Sitee
IT

Een Zwitsers zakmes voor digitale bedrijfsvoering en KMO

14.12.2021
door Fokus Online

“Ga waar je klanten zijn”, het is een oude wijsheid waar de meeste marketeers al lang niet meer van overtuigd moeten worden. Voor ongeveer alle bedrijven betekent dat tegenwoordig steeds vaker. Wees aanwezig op digitale kanalen. Ook KMO’s willen die oefening graag maken. Maar dan wel zonder enorme investeringen of steile leercurves, zegt Bart van der Heijden. Hij is Chief Technology Officer van FCR Media Belgium en Sitee.io. 

Het aantal softwarepakketten, online tools en platformen waarmee bedrijven hun digitale bedrijfsvoering in goede banen kunnen leiden, is al lang niet meer op de vingers van twee handen te tellen. Dat zowel startups als gevestigde IT-bedrijven massaal op deze markt springen, toont duidelijk aan dat er een behoefte is voor dit soort hulpmiddelen. “Alleen: er schort altijd wel iets aan de oplossingen die nu voorhanden zijn”, zegt van der Heijden. “Vaak zijn ze bijvoorbeeld erg beperkt in scope. Je kan er alleen maar pakweg een website mee maken of een digitale campagne mee beheren of je klantenbeheer doen. Tools die verschillende disciplines onder de knie hebben, moet je al goed gaan zoeken. De meeste oplossingen die dat wel kunnen zijn vaak ook peperduur en richten zich veel meer op enterprise level-bedrijven dan op KMO’s.”

Tijd, kennis en goesting

Dat je als kleinere onderneming met verschillende pakketten aan de slag moet, brengt dan weer zijn eigen uitdagingen mee, zegt van der Heijden. “Het is bijvoorbeeld vaak heel lastig om data van een bepaalde tool naar een andere over te hevelen. Daar komt meestal een boel kunst- en vliegwerk bij kijken. Al die verschillende tools onder de knie krijgen, komt dikwijls ook met een steile leercurve. Kleinere bedrijven hebben vaak niet de kennis, noch de tijd en de goesting om daar mee bezig te zijn.”  

Bij FCR Media Belgium zagen ze het gat in de markt en daarom besloten ze om dan maar zelf zo’n tool te ontwikkelen. Die kreeg de naam Sitee mee. “Sitee is één platform waarmee bedrijven een hele reeks van tools kunnen beheren”, legt van der Heijden uit. “Je kunt er bijvoorbeeld digitale campagnes mee opzetten, zowel via mail als sociale media. Maar je kunt er ook je online aanwezigheid mee verbeteren, dankzij integraties met onder andere Facebook en Instagram.

Een derde poot is dat je er online reviews mee in de gaten kunt houden en er meteen op kunt reageren. Bijvoorbeeld op Tripadvisor. Er zit ook een tool in om je klantenbestand te beheren en een tool om boekingen en afspraken bij te houden. En tot slot kan je in Sitee ook nog je facturen opstellen en zelfs betalingen ontvangen. Met een oplossing bestrijk je dus quasi het hele spectrum van je bedrijfsvoering.”  

Hoe ver je daarin wilt gaan, hangt helemaal van de klant zelf af, zegt van der Heijden. “Ofwel doe je alles zelf, ofwel helpen wij je een handje en indien gewenst doen wij zelfs alles. Zodat je je er als bedrijfsleiders niks meer van hoeft aan te trekken en je je volledig op je core business kunt concentreren. Je hebt dus drie opties: Do It Yourself, Help of Do It For You. Maar je hoeft ook niet alles tegelijk te doen. Je klantenbestand inladen zal bijvoorbeeld een voor de hand liggende eerste stap zijn, maar een e-mailcampagne op poten zetten, kan je doen wanneer je daar tijd voor hebt of de kennis in huis hebt.” 

Zwitsers zakmes voor de KMO

Sitee werd nog maar sinds begin oktober gelanceerd, nog niet alle componenten en tools zijn al klaar. “Dat klopt”, zegt van der Heijden. “Het hele deel met klantenbeheer, facturatie en betalingen kan al gebruikt worden. Daarnaast is ook de boekingsmodule al actief. Daarmee kan je dus boekingen en afspraken van klanten beheren. Ook het communiceren van bedrijfsgegevens en bijvoorbeeld openingsuren op verschillende platformen en het deel rond het beheren van online reviews is nu al mogelijk. Stelselmatig voegen we meer en meer tools toe. Zo zijn we waarschijnlijk tegen medio volgend jaar volledig. Als een soort Zwitsers zakmes voor de KMO (lacht).” 

sitee

Bellen? Nee, dank u

Wat alvast zonneklaar is, is dat dit soort tools stilaan onmisbaar worden voor bedrijven om vandaag de dag te kunnen overleven, zegt van der Heijden. “Laten we wel wezen: mensen, en zeker degenen onder pakweg dertig jaar, willen zoveel mogelijk digitaal communiceren met bedrijven. Ze willen niet meer naar winkels of bedrijven bellen om geholpen te worden. Een afspraak maken met, pakweg, je bandencentrale gaat gewoon veel sneller en vlotter online dan wanneer je die mensen gaat bellen. Je ziet meteen welke dagen en uren nog vrij zijn en zet als klant gewoonweg zelf je afspraak vast.”

“Als je gaat bellen moet je eerst al hopen dat je de juiste persoon aan de lijn krijgt, dan moet je de twee agenda’s naast mekaar gaan leggen, als er dan geen moment gevonden wordt, kan je nog eens terugbellen, en zo voort, en zo verder…dat is gewoon veel te veel gedoe. De meeste ondernemers staan er niet bij stil, maar de meeste klanten willen dat gewoon liever zelf regelen. En dan moet je zorgen dat je hen daartoe de mogelijkheid geeft.”

Ook bijvoorbeeld chatmogelijkheden worden via Sitee op één platform gecentraliseerd. “Veel ondernemers zijn nu bereikbaar via Whatsapp, via Facebook Messenger, via iMessage en wat heb je nog allemaal… al die mogelijkheden in de gaten houden, kost vaak veel tijd en moeite. Bij Sitee staat dat allemaal onder een dak, zodat je meteen zicht hebt op al je kanalen ineens.” 

Zo’n platform als Sitee is (bijna) voor alle bedrijven te overwegen, zegt van der Heijden. Op de allerkleinste na misschien. “Als je echt helemaal alleen werkt, als freelancer bijvoorbeeld, dan heb je allicht al wel wat standaardtools waarmee je verder kunt: je agenda en je mailprogramma bijvoorbeeld. Maar zodra je mensen in dienst hebt die beschikbaar moeten zijn voor verschillende planningen, of boekbare diensten gaat aanbieden, loont het zeker de moeite.” 

Toekomst

Om af te sluiten: hoe ziet van der Heijden dit soort tools evolueren? Waar gaat het naar toe? “Ik denk dat we over een paar jaar spreken over Sitee.io als een allesomvattend platform”, zegt hij. “Het aantal integraties met externe sites zal natuurlijk wel evolueren: er zullen integraties bijkomen, er zullen er misschien ook wegvallen. Dat zal ervan afhangen van wat we noodzakelijk achten en wat interessant is voor de gebruikers.”

“Maar de marsrichting is duidelijk: we willen tot een oplossing komen waarin verschillende tools vervat zitten en waarin data uit verschillende systemen gemakkelijk kan uitgewisseld worden. Zowel je website, als je Google-reviews, als je betalingen en je klanten zullen er deel van uitmaken. Door zo veel mogelijk interactiepunten aan te bieden, ga je zo zicht krijgen op nieuwe leads en gemakkelijker aan klantenretentie kunnen doen. Uiteindelijk zullen dan ook de backoffice en je boekhouding erin geïntegreerd zijn. Het Zwitsers zakmes zal alleen maar groter worden (lacht).” 

Vorig artikel
Volgend artikel