print
Podcast

De oldie van gisteren, de goldie van morgen?

01.05.2023
door Amaryllis De Bast

Ooit was print ‘the only marketing in town’, maar toen verscheen het internet op het toneel. Het bestaansrecht van print wordt steeds vaker in twijfel getrokken, maar is dat wel terecht? In de vierde aflevering van ‘The Content Squad’ wordt deze vraag gesteld aan experten in printmarketing Maria Chigladze en Jeroen Vranken bij Smart Media Agency.

Contentmarketing is een van de snelst evoluerende takken binnen de marketing. Bijblijven – of beter nog – voorop lopen? Dat lukt dankzij de podcast The Content Squad. In elke aflevering deelt iemand uit het vakgebied zijn of haar expertise – van marketingnieuws tot socialemediatips. Of je nu content creator, marketeer of manager bent. Newbie of ouwe rot in het vak. Deze podcast over contentmarketing is er om jou te informeren en inspireren.

Belevenismedium

Print blijft een fris en fruitig marketingmiddel. Maria onderbouwt dit: “Het blijft een van de meest betrouwbare mediakanalen. Het bereikt alle doelgroepen, ondanks het heersende stigma dat enkel ‘ouderen’ geïnteresseerd zijn in print. Daarnaast is het ook niet afleidend zoals digitale media, omdat er geen pop-ups of meldingen verschijnen tijdens het lezen.” Het is driedimensionaal, wat voordelen met zich meebrengt, vertelt Jeroen: “Je neemt dat vast, je ruikt het, en na het lezen van de krant hangen de letters letterlijk aan je vingers.” 

Via print neem je informatie op een intensievere manier op dan via digitale kanalen. 

“Toen de hype domineerde dat content king was, produceerden en publiceerden bedrijven aan de lopende band content. Er heerste een SEO-oorlog (Search Engine Optimization), maar er werd helemaal niet nagedacht over de inhoud van publicaties”, vertelt Jeroen. Hij benadrukt dat print minder verzadigd is, net omdat de content veel gevarieerder is. “Gelijkaardige artikels in print kom je veel minder tegen dan online. Print acht volume onderdanig aan kwaliteit en inhoud”, klinkt het.

Een revival? Absoluut!

“Het aantal abonnees voor print is aanzienlijk gestegen, zeker na Covid-19. Dat zal niet snel een daling kennen. Velen stapten af van het digitale, en keerden terug naar het simpele leven dat bekend is”, legt Maria uit. “Print zorgt voor een persoonlijke ervaring, het staat toe informatie ten volle te absorberen. Het creëert een sereen rustmoment.” Jeroen voegt hier nog aan toe dat de populariteit van print ook bij jongeren gigantisch groeit. Het besluit luidt dus als volgt: komt er een revival van print? “Absoluut!”, pleiten beiden luid en duidelijk.

Zijn je hersenen geprikkeld en snak je naar meer? Beluister dan zeker de volledige vierde aflevering van ‘The Content Squad’, want er komt nog zoveel meer aan bod. Mis dus zeker niet hoe je print optimaal kan inzetten als contentmarketingtool, voor welk type print Maria en Jeroen een zwak hebben, en hoe UGC (User Generated Content) ook ingezet kan worden in print.

Vorig artikel
Volgend artikel