webshop
E-commerce

E-commerce: Zo start je je eigen webshop

28.06.2023
door Hannes Dedeurwaerder

Trots op je – al dan niet zelfgemaakte – producten? Dan lijkt een eigen webshop een logische volgende stap. Maar daar komt meer bij kijken dan een website (laten) bouwen. Je moet goede afspraken maken met leveranciers, er is marketing nodig om je producten bekend te maken, die producten moeten verpakt en verstuurd worden – met altijd het risico op een retour. Kortom, werk aan de (web)winkel!

webshopDenk goed na over scope, doelgroep en haalbaarheid

Vandaag is de klant meer dan ooit koning: als hij een product bestelt, wil hij het ook (tijdig) krijgen. Anders stapt hij naar een van de vele alternatieven. Onderzoek daarom grondig welke volumes je in staat bent te produceren, verwerken, verschepen… Doe dat op basis van een grondige markt- en doelgroepstudie, want als je niet aan de vraag kunt voldoen, krijg je leveringsproblemen. En produceer of koop je te veel? Dan moet je die waren stockeren, en dat kost geld. Kortom, maak een eerlijke analyse, zodat je adequaat kunt inschatten of je de tijd, middelen en/of grondstoffen hebt om een rendabele business te runnen.

SEOMaak werk van goede marketing en SEO

Niet zelden is een webshop het resultaat van een uit de hand gelopen hobby. Met als risico dat de uitbaters al eens durven denken dat de stap van familie en vrienden naar een groter en anoniemer publiek vlot gezet zal worden. Niets is minder waar: je producten onder de aandacht brengen is hard werken, en goede marketing en SEO zijn daarbij een must. Naast een goed werkende, gebruiksvriendelijke webshop heb je dan ook nood aan socialemediakanalen (met regelmatige updates), nieuwsbrieven, acties, inbound mailings… SEO is een must als je gevonden wilt worden, net als een opvallende lanceringscampagne.

logistiek

Maak goede afspraken met leveranciers, bezorgers en betaalpartners

Het succes van je webshop valt of staat niet alleen met de wowfactor van je producten: je moet ze ook kunnen maken én tijdig bij je klanten krijgen. Pols dus bij meer dan één leverancier van grondstoffen en bij meer dan één transportbedrijf – en al helemaal wanneer je besluit om ook in het buitenland te leveren. 

Ook betalingsgemak en -zekerheid zijn cruciaal: lijst de verschillende partners op, kijk welk percentage ze per transactie nemen, pols bij gelijkaardige webshops welke ervaringen zij hebben en zorg ervoor dat alle afspraken op papier staan – afspraken die je uiteraard laat nalezen door je boekhouder.

webshopWees in alles zo aantrekkelijk mogelijk

Sinds vorig jaar telt ons land meer dan 50.000 webshops, omdat er alweer 6000 bij kwamen. Om maar te zeggen dat er heel wat kapers op de kust zijn. Stevige marketing is dus zoals gezegd een must, maar daarnaast moet je zo aantrekkelijk mogelijk voor de dag komen. Het design van je webshop, de gebruiksvriendelijkheid van het aankoopproces, de naam en het logo van de winkel, de teksten en baselines die je gebruikt… Alles moet kloppen én opvallen. Betrek je daar dan ook nog eens maximaal de gebruikers bij – bijvoorbeeld door hen front and center in je sociale media te laten figureren – en je komt een heel eind.

webshopMaak het verschil met je service

Vandaag is kwaliteit al lang geen troef meer waarmee je het verschil maakt: het is de basisverwachting van de klant geworden, en terecht bovendien. Waar je vandaag wél het verschil mee maakt, is de service na verkoop. Werk een helder retourbeleid zonder addertjes uit. Kom klanten tegemoet wanneer ze moeilijk doen over de volgens hen niet gewenste kleur. Lever de producten gratis aan huis binnen een bepaalde straal. Werk met kortingen en organiseer wedstrijden. Wees duidelijk over leveringstermijnen en privacy. Kortom, zorg ervoor dat mensen graag online bij je komen shoppen.

webshopZorg dat je administratie in orde is

We eindigen met (helaas) de minst sexy tip, maar misschien wel de belangrijkste: de administratie. Want als die niet klopt, zullen zelfs de mooiste producten je niet uit de nood helpen. Heb je alle administratieve of wetgevende regels gevolgd? Is het nodig verzekeringen af te sluiten – bijvoorbeeld om transport of schadeclaims te dekken? Ben je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK), wat strikt genomen niet verplicht, maar wel (heel) wenselijk is? Ben je btw-plichtig, en, zo ja, weet je hoe dat werkt? En besef je dat in andere landen andere btw-tarieven en -regels gelden, als je van plan bent om je producten internationaal te verkopen?

Vorig artikel
Volgend artikel