carrière
Carrière

Carrière maken en groeien anno 2024

12.12.2023
door Amaryllis De Bast

In deze aflevering hebben we het over hoe we carrière maken en professioneel groeien. Want de manier waarop we nadenken over onze loopbaan en hoe we die invullen, is de voorbije jaren fel veranderd. Die verschuiving wordt mee vormgegeven door werkgevers, die hier volop op inspelen.

De krapte op de arbeidsmarkt dwingt bedrijven om een aantal traditionele bedrijfsprocessen opnieuw te evalueren. Bovendien zal deze schaarste aan talent naar verwachting nog tot 2040 aanhouden. Dit betekent dat we anders dienen te kijken naar werk, en meer beslissingsbevoegdheid bij jonge mensen moeten durven leggen. In sommige gevallen zullen zelfs onze businessmodellen moeten worden aangepast, aangezien we met minder mensen hetzelfde werk zullen moeten verrichten, zegt Nico Nieuwborg, opleidingsdirecteur bij opleidingsorganisatie Syntra Midden-Vlaanderen.

Groeiende skills gap

Leer- en groeimogelijkheden bieden in een carrière als werkgever is voor een groot deel een noodzaak. Zo is de skills gap, de kloof tussen de bestaande vaardigheden van werkenden en de vereiste skills, vandaag een groeiende realiteit. Raf Vanzeer, director bij HR Consultancy bedrijf Select Beople, stelt dat deze verschuiving te wijten is aan de druk waaronder bedrijven momenteel staan als gevolg van voortdurende crisissen. “De manier waarop bedrijven hun strategie bepalen, is aanzienlijk veranderd. Een planning maken voor de komende vijftien jaar gaat niet meer. Het is nu een voortdurend proces geworden dat permanent moet worden bijgestuurd.” Evolutie en de wil hiervoor is belangrijk, klinkt het.

Kim Theunis, employer branding specialist bij consultancyspeler BDO, merkt op dat deze groeiende kloof ook voelbaar is op de werkvloer. Ze legt uit: “Deze kloof wordt sterk beïnvloed door maatschappelijke veranderingen, zoals de groeiende focus op duurzaamheid. Om hierop in te spelen, moeten we bijvoorbeeld een nieuw departement oprichten, en geschikte mensen vinden met de nodige vaardigheden. Daarnaast ervaren we ook de impact van de snel voortschrijdende technologische veranderingen, waarbij het essentieel is om bij te blijven. Het interpreteren van data en het kunnen geven van advies worden steeds belangrijker in een carrière.”

Leiderschap

Een cruciale factor hierbij is leiderschap, legt Nieuwborg uit: “Organisaties veranderen. Het leiden van mensen in een tijd van verandering vereist een heel andere aanpak, en dus ook een andere vaardigheid.” Het is voor werknemers niet altijd eenvoudig om zelf te erkennen wat hun sterke punten zijn of waar ze binnen het bedrijf kunnen worden ingezet. Een betrokken manager die zijn medewerkers goed kent, speelt hierbij een sleutelrol. Theunis voegt er nog aan toe dat een open bedrijfscultuur hierbij essentieel is.

Wil je dieper ingaan op dit onderwerp? Luister dan zeker naar de volledige aflevering op ons Spotify– of YouTube-kanaal, want dit was slechts een glimp van het uitgebreide scala aan onderwerpen dat aan bod komt.

Vorig artikel
Volgend artikel