Home Business Focussen op je kernactiviteiten

Focussen op je kernactiviteiten

Een bedrijf dat het in het buitenland wil maken, moet met oneindig veel zaken rekening houden. Op zulke momenten kan het een goed idee zijn om bepaalde processen uit te besteden aan partners en dienstverleners, zodat je je kunt concentreren op zaken die echt belangrijk zijn. Wij lijsten de voornaamste zaken hier op.

Onderzoek & Ontwikkeling

“Bedrijven overwegen vaker om R&D uit te besteden en daar zijn goede redenen voor”, zegt professor Peter Teirlinck (KULeuven). “Je kunt focussen op je kernactiviteit, maar R&D wordt ook steeds complexer, moeilijker en duurder. Die risico’s delen of uitbesteden, is een goed idee. Anderzijds moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je kennis in huis blijft en niet gestolen wordt. Grote bedrijven kunnen zich wapenen met bijvoorbeeld patenten, maar voor KMO’s is dat zeker een uitdaging.”

Logistiek

Een eigen logistiek systeem uitbouwen, vraagt dikwijls een zware financiële inspanning. Niet alleen de aankoop van rollend materiaal kost veel geld, er moet ook geïnvesteerd worden in opslagruimte, personeel, IT-systemen en technische helpdesks. Bovendien hebben de meeste ondernemingen vaak de gespecialiseerde kennis niet, die nodig is om de logistieke stroom optimaal te laten verlopen, zowel qua tijd als kostprijs. En een laatste voordeel: alle risico’s die je bij logistieke operaties loopt, worden door het outsourcen bij je dienstverlener gelegd.

Kredietverzekering

“Een kredietverzekering dekt de politieke en commerciële risico’s die je loopt als je in het buitenland zakendoet”, zegt Nabil Jijakli, directeur en woordvoerder van Delcredere. “Denk in het eerste geval bijvoorbeeld aan oorlog, sociale onrust en een tekort aan deviezen. In het tweede gaat het over de klant die niet betaalt omdat hij ontevreden is of failliet ging. Als je in bepaalde landen zakendoet, zal de bank vaak sowieso eisen dat je een verzekering afsluit, anders zullen zij geen financiering toekennen.”

Warehousing

“Door warehousing te outsourcen, moet je niet investeren in gebouwen, rollend materiaal of personeel en je hebt nooit te maken met over- of onder-capaciteit.”, zegt Bryan Beutels, business development manager van Distrilog. “Vaak zullen klanten de logistieke processen ook veel gerichter beheren en meten, in plaats van als vaste kost te bekijken. Ze zijn minder vastgeroest in hun stramien. De logistieke partij heeft ook expertise in diverse producten en kan voor verschillende bedrijven in dezelfde goederenstroom gemakkelijker innoveren en de zaken up to date houden.”

Personeelswerving

Werknemers vinden in het buitenland vraagt een grondige kennis van de lokale situatie. Wat zijn de juiste competenties? Waar zitten de juiste opleidingen? Is een kandidaat een juiste culturele ‘fit’ voor het bedrijf? De kosten, die de zoektocht naar de geschikte mensen met zich meebrengt, kunnen aanzienlijk zijn. Bovendien heb je niet op elk moment personeel nodig. Door dit proces uit te besteden, dalen de vaste kosten naar nul op de momenten dat een bedrijf geen vacatures heeft.

Loonadministratie

“Als buitenlandse afdeling wil je je concentreren op de core business en de administratie hoort daar niet altijd bij”, zegt Erik Van den Eynde van ProPay. “Veel bedrijven kennen ook de lokale wetgeving niet. Daarom is het handig om een contact te hebben dat daar wel van op de hoogte is. Omgekeerd geldt dat ook, hoor. Als je tegen buitenlandse bedrijven zegt dat er in België nog altijd verschillen zijn tussen arbeiders en bedienden, vallen er heel wat van hen uit de lucht.”

Marketing

“Verwachtingen en gewoonten van consumenten verschillen van land tot land”, zegt Ann Voorspoels van het reclamebureau Havas Brussels. “Zelfs binnen één land kunnen er cultuur- en smaakverschillen zijn. Je kunt als bedrijf ook perfect marktleider zijn in je eigen land en kleine uitdager in het buitenland. Je communicatie moet daarop toegespitst zijn. Dat vereist kennis van de lokale markt. Eén globale campagne voor de hele wereld kan soms, maar je moet wel weten of het de meest doeltreffende manier is. Dat vraagt advies en begeleiding.”

MEER

CNG/LNG: Goedkoper tanken en properder rijden

Almaar hogere brandstofprijzen en alternatieven (hybride en elektrische wagens) die nog peperduur zijn…Voor chauffeurs die hun brandstoffactuur willen inperken en tegelijk aan het milieu denken, lijken er weinig uitwegen te zijn. Of toch? Misschien is het tijd om over te schakelen op gas. Met CNG (Compressed Natural Gas) of LNG (Liquified Natural Gas) rijden auto’s, bestelwagens, trucks en bussen niet alleen véél goedkoper, maar ook stukken milieuvriendelijker.

Een allergie in je voedingscircuit? Zo ga...

evenwichtige voedingHeb je een voedingsallergie? Je bent niet alleen. Het aantal voedingsallergieën blijft toenemen. Dat meldt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Volgens de WHO vormen voedingsallergieën zelfs het vierde grootste gezondheidsprobleem. Wat houdt een voedselallergie juist in? Wat zijn de meest voorkomende allergieën? En hoe gaat je er het best mee om? Wij zochten het uit.

Innovaties? Eerst even langs het ‘living lab’

Living lab Al te vaak werden klanten in het verleden vooral gezien als mensen die producten kopen en minder als mensen die producten gebruiken. Nieuwe producten, bedacht op de tekentafel, waren misschien enorm vernieuwend maar minder gebruiksvriendelijk. Een praktische testfase was, bijvoorbeeld in het geval the Fliz (zoek maar op), niet overbodig geweest. Enter living labs.

3 Vragen aan: Sofie Vanrafelghem

Sofie Vanrafelghem We zien een opmars van de champagnebieren en ook meer en meer biercampagnes krijgen aandacht. Mensen schamen zich nog teveel om bier aan te bieden als cadeau en dat zou moeten veranderen.

3 vragen aan… De Witte Lietaer

De Witte LietaerWaarom investeren in kwaliteitsvol linnen? “In goedkope dekbedovertrekken wordt vaak polyester gebruikt om de prijs te drukken. Polyester is wel sterk maar neemt geen vocht op. Het lijkt dus alsof je onder een plastic zak slaapt. Kwalitatief bedlinnen bestaat uit 100 procent natuurlijk materiaal zoals katoen of linnen en gaat langer mee. Maar mensen verlangen van huishoudtextiel meer dan kwaliteit alleen. Een uniek en mooi design is tegenwoordig eens zo belangrijk.”

Een warm hart voor de oceaan

Het is zover: de zomer komt om de hoek kijken. Al gauw staat ons hele land aan te schuiven om een plekje aan de kust te bemachtigen. Voor een duik, of één teentje in de zee. Minder fijn is het als er een stuk plastic aan je teen hangt. Deze zaterdag 8 juni is het Wereld Oceaandag met als doel mensen bewust te maken hoe het met onze zee gesteld is. Daarover kan niemand beter vertellen dan Jan Seys, marien bioloog en woordvoerder van het Vlaams Instituut voor de Zee (Vliz).