpersoneel. Sociale media zijn een godsgeschenk om te ontdekken wat mensen frustreert en waar ze zich mee bezighouden. Als je ten slotte echt de onderbuik van de maatschappij wilt leren kennen, is het lezen van reacties op nieuwsplatforms zoals Het Laatste Nieuws een leerrijke ervaring”, aldus Willaerts.

Wil je meer weten over de beste manier waarop je je doelgroep kunt bereiken, met welke boodschap, welke tools je hiervoor kunt inschakelen en welke rol artificiële intelligentie hierin speelt? Beluister dan zeker de gloednieuwe achtste aflevering van The Content Squad.

Vorig artikel
Volgend artikel