native advertising
E-commerce

Native advertising: content of commerce?

01.06.2023
door Amaryllis De Bast

In de vijfde aflevering van ‘The Content Squad’ komen experten in native advertising Niels Diependaele en Susan Van der Stichelen bij Smart Media Agency aan het woord over de vraag wat natives nu echt zijn: nieuwswaardige content of platte commerce?

Contentmarketing is een van de snelst evoluerende takken binnen de marketing. Bijblijven – of beter nog – voorop lopen? Dat lukt dankzij de podcast The Content Squad. In elke aflevering deelt iemand uit het vakgebied zijn of haar expertise – van marketingnieuws tot socialemediatips. Of je nu content creator, marketeer of manager bent. Newbie of ouwe rot in het vak. Deze podcast over contentmarketing is er om jou te informeren en inspireren

We komen vaker in aanraking met native advertising dan we zelf denken. Wie de voorbije dagen een nieuwswebsite bezocht, YouTube-filmpjes bekeek, of een magazine doorbladerde, zag hoogstwaarschijnlijk onbewust een reeks natives passeren. Maar wat houdt native advertising precies in? “Native advertising is in de eerste plaats een vorm van betaalde contentmarketing, zowel online als offline”, legt Diependaele uit. “Een bedrijf of merk levert inhoud aan die qua stijl en inhoud perfect past bij het platform waarop het wordt gepubliceerd.” Op deze manier krijg je gesponsorde content van het bedrijf, alsook redactionele content van het platform zelf. Hierdoor is het moeilijk te zien dat het om betaalde content gaat, het lijkt op regulier nieuws, benadrukt Diependaele.

Advertentiemoeheid

Diependaele wijst op een fenomeen genaamd ‘advertentiemoeheid’, waarbij mensen zich niet langer bewust zijn van alle advertenties om hen heen, waardoor hun brein er automatisch geen aandacht meer aan schenkt. “Dit is anders bij native advertising, waarbij de merkbekendheid wordt vermengd met een rijke dosis redactionele content. Hierdoor ben je als lezer, luisteraar of kijker daadwerkelijk geïnteresseerd, juist omdat je er iets van kunt leren”, legt Diependaele uit. Van der Stichelen is het hiermee eens en benadrukt het belang van creativiteit: “Hoe vaak gebeurt het niet dat er reclamepauzes op televisie zijn en je denkt: ik ga even naar het toilet of ik neem iets om te knabbelen. Dit heeft adverteerders ertoe gedwongen om creatieve content te creëren.”

Smart partner

Het is de bedoeling dat de ontvanger iets aan de native advertenties heeft. “Op onze nieuwswebsite fokus-online geven we bijvoorbeeld een uitleg over het bedrijf waarbij het logo duidelijk zichtbaar is. Daarnaast vinden we het erg belangrijk om de term ‘smart partner’ aan de native advertentie toe te voegen. Dit biedt enerzijds transparantie voor de lezer, anderzijds streven we ernaar inhoudelijk interessante invalshoeken te bieden en het niet puur commercieel te maken,” legt Van der Stichelen uit. Diependaele sluit hierbij aan en benadrukt dat dit de rode draad is bij alle native advertenties. Het ‘waarom’ is van cruciaal belang. Je schrijft een native advertentie voor de lezer, niet voor het bedrijf, klinkt het.

Benieuwd naar meer? Beluister dan zeker de volledige vijfde aflevering van ‘The Content Squad’, want er komt nog zoveel meer aan bod!

Vorig artikel
Volgend artikel