mobiliteit
Leasing

Waarom mobiliteit op maat steeds meer de norm wordt

30.05.2023
door Fokus Online

De tijd dat een eigen wagen als het ultieme statussymbool gold, ligt min of meer achter ons: steeds vaker zien we mobiliteit als een service, die we bovendien graag op maat ‘consumeren’. Meteen ook de reden waarom formules als leasing en car sharing zo populair blijken – zowel in privé- als professionele context. “Mobiliteit is onmiskenbaar aan het veranderen, dus moeten wij nieuwe mobiliteitsoplossingen aanbieden.”

Timothé Devisch is business development manager bij KINTO, een nieuwe Belgische mobiliteitsgroep onder de vlag van Toyota Financial Services, die vijf jaar geleden werd opgericht. In die functie heeft hij ook een uitstekende kijk op de mobiliteitsmarkt en de veranderende noden daarin. 

“In 2019 besliste Toyota om meer te zijn dan de grootste automobielmaker ter wereld, maar ook een mobiliteitsbedrijf in het kader van ons streven naar Zero emission. Om als organisatie zo futureproof mogelijk te zijn, moeten we ons geleidelijk aanpassen aan de wijzigende noden en verwachtingen van de markt. De oprichting van KINTO is daar een rechtstreeks gevolg van, met als doel specifieke en flexibele mobiliteitsoplossingen aan te bieden.”

Wat moet ik begrijpen onder mobiliteitsoplossingen?

 “In de eerste plaats operationele leasing, een all-in formule waarbij je als leasingnemer een vast maandelijks huurbedrag betaalt voor het gebruik van een voertuig, waarbij ook onderhoud, herstellingen, verzekeringen … inbegrepen zijn. Die oplossingen hebben we vorig jaar ook in België opgestart, maar ze bestaan al langer in andere Europese markten.  Daarnaast ontwikkelen we kortetermijnverhuur, carsharing, abonnementsformules, VIP-shuttles, enzovoort.  Met KINTO Join hebben we ook een carpooling-formule voor B2B-klanten, een heel aantrekkelijk concept. Belangrijk punt hierin is dat we ons niet halsoverkop in de markt zullen smijten, maar zeer weloverwogen en doelgericht met een strategische visie op lange termijn. 

Het fundament voor al deze alternatieven blijft op dit moment operationele leasing, met als doelstelling om op termijn aan onze klanten een menukaart aan mobiliteitsoplossingen te bieden, en dit zowel voor particuliere als professionele gebruikers.  Een belangrijk pluspunt hierbij is ons uiterst professioneel en klantgericht dealernetwerk, waardoor we de klant one-stop-shopping kunnen bieden: alles wordt in de concessie wordt gedaan – van onderhoud over banden, carrosserieherstellingen, glasbreuk, vervangwagen – alles met één contactpunt en gepersonaliseerde aanpak.  Onze klanten appreciëren enorm deze aanpak, waarbij ze niet met verschillende partijen moeten handelen voor elk aspect van de service.”

Steden evolueren ook steeds meer naar smart cities, waar nieuwe technologie en flexibele mobiliteit naadloos in passen.

Op welke manier is die nieuwe mobiliteitsvisie in jullie ogen future-proof?

“Mobiliteit is onmiskenbaar aan het veranderen, dus zullen we nieuwe oplossingen voor onze klanten aanbieden, dat is de logica zelf.  In een grootstad wordt een eigen auto hoe langer hoe meer een last in plaats van een lust.  De klant wil zich op het moment dat hij het nodig heeft comfortabel kunnen verplaatsen van A naar B.  Bezit wordt op dat moment minder belangrijk. Vooral in de grotere Vlaamse steden als Gent, Antwerpen en Brussel stijgt het gebruik van car sharing, ook al omdat dit via apps bijzonder gemakkelijk te organiseren is.  Ook Toyota wil zich omvormen als mobiliteitsaanbieder. We zien ook dat de steden die alternatieven volop verwelkomen en er aantrekkelijke voorwaarden rond creëren, omdat op die manier ook de verkeersdruk afneemt. Die steden evolueren ook steeds meer naar smart cities, waar nieuwe technologie en flexibele mobiliteit naadloos in passen.”

Wat zijn eigenlijk de concrete voordelen van operationele leasing ten opzichte van wagenbezit?

“Operationele leasing is goed voor de kostenbeheersing en cashflow: je betaalt immers voor het gebruik van de wagen een voorafbepaald maandelijks huurbedrag, en je komt dus niet voor onverwachte, onaangename verrassingen zorgt. Daarnaast betaal je enkel BTW op de huur, en dus niet op de volledige aankoopwaarde van het voertuig.  Voor bedrijven is deze BTW dan bovendien deels terugvorderbaar, en deels fiscaal aftrekbaar (net zoals de andere gebruikskosten). In functie van de CO2 uitstoot is de aftrekbaarheid lager of hoger; de algemene regel is, hoe minder uitstoot, hoe beter de aftrekbaarheid.  En dit zal in de komende jaren nog een grotere impact hebben om vanaf 2025 enkel de electrische wagen aftrekbaar te laten.  Tot dan is het voor uw bedrijf belangrijk om een correcte berekening van de TCO te maken (total cost of ownership), want een hybride wagen blijkt vaak toch nog gunstiger te zijn dan een full electric.”

Vorig artikel
Volgend artikel