werknemers
HR

Zo motiveer je werknemers om weer naar kantoor te komen

02.11.2022
door Sophie Pycke

Hybride werken is goed ingeburgerd sinds de coronacrisis. De meeste werknemers verkiezen een combinatie van thuiswerken en werken op locatie of in virtuele ontmoetingsruimtes. Maar wat als je je werknemers liever wat meer op de werkvloer ziet? Die beweging heet the great re-engagement. Met deze zes tips overtuig je mensen om terug naar kantoor te komen.

1. Ken je talent

De great re-engagement is een opportuniteit om te investeren in intern talent en de impact van de war for talent te beperken. Zorg dat je de werknemers identificeert die de grootste kans maken om een betere werkaanbieding te krijgen. Wie of welke posities worden het vaakst geheadhunt? Wie heeft een unieke set vaardigheden en wie is moeilijk te vervangen? Zijn jouw werknemers goedgezind, betrokken en productief? Zorg voor een klimaat waarin open conversaties mogelijk zijn. Moedig je werknemers aan om hun gevoelens te delen. Stel vragen als: hoe kan ik jou beter ondersteunen? Wat zou er voor jou moeten veranderen? Geef eerlijke feedback en toon oprechte interesse. Wat willen ze? Op welke domeinen zouden ze zich nog willen ontwikkelen?

2. Toon je waardering

Om terugkeren naar het kantoor aantrekkelijk te maken, moet je een frisse aanpak aan de dag leggen en je strategische workforceplannen versnellen. Bouw aan een aantrekkelijke werkomgeving door de employment value proposition te verfrissen en door duidelijk te communiceren waarom jouw bedrijf een fijne plek is om te werken. Behoud intern talent door duidelijk te maken dat je de werknemers niet kwijt wil. Zorg ervoor dat ze zich gewaardeerd voelen en dat ze weten dat hun bijdragen gewaardeerd worden. Creëer een op maat gemaakt retentieplan, dat bijvoorbeeld nieuwe projecten, opleidingen of een betere work-lifebalance omvat.

3. Investeer in welzijn

Gezondheid op het werk is al lang een prioriteit op veel werkvloeren, en sinds de coronacrisis hebben werkgevers er nog meer oren naar. Tal van organisaties introduceren nieuwe fitnessprogramma’s als een manier om het welzijn van werknemers te bevorderen en hen ertoe aan te zetten terug te keren naar kantoor. Wellness-initiatieven kunnen verschillende vormen aannemen. Denk aan het toevoegen van nieuwe trainingstoestellen of fitnessapparaten aan de bedrijfsfitnessruimte, het organiseren van yogalessen of meditatietrainingssessies op kantoor, of het aanbieden van lidmaatschappen bij een fitnesscentrum in de buurt. Het zijn allemaal manieren om het welzijn en de betrokkenheid van werknemers te verhogen. 

werknemers

4. Organiseer een ‘officewarming’

Maak de re-onboarding speciaal door een paar leuke activiteiten te organiseren, zoals een ‘meet the management’-evenement met een Q&A-sessie met door de werknemers gekozen onderwerpen. Of wat dacht je van een officewarming of een teambuildingsdag? Dergelijke evenementen zijn uitstekende gelegenheden om bij te praten met collega’s en het moreel een boost te geven. Het helpt ook om opnieuw in die dagelijkse kantoorroutine te komen. Onderschat bovendien nooit de kracht van eten en drinken. Gratis eten op de werkvloer zou de arbeidstevredenheid met 56 procent tot 67 procent doen toenemen. Overweeg om op kantoor snacks aan te bieden, een aantal dagen per week een ontbijt of lunch te verzorgen of op vrijdag een happy hour met een sapbar in te voeren. Voedsel houdt ons niet alleen gezond en productief, het brengt mensen ook samen. 

5. Creëer een toffe plek

Het kantoor moet in de eerste plaats een toffe plek zijn waar werknemers kunnen connecteren met collega’s, kunnen socializen, bellen, brainstormen, vergaderen… Individuele activiteiten kunnen ze perfect vanuit huis uitvoeren, maar gezamenlijke activiteiten zoals vergaderen en brainstormen verplaatsen we toch best naar het kantoor. Het kantoor moet daarom een leuke ontmoetingsplaats worden waar werknemers naartoe komen om hun expertise te delen. Modulaire meetingboxen zijn tegenwoordig een veelgebruikte oplossing om aan de wensen van de werknemers te voldoen. Het gaat niet alleen meer om standaardbureaus, maar steeds vaker om een ecosysteem van meetingruimtes, loungehoeken, brainstormruimtes, of soms zelfs podia. 

6. Denk op de lange termijn

Om van de kantooromgeving een echte productiviteitsbooster te maken, moet het management een duidelijke en heldere boodschap uitdragen. Construeer een duidelijke langetermijnvisie. Dit betekent dat je regelmatig zal moeten uitleggen welke initiatieven jouw organisatie neemt om het welzijn en de productiviteit van werknemers te verhogen, en vooral: waarom die initiatieven zo belangrijk zijn. Deze communicatie kan fysiek verlopen, via webinar of via e-mail. Consistentie en herhaling in deze boodschap zijn de sleutel tot succes.

Vorig artikel
Volgend artikel