sector
Coronacrisis

Blijven doorgaan, want we zijn het waard

20.07.2021
door Fokus Online

Ze noemen me de Jeanne D’Arc van de eventsector. Een compliment. Onze sector is als een grote familie waar ik met veel passie voor strijd. Vanuit dat idee werd ook #SoundOfSilence opgericht, samen met alle mensen die meedachten en knokten.

Complexiteit

Het is een groot voorrecht om de spreekbuis voor onze sector te zijn. Nu en in de toekomst, want er ligt nog heel wat werk op tafel. Het eventlandschap is namelijk erg complex, met heel wat verschillende lagen. Dat maakt het net zo leuk en tegelijkertijd veroorzaakt die complexiteit vaak onbegrip. De eventsector is dan ook een jonge sector, die zijn goede naam in binnen- en buitenland dankt aan pioniers die ons landje wereldwijd op de kaart zetten. Uit hun werk groeide een cultuur van hands-on, oplossingsgerichte en hardwerkende mensen. Met 80.000 zijn ze, freelancers en werknemers. Ze werken voor een van de 3200 Belgische bedrijven die jaarlijks 77.000 events organiseren. Van beurzen en congressen tot clubs en festivals.

Toch hebben al deze mensen geen paritair comité en is onze sector niet gedefinieerd in NACEBEL-codes (Algemene Nomenclatuur van de Economische Activiteiten in de Europese Gemeenschap, nvdr). Elke laag – van organisatoren en venues, over de people companies, tot de high asset- en longtermassetbedrijven – heeft nochtans verschillende belangen die door eenduidige codes gemakkelijk gecommuniceerd kunnen worden. Daarom is een van de punten waar we met #SoundOfSilence voor strijden het aanduiden van een eventmeester. Die persoon wordt dan een aanspreekpunt en brengt al die verschillende lagen in kaart aan de hand van NACEBEL-codes, die op hun beurt duidelijke cijfers genereren.

Ons land heeft zo’n mooie feestcultuur. Laat ons fier zijn op onze troeven.

Katrien Vermeire, managing partner John & Jane, medeoprichtster #SoundOfSilence

Samenwerken aan een oplossing

Waarom? Omdat onze sector dit verdient. Een event triggert andere sectoren, zoals retail, horeca en de reisindustrie. Een event bevordert ook de sociale cohesie, iets wat we zo gemist hebben. Al kan de sector zelf ook zijn steentje bijdragen. De pandemie maakte duidelijk dat we ons moeten verenigen. We moeten samenwerken aan een oplossing en we moeten een stem geven aan de sector zodat niemand ons in een vergeethoekje kan duwen. We hebben slagen moeten incasseren, maar ik ben er zeker van dat we hier lessen uit getrokken hebben om ons te kunnen wapenen voor de toekomst.

Ik ben er ook van overtuigd dat de eventsector een prachtige toekomst wacht. Onze maatschappij zet steeds meer in op beleving. We kopen niet langer omdat we de reclame op tv zien, wel omdat we iets willen beleven. En die beleving creëer je met kwalitatieve events, die ons de littekens van 2020 en 2021 laten vergeten zodat we in 2022 kunnen stralen.

Ik blijf altijd doorgaan, met het glas halfvol. Omdat ik geloof in de vrijheid van ondernemen, in de gelijkheid van alle sectoren en in de eenheid van een sterke eventsector. Ons land heeft zo’n mooie feestcultuur. Laat ons die verbinding aangaan en fier zijn op onze troeven. En op ons bier en chocolade, natuurlijk.

Vorig artikel
Volgend artikel