De ideale bedrijfscultuur: waarden en voorwaarden

Meer dan ooit staat bedrijfscultuur in de schijnwerpers. Bedrijven, groot én klein, beseffen dat een succesvolle organisatie valt of staat met gelukkige, loyale werknemers. Is er zoiets als een ‘ideale bedrijfscultuur’ en zo ja, hoe bereik je die anno 2020?

Digitalisering, nieuwe generaties die de werkvloer bestormen, de arbeidskrapte: allen hebben bijgedragen aan een nieuw tijdperk van werken, waarin organisaties aanzienlijk menselijker worden. De bedrijfscultuur krijgt hierin een prominentere plaats.

Goede baan, goede levenskwaliteit

Uit onderzoek blijkt dat de mate van plezier op het werk – een belangrijkere waarde voor millennials – voor 70 procent beïnvloed wordt door de bedrijfscultuur: het DNA van een bedrijf. “Waar mensen het vroeger wel oké vonden om een ‘goede baan’ te hebben, wordt voor veel mensen welzijn of een goede levenskwaliteit een steeds groter thema”, zegt Spencer Heijnen. Met zijn bedrijf Culture Builders helpt Heijnen bedrijven bij het creëren van een gezonde cultuur. “Het is een erg competitieve markt, waarin bedrijven zich vaker de vraag stellen: hoe trekken we de juiste mensen aan, hoe houden we dat vast, wat kunnen we ze verder bieden dan salaris? Met een zo fijn mogelijke bedrijfscultuur onderscheid je jezelf.”

Persoonlijke ontwikkeling: tijd en budget

Maar wat is dan een ‘gezonde’ bedrijfscultuur? Hier valt geen one-size-fits-all-antwoord op te geven, zegt Heijnen. Hoe je je cultuur inricht, is afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken. En dat is voor ieder bedrijf anders. Toch zijn er wel degelijk enkele universele voorwaarden die globaal leiden tot gelukkigere werknemers. De veiligheid voelen om te falen en waardering krijgen voor je kwaliteiten zijn essentieel. Evenals het krijgen van feedback – juist als die negatief is.

Ook de toegang tot opleidingsmogelijkheden mag niet onderschat worden. Heijnen: “Naast je verbinden aan iets groters en autonomie hebben over hoe je je tijd indeelt, is groeien een basisbehoefte. We zitten in een kenniseconomie, veranderingen volgen elkaar snel op en vragen van mensen om adaptiever te zijn: leren is hierin erg belangrijk. De gemakkelijkste en meest effectieve manier om als organisatie aan die behoefte tegemoet te komen, is door het aanbieden van een persoonlijk ontwikkelingsbudget. Het is aan de werknemers zelf hoe ze dit invullen, maar de voorwaarden zijn in elk geval alvast geschapen.”

“Naast autonomie hebben over hoe je je tijd indeelt, is groeien een basisbehoefte.”Spencer Heijnen, Culture Builders

De rol van hr

Als je als bedrijf eenmaal hebt besloten welke waarden de hoofdrol spelen in je cultuur – bijvoorbeeld ‘betrouwbaarheid’ of ‘daadkracht’ – kan de hr-afdeling dienen als gatekeeper om de bedrijfscultuur te bewaken en uit te dragen. “Alle processen van hr die de ervaring van de medewerker raakt – van hiring en onboarding tot learning en development – moeten de cultuur reflecteren”, zegt Heijnen. “Als betrouwbaarheid key is, wat voor mensen neem je dan aan? Hoe ga je ze testen op betrouwbaarheid, welke vragen stel je? Hr kan hiermee een strategischere rol binnen een organisatie krijgen.”

Niet alleen een interne afdeling als human resources kan de bedrijfscultuur versterken, ook fysieke elementen als de werkplek spelen mee. Een kantoor waar mensen van álle afdelingen elkaar tegen het lijf kunnen lopen schept verbinding: het smeermiddel van een bedrijf.

Cultuur tot in het mobiliteitsplan

Dat bedrijven steeds meer oog hebben voor de gezondheid en welzijn van hun werknemers, blijkt ook uit de toegenomen aandacht voor mobiliteitsoplossingen. Kan de werknemer zijn auto laten staan en in plaats daarvan kiezen om met het OV, fiets of misschien zelfs lopend naar kantoor te gaan? “Om de hoeveelheid auto’s te reduceren en de gezondheid van medewerkers indirect te verbeteren, vergoeden bedrijven vaker andere mobiliteitsvormen”, zegt Luc Weijmans van We-Mobility. “Of ze spelen erop in met omkleedruimtes en douches, zodat fietsende werknemers fris op kantoor kunnen verschijnen.”

Weijmans adviseert bedrijven bij het bepalen van hun mobiliteitsplan naar wat financieel haalbaar is en wat er zakelijk nodig is. Wie bijvoorbeeld vaak klanten opzoekt die in de buurt wonen, kan dat wellicht het beste op de fiets doen. Weijmans: “Dat is goed voor het milieu, de werknemer én het laat een sympathieke indruk achter op de klant: driemaal winst.” Cultuur, zo mag duidelijk zijn, is een rijkgeschakeerd fenomeen dat voor alle bedrijven, van start-ups tot multinationals, ontegenzeggelijk belangrijk is… en blijft.