digital marketing
Podcast

Digital marketing: van B2C naar H2H?

01.09.2023
door Amaryllis De Bast

In deze aflevering zoomen we in op het persoonlijke karakter van digital marketing, want mensen kopen immers toch nog steeds liever van mensen? Misschien moeten we dus niet langer spreken van B2C- (business to customer), maar beter van H2H-marketing (human to human). Kim Matthyssens, digitalmarketingspecialist bij Smart Media Agency, en Kathleen Art, pers- en communicatieverantwoordelijke bij de provinciale ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen en tevens projectmanager van Zowerkthet.be, delen hun expertise.

Contentmarketing is een van de snelst evoluerende takken binnen de marketing. Bijblijven – of beter nog – voorop lopen? Dat lukt dankzij de podcast The Content Squad. In elke aflevering deelt iemand uit het vakgebied zijn of haar expertise – van marketingnieuws tot socialemediatips. Of je nu content creator, marketeer of manager bent, newbie of ouwe rot in het vak: deze podcast over contentmarketing is er om jou te informeren en inspireren.

Hoe kun je als bedrijf op een menselijke manier jezelf online presenteren en mensgericht advies geven? Kathleen Art is hier zeer duidelijk in: “Gebruik geen stockfoto’s! Veel bedrijven realiseren zich niet hoe waardevol het kan zijn om te investeren in een fotoshoot met je eigen personeel. Laat een visagist en kapper langskomen, en zet je medewerkers op een mooie manier voor de camera. Die beelden zul je nog vaak kunnen gebruiken.” Op die manier krijgen namen een gezicht, menselijker kan het niet. Kim Matthyssens pikt hierop in en benadrukt het belang van het naar voren brengen van de mensen binnen je bedrijf, zelfs als dit soms wat onwennig lijkt. “Niet iedereen voelt zich er even comfortabel bij, maar het is echt de moeite waard. Wanneer mensen trots uitstralen, slaag je erin om je bedrijf menselijker te laten overkomen. Jouw bedrijf bestaat dankzij je medewerkers.”

De juiste boodschap via het juiste kanaal

“Natuurlijk lenen socialemediakanalen zich uitstekend voor deze aanpak. Elk kanaal is geschikt, de boodschap moet simpelweg worden aangepast aan het platform”, benadrukt Matthyssens. “Hoewel Instagram, YouTube en TikTok de afgelopen jaren zeer bekend zijn geworden binnen de wereld van employer branding, kun je ook via LinkedIn perfect de juiste personen naar voren schuiven. Elk kanaal heeft zijn eigen jasje en persoonlijkheid, en het is belangrijk om je aan te passen aan het specifieke platform. Zo is LinkedIn wat zakelijker, en Instagram wat speelser.”

Benieuwd naar meer? Beluister dan zeker de volledige zevende aflevering van The Content Squad, want er komt nog zoveel meer aan bod. 

Vorig artikel