skills
Carrière

Skills kan je aanleren, motivatie niet

02.02.2023
door Fokus Online

De aanhoudende arbeidskrapte en daaraan gekoppelde war for talent is dezer dagen alomtegenwoordig. Dit heeft een ingrijpende impact op hoe we vandaag nadenken over de relatie tussen werknemers en werkgevers. Die laatsten moeten zichzelf veel actiever gaan profileren en zelf durven investeren in talentontwikkeling. Deze verschuiving staat centraal in deze aflevering van fokus podcast. Het werd een uur dat bol staat van de hippe termen als employer branding, upskilling en reskilling, maar vooral een gesprek dat inzicht biedt op de veranderde realiteit op de werk- en sollicitatievloer.

Zelfs wie doorgaans de economische pagina’s in de krant overslaat, zal er ongetwijfeld al over gehoord hebben: we worden vandaag geconfronteerd met een ongeziene krapte op de arbeidsmarkt. Die realiteit, die geldt in nagenoeg alle sectoren, zorgt ervoor dat we de afgelopen maanden en jaren heel anders zijn beginnen kijken naar het aanwerven en ontwikkelen van talent. Werkgevers kunnen het zich namelijk niet langer veroorloven om achteruit leunend te rekenen op de komst van een witte raaf die over alle gevraagde skills beschikt. 

Vertel je verhaal

Een cruciaal onderdeel van de vernieuwde houding van werkgevers, is de manier waarop ze zichzelf voorstellen aan de buitenwereld. “We moeten vandaag vooral ons verhaal vertellen. Dat betekent: onze waardes in de verf zetten en hiermee naar buiten komen”, verduidelijkt Herman Van Ballart, HR Director bij Korian Benelux, een internationale organisatie die zich bezighoudt met ouderenzorg. 

Werkgevers moeten in de huidige context dus niet enkel hun waardenkader scherp stellen, maar dienen dit ook te vertalen naar de werkvloer. Omdat die op zijn beurt een verzameling is van heel diverse profielen, is dit geen evident proces. Daarom is de nodige creativiteit hier meer dan welkom.  Zo ontwikkelde Korian zelfs een eigen speldoos. Dit is een gezelschapsspel met spelkaarten, dat concrete werksituaties voorlegt aan de deelnemers. “Hiermee kunnen wij op een speelse manier gewenst gedrag, wat rechtstreeks verbonden is aan onze waardes, duidelijk maken”, aldus Van Ballart. 

“Een praktisch voorbeeld is transparantie. Wij vinden het zeer belangrijk dat mensen hun visie op een bepaalde situatie op tafel durven leggen zonder schroom. Door concrete situaties te creëren waarin deze houding duidelijk een verschil maakt, tonen we een laagdrempelige manier het belang van deze waarde aan”, illustreert Van Ballart de werking van het spel. 

Ontwikkel zelf het talent 

Een andere manier om om te gaan met het gebrek aan meteen inzetbare arbeidskrachten, is door de gevraagde skill zelf te gaan creëren. Dit betekent dat werkgevers nieuwe profielen aantrekken die op dat moment nog niet over de juiste competenties beschikken, maar hen zo de kans geven om die te gaan ontwikkelen. Bijgevolg komt het er voor werkgevers dus vooral op aan om te screenen op intrinsieke motivatie, eerder dan op de aanwezige skillset. ““Skills kan je aanleren, motivatie niet”, vat Kristof De Roeck, Managing Director van PR- en communicatieagentschap All Colors of Communication, het treffend samen. 

Dat deze manier van werken vandaag al zeer gangbaar is, blijkt ook uit bijdrage van Evi Baeten van ASAP Belgium. Als HR-serviceprovider die gespecialiseerd is in interimwerk bieden zij vandaag namelijk steeds meer zogenaamde leervacatures aan. “Dit is een systeem waarbij een kandidaat eerst een specifieke opleidingsmodule doorloopt en vervolgens stage gaat lopen bij een klant. Als dat een succes blijkt, eindigen ze met een job bij diezelfde klant. Het enige wat ze aan begin van dit traject dus nodig hebben is de goesting om eraan te beginnen”, vertelt een enthousiaste Baeten in de podcast. 

Diezelfde mindset passen ze ook al toe bij All Colors of Communication, waar ervaren medewerkers steeds meer de ruimte krijgen om hun vaardigheden te delen met de nieuwe krachten. “Het heeft geen zin om mensen in het zwembad te gooien en toe te kijken of ze kunnen zwemmen. Integendeel: je moet intern gaan investeren in opleidingen, ook via samenwerkingen met externe partners”, legt De Roeck uit, die hiermee duidelijk maakt dat creativiteit en veranderbereidheid vandaag meer dan ooit essentieel zijn voor werkgevers. Een betere samenvatting van de centrale boodschap van dit alweer boeiende podcastgesprek tussen vier experten konden we zelf niet bedenken. 

Vorig artikel
Volgend artikel