EC_FCRmedia
E-commerce

Ook na de crisis zullen kmo’s digitaal moeten gaan

22.02.2021
door Fokus-online.be

De coronacrisis heeft de Belgische ondernemer ingehaald. Die stond al jaar en dag sceptisch ten opzichte van onlinehandel, maar door de crisis en de lockdown die daarmee gepaard ging, kon hij niet anders dan digitaal gaan.

Een shockeffect gaf het bij de Belgische ondernemers, deze coronacrisis. Nochtans loert e-commerce al jaren om de hoek. “Veel ondernemers denken desondanks dat de overstap naar digitaal slechts tijdelijk is. Wij geloven echter dat dit hét moment is voor de ondernemer om hun fysieke handel definitief en blijvend aan te vullen met online aanwezigheid. Met een combinatie van online en offline zullen de ondernemers na de coronacrisis het sterkst staan”, ziet Bart van der Heijden, Chief Technology Officer bij FCR Media.

Kmo’s richting online aanwezigheid

België loopt al jaar en dag achter op vlak van e-commerce, voornamelijk wegens scepticisme bij ondernemers en kmo’s. COVID-19 gaf e-commerce echter een stevige boost. Plots moesten de voordien aarzelende bedrijven gedwongen online gaan. Ongeveer 50 procent van de winkels die niet online verkochten voor maart 2020 zijn daar tijdens de eerste lockdown mee gestart, zo blijkt uit onderzoek van Universiteit Antwerpen.

“Als grootste online marketingagenschap hebben we de kmo’s zo snel mogelijk op weg proberen helpen naar online aanwezigheid”, licht van der Heijden toe. “FCR Media lanceerde onder andere wijwerken.be – waar ondernemers hun aangepaste service en openingsuren konden communiceren – en SITEE, die bedrijven de mogelijkheid biedt om een professionele, moderne website te creëren voor onlineverkoop.”

Maar de pandemie nam lang niet al het scepticisme weg bij de kmo’s. Nochtans is de consument al lang klaar voor e-commerce, sinds de periode vóór de coronacrisis. Zo gaf de Belg in 2019 online 11,46 miljard euro uit volgens de BeCommerce Market Monitor.

Met een combinatie van online en offline zullen de ondernemers na de coronacrisis het sterkst staan.

Bewust Belgisch shoppen

En ook de Winkelhier-boodschap van Unizo heeft ingang gevonden in de mindset van de Belg. Het merendeel wil de lokale ondernemer steunen en gaat online bewust op zoek naar ondernemers van eigen bodem. Ongeveer de helft van de Belgen vindt het belangrijk om lokaal te winkelen en controleren het ‘.be’-adres vooraleer te kopen. “De consument gaf in 2019 gemiddeld 1.363 euro uit online”, gaat van der Heijden verder. “De helft doet dit bewust bij een Belgische webwinkel. Dit is dus een enorme markt om als ondernemer aan te boren. Wij willen die Belgische ondernemer met onze innovaties dan ook helpen om hun kans daadwerkelijk te grijpen.”

Uit deze cijfers blijkt duidelijk dat – hoewel e-commerce tijdens de pandemie een enorme boost heeft gekregen – de markt al langer klaar is voor Belgische e-commerce. Één op tien consumenten denkt daarbovenop na de coronacrisis nog meer online te gaan kopen dan ze eerder al deden. Het vertrouwen in e-commerce is dus gegroeid.

Hoe het verschil maken online?

Volgens FCR Media is het dan ook van belang dat de Belgische kmo’s hun online aanwezigheid blijven verzorgen. Desalniettemin denkt 70 procent van de retailers dat een webshop slechts een tijdelijk kanaal is om de crisis door te komen. België zit dus nog wat vast in een conservatieve mindset.

Maar hoe kunnen kmo’s dat veranderen? “Puur op prijs zal een kmo het niet redden, zij zullen het verschil moeten maken op het gebied van service”, stelt van der Heijden. “Als je vandaag bijvoorbeeld koelkasten verkoopt, dan is het heel moeilijk om te concurreren met de grote platformen, behalve als je de klant helemaal ontzorgd. Denk maar aan de koelkast komen plaatsen, de oude koelkast meenemen en een goede dienstverlening naderhand bieden. En dat moet op zijn beurt duidelijk vermeld staan op de site van de kmo.”

Vorig artikel
Volgend artikel