zingeving
HR

Zingeving domineert de arbeidsmarkt

30.05.2023
door Amaryllis De Bast

Als werknemer hecht je waarde aan je job, je wilt er voldoening, werkvreugde en erkenning uit halen. Je wilt met andere woorden ‘zin’ geven aan het werk dat je verricht, maar hoe doe je dat? En hoe ga je daar als werkgever mee om?

Door de krapte op de arbeidsmarkt en de schaarste aan goede werkkrachten willen bedrijven tegemoetkomen aan de wensen van potentiële werknemers. Ook de groeiende mobiliteit tussen verschillende functies binnen dezelfde sector zorgt voor een interessant spanningsveld tussen vraag en aanbod. Werknemers zijn op zoek naar een job die ‘zin’ heeft, werk dat strookt met de eigen waarden. Maar wat is zingeving of purpose precies? “Arbeid adelt: werken verschaft structuur en sociale contacten. Het geeft houvast om je leven en identiteit te kunnen verwezenlijken. Je wordt wie je bent door arbeid”, legt David Meulemans, expert loopbaanbegeleiding bij VDAB, uit. “Via je werk neem je een rol aan, je voelt je betrokken bij een groep waardoor je je job graag doet, wat leidt tot goede prestaties. Zinvol werk creëert mooie mensen, want mensen die hun job met plezier doen, stralen van geluk.” 

Hype

Verder bestaat zingeving uit drie componenten, vertelt Meulemans: “Allereerst zijn er de waarden die je belangrijk vindt, zoals autonomie. Vervolgens zijn er je interesses, dingen die je leuk vindt om te doen, zoals werken met jongeren. Ten slotte zijn er je talenten, zoals leiding geven.” Op de website van VDAB vind je gratis digitale tools om uit te zoeken wie jij bent en wat jij zoekt in een job. De testen om de drie componenten van zingeving voor jezelf uit te maken vind je terug onder de noemers ‘jouw waarden’, ‘jouw kwaliteiten’ en ‘interessetest’. Meulemans benadrukt dat deze componenten in balans moeten zijn om tot een goede zingeving te komen. “Een job die je aankunt en die je voldoende uitdaagt geeft je de meeste energie, zin en drijfkracht.”

De opkomst van het belang dat gehecht wordt aan purpose in het wervingsproces zou je kunnen omschrijven als een hype. “Het is niet zo dat mensen tien jaar geleden hun job niet graag deden, maar er is vandaag meer aandacht voor. Werkzoekende jongeren maken vaker de balans op. Dat is niet slecht, want het zorgt ervoor dat ze een job kiezen die ze zinvol vinden en daarom graag doen, en waar ze dus in excelleren. Dat komt de werkgever alleen maar ten goede, want onze werkzaamheidsgraad was nog nooit zo hoog”, klinkt het.

Arbeid adelt: werken verschaft structuur en sociale contacten. Je wordt wie je bent door arbeid.

- David Meulemans, VDAB

Bedrijfscultuur

Deze evolutie naar meer zingeving kan volgens Evi Melkenbeke, hr-manager bij rekruteringsbedrijf Robert Walters, zowel positief als negatief zijn voor bedrijven die regelmatig nieuwe werkkrachten aanwerven: “Het is positief in die zin dat je medewerkers aan boord haalt die bewust kiezen voor jouw organisatie en die een bedrijfscultuur met waarden en normen hanteren waar je zelf ook achter staat.” Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn, die hype rond purpose: “Je moet als werkgever veel verder kijken dan iemands kwalificaties om de jobinhoud aan te kunnen. Vandaag kan het voor werkgevers moeilijker zijn om talent aan te trekken wanneer potentiële werknemers vinden dat ze bij jouw organisatie niet de gewenste zingeving terugvinden.”

Tegen bedrijven die zich afvragen of ze dan wel moeten meedoen met deze ‘trend’, zegt Melkenbeke echter resoluut ‘ja’. “Doe je dit niet, dan loop je het risico om medewerkers te verliezen en om ook toekomstig talent mis te lopen.”

Vorig artikel
Volgend artikel