Home Business Talent faciliteren op de kandidatenmarkt

Talent faciliteren op de kandidatenmarkt

Een onevenredigheid op de jobmarkt voor technische profielen: er zijn meer vacatures dan sollicitanten. Het is geen nouveauté dat we de laatste jaren geëvolueerd zijn naar een kandidatenmarkt. Dat weten ook de vele recruitmentbureaus die op zoek gaan naar de geschikte persoon op het technische jobspectrum. “Recruitment is niet makkelijk, maar wel simpel.”

Meer duiding krijgen we van Wannes de Loore, communitymanager bij Netwerk, een recruitmentbureau voor technisch hooggekwalificeerde profielen in verschillende sectoren. Net zoals zijn vader, die Netwerk een vijftiental jaar geleden opstartte, legt ook Wannes de nadruk op de mens tijdens dit proces. “Je moet niet louter iemand ergens plaatsen, maar mensen een plaats geven binnen de onderneming”, nuanceert hij. “Ergens waar werknemers het beste van zichzelf kunnen geven en zo een goede job kunnen leveren. Zet niet zomaar iemand ergens neer, als een soort product waar je nadien niet meer naar omkijkt. Zo werkt het absoluut niet.”

De juiste mensen

Wat werkt er dan wel op deze recent geëvolueerde kandidatenmarkt? Een perfecte match vinden tussen de job en het individu. Waar de kernwaarden van een bedrijf overeenstemmen met die van de kandidaat, zodat de focus ook steeds op die laatste kan blijven liggen. “Recruitment is niet gemakkelijk, maar wel simpel”, gaat Wannes verder. “Er komt een job binnen en daar moet je mensen voor zoeken. De juiste mensen. Je gaat niet iedere keer opnieuw tijd steken in een situatie waarbij iemand na enige tijd opbrandt, zodat je terug op zoek moet naar een volgende kandidaat. In deze markt gaat dat niet meer zomaar.”

Opleidingen op maat

Belangrijk is dat een kandidaat zich meteen thuis voelt op de werkvloer, en daar dus ook wil blijven. Om dat te bewerkstelligen, is een goede begeleiding nodig doorheen het hele traject – zowel op vlak van hard skills als soft skills. “Je moet mensen helpen, daar waar het nodig is. Probeer de kandidaat aan te voelen en mee te gaan in wat hij of zij zoekt”, aldus Wannes. Bij Netwerk doen ze dat onder andere in de vorm van praktijkgerichte opleidingen, in samenwerking met een aantal vakspecialisten. Zo is er een opleiding Werkvoorbereider, Introductie in industriële pijpleidingsystemen en een opleiding Roser. Dat laatste is een softwarepakket dat wordt binnengebracht bij grote partners zoals Total, BP of INEOS. “Iedereen die bijvoorbeeld bij INEOS wil werken, moet overweg kunnen met die specifieke software.” Heel belangrijk voor technische profielen dus om dit onder de knie te krijgen. En ieder heeft zo zijn eigen leermethode. “Je kunt het bijvoorbeeld ook online leren, maar dat is heus niet voor iedereen weggelegd. Daarom kun je ook alle opleidingen met de nodige begeleiding volgen.”

“Je moet mensen helpen, daar waar het nodig is. Probeer de kandidaat aan te voelen en mee te gaan in wat hij of zij zoekt.”
Wannes de Loore, communitymanager

Scherp houden

“Onze cursus Inleiding in de Industriële Pijpleidingsystemen is ook niet noodzakelijk voor mensen uit de pijpleidingbusiness, zij kennen dat al. Het kan wél dienen voor de administratief bediende, bijvoorbeeld, die het hele traject mee volgt, maar misschien niet weet waarmee hij exact te maken heeft.” Op die manier kunnen ook werknemers met een andere functie binnen een team of bedrijf beter begrijpen waarom een bepaalde beslissing werd genomen, zonder al te jobkritisch te worden. “Dat houdt de mensen scherp, zo maak je iemands job interessant. Probeer daar dan ook zoveel mogelijk op in te zetten, als dat is wat iemand nodig heeft.”

Het menselijke visitekaartje

Ook de soft skills hebben voldoende belichting nodig. De ontwikkeling van deze meer persoonlijke aspecten aan de job vormen een noodzakelijke tool op de werkvloer. Denk bijvoorbeeld aan een deftig en duidelijk contact met klanten, een heel belangrijk aspect binnen projectwerk. “Werknemers vormen altijd het visitekaartje van je bedrijf”, schetst Wannes. “Opteer dus voor iemand die écht goed werk levert: niet enkel bij het uitvoeren van een omlijnde taakbeschrijving. Hij of zij moet bijvoorbeeld ook goedemorgen wensen bij het binnenkomen, op tijd komen of netjes afmelden wanneer ze ziek zijn.” Het zijn schijnbaar kleine zaken, die echter een grote impact kunnen hebben op de werksfeer. Waarden waarvoor je dus niet per se een ‘aangeboren talent’ moet hebben, maar die wel een algemene elementaire beleefdheid vooropstellen.

On board het groepsverhaal

“Dat warme, menselijke – oftewel het groepsverhaal – is echt belangrijk”, gaat Wannes verder. “Probeer dat dan ook in de dagelijkse werking te integreren. Dat lukt niet altijd in een commerciële omgeving, waar er evenredig commerciële beslissingen worden genomen en toegevingen worden gedaan. Maar uiteindelijk zijn we allemaal hetzelfde – maak er dan ook met zijn allen het beste van.” Met andere woorden: iedereen doet waar hij of zij goed in is en als recruiter ga je dat zo goed mogelijk faciliteren. Heb je een opleiding nodig? Wil je zelf iets bijleren, ook al heb je het niet echt nodig? Dan mag en kan dat.

“Werknemers vormen altijd het visitekaartje van je bedrijf. Opteer dus voor iemand die écht goed werk levert: niet enkel bij het uitvoeren van een omlijnde taakbeschrijving.”

Voor beginnende werknemers of kandidaten is een vlotte onboarding ook van groot belang, om zich meteen op hun plek te voelen. “Zorg ervoor dat ze zo vlot mogelijk hun start kunnen maken. Stuur bijvoorbeeld een berichtje vooraf om te vragen of ze weten waar ze moeten zijn. Het is namelijk niet evident om als nieuweling in een groot bedrijf zoals BASF je weg te vinden.” De rest van het traject, na onboarding? Dat is hun job doen – liefst met plezier, natuurlijk.

De waarde van partnerships

Om die één voor allen, allen voor één te creëren, is dus samenhorigheid nodig. Ook buiten de bedrijfsmuren. Partnerships spelen dan ook een grote rol voor recruiters op deze kandidatenmarkt. “Het uitbouwen van een sterk netwerk is gewoon heel belangrijk”, vat Wannes samen. “Niet alleen naar klanten en kandidaten, maar ook naar stakeholders toe.” Denk maar de eerder opgenoemde opleidingen Roser en Werkvoorbereider, die ze in samenwerking met respectievelijk Roser ConSys en BEMAS opzetten. Ook met VDAB is er een actieve samenwerking lopende. “Want ook daar moeten de jobs ingevuld raken. Als we er allemaal samen beter van worden, is dat sowieso een betere aanpak dan alles voor jezelf willen houden. We zijn al enkele jaren bezig met zulke samenwerkingen en we merken dat het zijn vruchten goed afwerpt.”

 

MEER

Winter-lookbook: 
Fortune favours the brave

Bij herfst- en wintercollecties denken we meestal aan donkere tinten. Maar F/W 2020 wordt happy en vibrant! Daarmee kunnen we de winterblues tegengaan.

Een zomer vol smaak

tafelen Sandra Bekkari doet als food guru uit de doeken hoe je best kunt tafelen in de zomer, met een waaier aan smaken. En heel veel ijsjes natuurlijk.

Waar het naartoe moet met ons water

Niet alleen blijft de wereldbevolking stevig stijgen, ook de klimaatverandering maakt de gegarandeerde aanvoer van proper en drinkbaar water steeds moeilijker. Hoe moeten we daarmee omgaan en wat zijn de mogelijke oplossingen? Diane D’Arras, voorzitter van de International Water Association (IWA), laat in haar kaarten kijken.

Bankieren voor grote en heel grote vermogens

VermogensbeheerPrivate banking en personal banking zijn twee groeiende segmenten in het bancaire landschap van vandaag. Wat zijn de verschillen tussen deze twee diensten? Vanaf welk vermogen kun je er beroep op doen? En wat mogen de klanten hiervan verwachten? 

‘De patiënt staat centraal’

Maggie De Block De laatste tijd worden mensen ouder en ouder. De families krijgen dan te maken met langdurige zieken die geconfronteerd worden met meerdere problemen tegelijkertijd. Maggie De Block zegt dat het nu tijd is om onze gezondheidszorg te hervormen om zo in de toekomst voor iedere patiënt een goede behandeling te kunnen geven.

Talent, autonomie en een doel: het nieuwe leiderschap

Een uitgekiende strategie, een heldere bedrijfsstructuur en een ruimdenkend leiderschap. Daarvoor kloppen veel bedrijven zich op de borst. Toch stellen ze vast dat ze mensen kwijtraken of dat te veel medewerkers meedrijven met de stroom. Waar loopt het mis?