Supplychain
Fokus Podcast

De supplychain van de toekomst: innovatie en duurzaamheid in een geglobaliseerde en intergeconnecteerde samenleving

28.06.2023
door Amaryllis De Bast

In deze geglobaliseerde en intergeconnecteerde samenleving is onze leefwereld afhankelijk van een complexe supplychain. Hierdoor is deze sector niet enkel innovatief en wordt ze dus gekenmerkt door snelle verandering, ze vormt ook een cruciale bouwsteen voor een duurzamere toekomst.

De groei van de supplychain

De laatste jaren kwam er steeds meer aandacht voor het belang van de logistieke keten. Toch is dit altijd al belangrijk geweest, vertelt Olivier Frère, head of business development bij Zetes. “Als ik het heden vergelijk met 35 jaar geleden, dan is er sprake van een verhoging van investeringen, technologie en efficiëntie, wat duidt op een focus op de beweging die al veel langer aan de gang is.” 

Emmanuel Veys, country lead Belgium bij CHEP Benelux, voegt hieraan toe dat de supplychain verstoord werd door de recente macro-economische effecten ten gevolge van de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne. “Deze effecten leidden tot een grote schaarste van grondstoffen. Hierdoor kwam de beweging van de supplychain de laatste tijd fel in de publieke kijker te staan. Ook de kosten en tekorten van hulpmiddelen zoals energie en arbeidskrachten zorgden voor een grote zichtbaarheid van de schaarste”, verduidelijkt Mattijs Smits, salesmanager bij Swisslog Logistics Automation. 

Volledige traceerbaarheid

Traceerbaarheid speelt in de supplychain een significante rol om verschillende redenen. Tegenwoordig is alles traceerbaar, van tabak tot medicatie. “Zelfs op tandpasta staat een QR-code om meer te weten te komen over het proces en de duurzaamheid van het product”, aldus Frère. Smits pikt hierop in: “We evolueren naar een maatschappij waarbij er drie soorten tandpasta in de winkel liggen en je deze als klant onderling kunt vergelijken op basis van hun ecologische voetafdruk. De ene tandpasta heeft bijvoorbeeld drie maanden zonder reden in een magazijn gelegen en de andere maar een maand, of die tandpasta komt uit China en die uit België.” Op basis van deze info kun je als consument een duurzame keuze maken. 

Die regelgeving omtrent traceerbaarheid zal op een bepaald moment door de Europese wetgeving opgelegd worden, omdat de samenleving hierom vraagt. “Het duurzaamheidsbesef bij de consument groeit enorm”, vertelt Veys. “Door de traceerbaarheid van een product mogelijk te maken zal het gemakkelijker zijn voor de klant om de origine van producten te vergelijken.” Zolang dat bewustzijn groeit en we vanuit Europa traceerbaarheid gaan opleggen, kan dat alleen maar een positief effect hebben op het klimaat, luidt het.

Een blik op de toekomst

Smits werpt een verre blik op de toekomst en voorspelt een grote impact van artificiële intelligentie: “Op een bepaald moment zullen je producten geleverd worden zonder dat je een bestelling plaatste. De intelligentie van de manier waarop data gekoppeld worden, zal fel evolueren. Daarnaast zal het efficiënter gebruik van plaats alsmaar belangrijker worden.” 

Veys stemt hiermee in. Voor hem neemt de supplychain van de toekomst een digitale vorm aan. “We zullen vaker beroep doen op slimme algoritmes om de voorspelbaarheid van de vragende markt beter in te schatten en op die manier vlotter te anticiperen op fluctuaties in vraag en aanbod. Momenteel ligt een grote focus van de supplychain op het aanbod van het buitenland, waardoor we zeer afhankelijk zijn van geopolitieke evenementen. We moeten onszelf de vraag stellen waar we het product willen aankopen en produceren.” Om onafhankelijker te worden zullen transparantie en automatisering cruciaal zijn, klinkt het. 

Meer weten over deze boeiende materie? Beluister of bekijk dan zeker de volledige aflevering op ons Spotify– of YouTube– kanaal.

Vorig artikel
Volgend artikel