auto
Leasing

Naar het werk op twee wielen of op vier wielen?

05.01.2022
door Frederic Petitjean

Het gebruik van de auto als extralegaal voordeel en HR-tool blijft net zo’n Belgische traditie als frieten met stoofvlees. Toch is de fleet-markt helemaal niet in beton gegoten. Er komen ook alternatieve vervoersmiddelen om de hoek kijken én de elektrische auto maakt zijn opwachting. 

Bedrijfswagen

Minder dan een kwart (23 procent) van de werknemers gebruikt een bedrijfswagen om naar het werk te komen en meer dan de helft van de werknemers komt met de eigen auto. Dat blijkt uit analyses van de HR-dienstverlener SD Worx van het woon-werkverkeer. In organisaties met 100-249 werknemers heb je het meeste kans om over een bedrijfswagen te beschikken (31,48 procent), gevolgd door de organisaties van 250 tot 499 werknemers (namelijk 29,25 procent). Maar ook in de kleinere bedrijven zakt het cijfer nooit onder de 20 procent.

Ook naar hoeveel procent van de werknemers een fiets of fietsvergoeding krijgen binnen het kader van het Flex Income Plan, het systeem van flexibel verlonen, heeft SD Worx begin dit jaar onderzoek gedaan. Zij schatten dat ongeveer 17,4 procent van hen een fiets of fietsvergoeding via de werkgever kiest. Dat is bijna een verdubbeling tegenover de 9,7 procent van 2019. 

Leasefiets en fietsvergoeding

“De leasefiets en de fietsvergoeding nemen in belang toe. Maar de auto behoudt toch duidelijk zijn plaats in de top drie”, zegt Sara Flipkens van SD Worx. “De reden: vaak zit de auto mee in budgetcreatie (van het systeem van flexibel verlonen, red.), wat meteen ook de keuzevrijheid en duurzaamheid verhoogt. Zo kan ook iedereen die een wagen nodig heeft voor de job, opteren voor een groenere wagen of een auto van een lager budget. Met dat vrijgekomen budget kunnen zij dan de focus verleggen naar andere mobiliteitsmodi. Zoals de fiets, of het besteden aan andere voordelen.”

Als je de TCO bekijkt, zie je dat elektrische wagens stilaan competitief beginnen worden met hun broertjes op fossiele brandstoffen.

– Yves Ceurstemont

Voordeel bij weinig CO2

Werknemers en werkgevers hebben er ook alle baat bij om te kiezen voor auto’s die relatief weinig CO2 uitstoten. Dit is niet alleen goed voor het milieu maar, door ons fiscale systeem. Op termijn ook voor de eigen portemonnee. Dat brengt ook mee dat elektrische voertuigen almaar belangrijker worden als bedrijfswagen, zegt Yves Ceurstemont, Head of Consulting en verantwoordelijk voor het Arval Mobility Observatory van de leasemaatschappij Arval. “De Arval Mobility Observatory Barometer is een enquête die we organiseren onder fleet managers. Waarbij we polsen naar de trends in de markt. Zo is het bijvoorbeeld hun verwachting dat binnen drie jaar 29 procent van hun personenwagenvloot zal bestaan uit zuiver elektrische wagens. Bij de lichte vrachtwagens is dat 26 procent. Alle indicatoren wijzen er ook op dat die cijfers de komende jaren zullen doorstijgen.” 

Fiscale implicaties van elektrisch rijden

Een belangrijke driver van die cijfers zijn uiteraard de fiscale implicaties van elektrisch rijden. “Bedrijven bekijken vooral de TCO of total cost of ownership”, zegt Ceurstemont. “Dat is dus niet alleen de aanschafprijs van de elektrische auto, die inderdaad hoger ligt dan bij conventionele wagens. Maar ook de fiscale kostprijs, die een heel stuk lager is. En als je met dat totale plaatje rekening houdt, zie je dat elektrische wagens stilaan competitief zijn met hun broertjes op fossiele brandstoffen.”

Een ander belangrijke is hefboom is de beschikbaarheid van almaar meer soorten elektrische wagens in almaar meer categorieën, merkt Ceurstemont op. “Aanvankelijk waren elektrische modellen vooral te vinden in zeer kleine stadswagentjes of in het topsegment, bij de grote berlines of SUV’s. Tegenwoordig zie je ook meer en meer modellen in het (hogere) middensegment. Dat is een populair segment op de leasemarkt. Veel merken hebben trouwens ook al aangegeven dat ze binnen enkele jaren hun complete gamma gaan elektrificeren, van hoog tot laag.” 

De evolutie zal bedrijven er misschien ook toe brengen om “de oogkleppen” af te zetten en voor hun leasewagens ook eens bij andere merken te gaan shoppen dan de typische Europese autofabrikanten, zegt Ceurstemont. “Zie bijvoorbeeld naar de inspanningen van sommige Aziatische merken in het elektrische segment. Die blijven op de leasemarkt traditioneel vrij bescheiden. Maar bieden wel heel veel value for money.” 

Vorig artikel
Volgend artikel