podcast
The Content Squad

Podcast: hype of hyperinteressante marketingtool?

01.07.2023
door Amaryllis De Bast

De zesde aflevering van The Content Squad is ietwat meta, want in deze podcastaflevering hebben we het over podcast zelf. De oorsprong van podcast dateert uit de verre jaren 80, maar is vooral de laatste jaren in opmars. Is podcast de zoveelste hype, of is het toch meer dan dat? Podcastspecialisten bij Smart Media Agency Tara Troch en Yiman To scheppen duidelijkheid.

Contentmarketing is een van de snelst evoluerende takken binnen de marketing. Bijblijven – of beter nog – voorop lopen? Dat lukt dankzij de podcast The Content Squad. In elke aflevering deelt iemand uit het vakgebied zijn of haar expertise – van marketingnieuws tot socialemediatips. Of je nu content creator, marketeer of manager bent. Newbie of ouwe rot in het vak. Deze podcast over contentmarketing is er om jou te informeren en inspireren.

Intiem medium

Podcast is een aantrekkelijk medium om diverse redenen. Zo is het een product dat altijd en overal beschikbaar is. In marketingtermen zou je het als een on demand product kunnen omschrijven, vertelt Tara Troch. “Afhankelijk van waar je bent op welk moment heb je nood aan een andere podcast om te beluisteren. Zit je in de wagen, of ben je ‘s avonds aan het koken? Dat bepaalt je stemming. Die flexibiliteit wordt gezien als een van de grootste voordelen van het medium.” Yiman To pikt hierop in en benoemt haar favoriete voordeel van het medium als ‘intiem’. “Je hoort de spreker rechtstreeks in je oor, het schept een intieme band met de luisteraar.” 

Podcast is een heel persoonlijk medium waar mensen van houden. Uit cijfers blijkt dat podcast een score krijgt van 6,6 op 10 wat betrouwbaarheid en geloofwaardigheid, wat hoger is dan radio, magazines of televisie. Dat ligt volgens de podcastspecialisten Troch en To aan die persoonlijke band die opgebouwd wordt, net omdat de luisteraar bewust kiest voor een bepaalde podcast.

Kwaliteit, continuïteit en authenticiteit

Kwaliteit is een cruciaal ingrediënt voor een goede podcast, legt Tara Troch uit. “Het moet goed zijn, en dan heb ik het niet enkel over de technische kwaliteit. Ik doel op kwaliteit boven kwantiteit, je moet vertrekken vanuit de interesse en vraag van je doelgroep.” Continuïteit is een tweede belangrijke factor: één podcastaflevering per jaar uitbrengen gaat je geen groot publiek opbrengen, wordt benadrukt. 

Yiman To legt bijkomend nadruk op de meerwaarde van je podcast. “Mensen luisteren naar een podcast om er zelf baat bij te hebben: om iets bij te leren, om zich te vermaken, of gewoon om op de hoogte te zijn. Het is dus belangrijk om de noden van je bedrijf niet op te dringen aan de luisteraar, maar het in functie van hen te doen.” Daarnaast is het belangrijk om te experimenteren met het medium, vindt ze. “Er zijn verschillende formats mogelijk bij podcast, zoals een panelgesprek of interview. Feedback vragen bij je luisteraars is hierbij heel belangrijk.”

Podcast is hier om te blijven. Wil je daarom meer weten over waarom podcast een succesvol marketingmiddel kan zijn, hoe je een interactief doelpubliek opbouwt, en hoe dit marketingmiddel de vindbaarheid van je bedrijf kan vergroten? Beluister dan zeker de gloednieuwe zesde aflevering van The Content Squad.

Vorig artikel
Volgend artikel