Flexibiliteit: de sleutel binnen het mobiliteitsbudget

Je bedrijfswagen inleveren en in ruil daarvoor andere extralegale voordelen krijgen. Een bedrijfsfiets, extra cash of zelfs een deel van je woonkrediet afbetalen. Met het mobiliteitsbudget zouden we de komende jaren onze wegen vrijer en de lucht zuiverder krijgen.

In theorie klinkt het mooi, maar sinds het mobiliteitsbudget op 1 maart 2019 officieel goedgekeurd werd, is het vooral nog zoeken naar mogelijkheden. Veel bedrijven weten nog niet precies hoe ze het mobiliteitsbudget kunnen omzetten in extralegale voordelen voor de werknemer. “De wetgeving is erg complex en bevindt zich momenteel nog voor een stuk in de grijze zone”, vertelt Olivier Vanneste van KPMG, een wereldwijd netwerk van professionele dienstverleners op het gebied van audit, belastingen en adviesverlening.

Een belangrijke reden

“Toch merken we dat het echt leeft, want wij krijgen er dagelijks vragen over van bedrijven die zich willen adviseren. Kijk, steeds meer werknemers shoppen op de arbeidsmarkt. Mobiliteit is vaak een belangrijke reden om van job te veranderen. De oplossing ligt vaak in een flexibel verlonings- en mobiliteitsplan. Dat houdt ondernemingen competitief en helpt om personeel aan te trekken en te behouden. In het aanbod extralegale voordelen wordt een alternatieve, duurzamere mobiliteit steeds belangrijker.”

Leila Mstoian, advocaat bij advocatenkantoor Seeds of Law beaamt: “Je voelt absoluut dat het leeft. Er is een zekere bewustwording, zowel bij bedrijven als bij werknemers, om milieuvriendelijker en ecologischer te leven. Zeker bij grote bedrijven met een groot wagenpark is het een actueel vraagstuk waarin ze inhoudelijk, maar ook sociaal en fiscaal begeleid moeten worden.”

En-en-verhaal

Het mobiliteitsbudget mogen we echter niet door een eenzijdige bril bekijken. Een auto wegdoen schrikt vaak af. Hoe moeten we dan boodschappen doen? Of de kinderen van school halen? Voor Vanneste hoeft het echter geen en-of-, maar wel een en-en-verhaal te zijn: “We zouden er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld de auto twee dagen in de week te gebruiken en de overige dagen met het openbaar vervoer of met de elektrische fiets naar het werk te gaan. Flexibiliteit is de sleutel binnen het mobiliteitsbudget. We moeten eigenlijk per werknemer kijken wat je best met dat budget doet, want iedere situatie is anders.”

“Er is een zekere bewustwording, zowel bij bedrijven als bij werknemers om milieuvriendelijker en ecologischer te leven.”
Leila Mstoian, Seeds Of Law

Voer voor discussie

Iemand die bijvoorbeeld niet ver van zijn werk woont, zou al sneller geneigd zijn om de bedrijfswagen af te staan. Mstoian: “Zeker als je er bijvoorbeeld de intresten van je woonkrediet in ruil mee kunt afbetalen. Dan wordt het wel erg verleidelijk, want dat is bijna gelijk aan cash krijgen. Je verschuift gewoon een deel van je centen. Echter kan dit alleen maar als je binnen een straal van vijf kilometer van je werk woont. Voer voor discussie dus. En als het mobiliteitsbudget niet volledig opgebruikt is, wordt het resterende gedeelte volledig gestort aan de werknemer.”

Flexibiliteit is profijt

Bij KPMG werd er alvast een simulatie uitgewerkt waarbij je kunt zien waar de voordelen zitten voor de werknemer. “Een soort cafetariaplan”, legt Vanneste uit. Een geautomatiseerd plan op maat van werkgevers en werknemers, zowel voor kleine kmo’s met twintig werknemers als voor grote ondernemingen met duizenden medewerkers: “Een werknemer die een kleinere bedrijfswagen wenst, extra vakantiedagen koopt of een fiets kiest in plaats van een eindejaarspremie, ziet wanneer hij inlogt meteen de gevolgen daarvan op zijn bruto- en nettosalaris, dankzij een simulatie. De voordelen worden meteen duidelijk.” Een tool die duidelijk inspeelt op de nieuwe mobiliteitstrends: “Vroeger had je een bepaalde bedrijfswagen per werknemersfunctie. Maar dat werkte dure, overbodige auto-opties in de hand, omdat werknemers het beschikbare budget maximaal wilden spenderen.”

Mentaliteitsverschuiving

Nu zien we een mentaliteitsverschuiving, zowel bij werknemers als bij werkgevers. Bedrijfswagens zijn vandaag fiscaal gevoelig duurder. Het mobiliteitsbudget biedt hier een oplossing. Mstoian besluit: “Het laatste woord is in ieder geval nog niet gezegd. De vraag is wat er zal gebeuren eens de hybride en elektrische wagens volledig zullen doorbreken. Met het mobiliteitsbudget zullen bedrijven de kans krijgen hun wagenpark te vernieuwen en consumenten zullen opnieuw moeten kiezen tussen een milieuvriendelijke wagen en de file trotseren.”