content
Podcast

Is content nog altijd king?


31.01.2023
door Fokus Online

‘s Morgens aan de keukentafel scroll je door Twitter, onderweg beluister je een podcast, en op het werk check je LinkedIn. We leven en ademen content. Toch lijkt er nog flink wat onduidelijkheid te zijn over wat contentmarketing precies is en hoe je het effectief kunt toepassen. Enter: The Content Squad, een podcast over content, marketing en media.

Contentmarketing is een van de snelst veranderende takken binnen de marketing. Bijblijven – of beter nog – voorop lopen? Dat lukt dankzij de podcast The Content Squad. In elke aflevering deelt iemand uit het vakgebied zijn of haar expertise – van marketingnieuws tot socialemediatips. Of je nu content creator, marketeer of manager bent. Newbie of ouwe rot in het vak. Deze podcast over contentmarketing is er om jou te informeren en inspireren.

Aflevering 1: Is content nog altijd king?

Bijna 30 jaar geleden, in 1996, schreef Microsoft-oprichter Bill Gates een essay met de titel ‘Content is king’. Ook vandaag wordt dit nog vaak herhaald in marketingmiddens. Maar klopt het nog steeds? We zoeken het tijdens de eerste aflevering van The Content Squad uit met Content Director Annick Joossen en CEO Christian Nikuna Pemba van Smart Media Agency, dat zich specialiseert in contentmarketing.

Containerbegrip

Maar first things first: wat is contentmarketing eigenlijk? Er bestaan definities in alle vormen en maten, vol termen als ‘branding’, ‘native advertising’, ‘customer journey’ …  Maar eenvoudig gesteld is het niets meer – maar zeker ook niets minder – dan een goed verhaal.

“Het is een strategische marketingaanpak die focust op de creatie van waardevolle verhalen die je op een consistente manier inzet om je doelgroep aan te trekken of te behouden”, aldus Christian Nikuna Pemba, CEO van Smart Media Agency. “Het doel is actie genereren: dat kan verkopen zijn, maar evengoed likes scoren.” Al mag die vraag naar actie er niet te dik op liggen, waarschuwt Content Director Annick Joossen: “Contentmarketing is subtiel. Je geeft als bedrijf een stuk kennis ‘gratis’ weg, maar toont dat je de behoeftes van je doelgroep kent en het beste met hen voorhebt, waardoor je hun vertrouwen wint.”

Praat niet over jezelf

Hoewel contentmarketing een communicatietechniek is waar je niet meer omheen kunt, staat die in België toch nog in z’n kinderschoenen. Zo toont de barometer waarmee de Belgische vakvereniging voor contentmarketing begin 2022 peilde naar de inzet en maturiteit van contentmarketing in ons land.

“Het idee dat je als klant betaalt voor een artikel waarin je je doelgroep wil informeren of inspireren in plaats van hen iets te verkopen, blijft voor veel bedrijven iets vreemds”, ervaart Annick. “Daardoor bestaat nog te veel de neiging om toch vooral over het bedrijf zelf te praten en zijn product of dienst in de kijker te zetten. Op dat vlak is contentmarketing als daten, als je tijdens je eerste afspraakje alleen maar over jezelf praat, zal er geen tweede komen.” 

“Via contentmarketing geef je jouw organisatie of merk een gezicht. Met de juiste content maak je iets los bij je doelgroep”, vult Christian aan. “Content is trouwens veel meer dan alleen tekst. Denk dus ook aan beelden. Ik zie in de toekomst video steeds belangrijker worden. Maar liefst ga je voor een combinatie van meerdere soorten content. Zo schiet je altijd en overal met scherp.”

Content is king, toch?

Intussen neemt de hoeveelheid online informatie alsmaar toe. Waarom er dan toch nóg meer aan toevoegen? “Net omdat er al zoveel content is, is het belangrijker dan ooit om kwaliteit te bieden en in te spelen op de noden en vragen van je lezer”, meent Annick. “Je mag naast content ook de context niet vergeten: mensen zijn het meest geneigd om een oplossing te omarmen als die wordt geboden binnen de context van een bepaald probleem dat ze willen oplossen.”

“Content blijft dus zeker en vast king”, besluit Christian. “Bedrijven die content maken met als doel hun klanten te bereiken en vast te houden, gaan het winnen. Onbewust vertelt die content hun missie en visie, of zoals Simon Sinek het zegt: hun why. En denk eraan: people don’t buy what you do, they buy why you do it.”

Vorig artikel
Volgend artikel