onlineveilingen
E-commerce

Onlineveilingen: voordelig, veilig en plezant

29.11.2022
door Fokus Online

Bij het woord ‘veiling’ denken veel mensen spontaan aan chique zalen waar piekfijn uitgedoste dames en heren op peperdure schilderijen of oldtimers bieden. Nochtans kunnen ook jij en ik probleemloos aan veilingen deelnemen en dat voor alle mogelijke producten. Op die manier kun je niet alleen koopjes doen, het is nog leuk en spannend ook.

Sotheby’s, Christies, Philips, Bonhams… het zijn klinkende namen in de veilingwereld, allen met een geschiedenis die honderden jaren teruggaat. Ze komen vaak in het nieuws, als er weer eens een recordprijs geboden werd voor een Picasso of Renoir, een zeldzame Lamborghini of een fles Château Cheval Blanc. Toch zijn deze befaamde huizen lang niet de uitvinders van het veilingconcept. De eerste schriftelijke melding van een veiling wordt toegeschreven aan de oud-Griekse historicus Herodotus. Hij beschreef hoe in 500 voor Christus huwbare vrouwen in Babylon verkocht werden aan de hoogstbiedende man. 

Hoewel er tegenwoordig geen potentiële huwelijkskandidaten meer onder de hamer gaan, is het aantal en soort producten dat via een veiling verkocht wordt, geëxplodeerd. Daar heeft het internet uiteraard veel mee te maken. Door veilingen online te organiseren kunnen veel meer mensen meebieden en kunnen ook meer aanbieders hun waren aan de man brengen.  

Talpa eCommerce

Een van de reuzen in dat wereldje is eBay, maar ook in de Lage Landen zit een belangrijke speler: VakantieVeilingen. Op dit platform worden in België alleen al elke maand zowat een miljoen biedingen uitgebracht, waarmee het de grootste veilingsite van de Benelux is. Het bedrijf werd in 2007 opgericht in Nederland en is sinds 2015 in België actief. Sinds dit jaar is het platform ook in Duitsland actief onder de naam Aladoo. VakantieVeilingen maakt vandaag deel uit van Talpa Network van de Nederlandse ondernemer John de Mol. 

“Veilingen hebben nog een beetje het imago dat er vooral dure producten op worden verkocht, maar bij ons is het eigenlijk net omgekeerd”, zegt marketingmanager Nora Leonard van VakantieVeilingen. “Onze missie is vooral om veilingen te democratiseren en producten met mooie korting te verkopen. Die kan oplopen tot vijftig procent van de normale winkelprijs. Zo kun je goeie deals scoren. Zeker in deze tijden van inflatie en dure energie is dat mooi meegenomen.” 

Onze missie is vooral om veilingen te democratiseren en producten met mooie korting te verkopen.

Bepaal een maximumbod

Zo’n stevige hap uit de winkelprijs krijg je natuurlijk enkel als er niet te veel bieders zijn die allemaal achter hetzelfde product hengelen. Hoe populairder het product, hoe meer potentiële kopers immers op de loer liggen en hoe hoger de prijs gaat. Toch zijn er wel wat tips die Leonard wil delen om de beste slag te slaan.

“Wacht ook even af wat de tactiek van je tegenstanders is. Vooral in de laatste minuten zul je zien dat de biedingen snel binnenlopen, maar je mag natuurlijk ook niet te lang wachten, want dan wordt de kaas van je brood gegeten (lacht). Uiteraard is het ook wel goed om voor jezelf op voorhand een maximumbedrag te bepalen, zodat je niet gaat té veel gaat bieden. Tot slot: Als je absoluut een bepaalde veiling niet wilt missen, kun je in onze smartphone-app ook een veilingalarm instellen. Een paar minuten voor de veiling afloopt, krijg je dan een notificatie. Zo ben je zeker dat je op tijd klaar zit voor de eindsprint.” 

Tickets

Zoals de naam al doet vermoeden, maken vakanties, hotels en dagjes weg een goed deel uit van het aanbod van VakantieVeilingen. Toch is, vergeleken met enkele jaren geleden, het productassortiment stevig uitgebreid en verbreed. “Dat klopt”, zegt Leonard. “We spitsen ons nog altijd toe op vrijetijdbestedingen, maar vooral sinds corona verkopen we veel meer soorten producten, van huishoudtoestellen over horloges tot speelgoed en modeaccessoires. Die producten komen van fabrikanten die met te hoge voorraden en reststocks zitten. Via onze site kunnen ze die toch nog aan de man brengen. Zo kunnen we die partners helpen. We hebben bijvoorbeeld ook heel vaak kaartjes voor pretparken en dierentuinen in de aanbieding. Zo helpen we deze parken hun capaciteit het hele seizoen door zo goed mogelijk kunnen invullen.” 

Bij veel veilingsites kunnen verkopers een minimumprijs instellen voor hun product. Bij VakantieVeilingen is dat niet zo. “Dat is inderdaad uniek voor onze site”, zegt Leonard. “Wij werken nooit met minimumprijzen, elke kavel begint vanaf nul euro. Met wat geluk is het dus inderdaad mogelijk om een product erg goedkoop op de kop tikken. Natuurlijk moet je wel altijd rekening houden met de administratiekost van 5,5 euro, deze maakt immers deel uit van het verdienmodel van VakantieVeilingen en dient om al het werk achter de schermen te vergoeden. Bij producten komt er ook altijd nog een verzendingskost bij.”

Spannend

Naast het feit dat je op een veiling producten op de kop kunt tikken tegen een zacht prijsje, is er volgens Leonard nog een goede reden om eraan mee te doen: het is ook gewoonweg leuk en spannend. “Oh ja, absoluut, het spanningselement is voor veel mensen een belangrijke aantrekkingskracht van veilingen”, zegt Leonard. “De klok die genadeloos verder tikt, het afwachten of je het product gaat winnen, tegen andere mensen opbieden… Het speelt allemaal mee. Elk uitgebracht bod is eigenlijk een klein dopamineshot (lacht). We zetten dat fun-element trouwens graag in the picture.” 

Dat fun-element maakt veilingbezoekers soms ook een beetje overenthousiast, waardoor ze biedingen uitbrengen waarvan ze achteraf spijt krijgen. Ook dat fenomeen is bij VakantieVeilingen helaas bekend. “Het is inderdaad zo dat een bod bindend is en dat je bij het winnen van een veiling verplicht bent om te betalen. Nu is er ook wel een Europese wet die zegt dat je voor onlineaankopen veertien dagen bedenktijd hebt. Ook wij moeten daaraan voldoen. Als je dus op tijd contact opneemt met de klantendienst, kun je je gewonnen veiling nog annuleren. Let wel: dat geldt niet voor veilingen met reservaties, bijvoorbeeld voor wellness-arrangementen of hotelovernachtingen.”

Met wat geluk is het dus inderdaad mogelijk om een product erg goedkoop op de kop tikken.

Notaris

Spannende biedingen uitbrengen op leuke producten, allemaal goed en wel, maar hoe weet je eigenlijk dat je mag bieden met een gerust gemoed? Is zo’n veilingsite wel veilig? Ben je zeker dat je je producten ook daadwerkelijk krijgt? “Je mag op beide oren slapen dat je je winnende bod ook daadwerkelijk toegestuurd krijgt”, zegt Leonard. “Ten eerste zijn onze aanbieders geen particulieren. Wij werken enkel met bedrijven. De meeste producten die we verkopen, liggen ook gewoon in ons magazijn in Etten-Leur. Onze veilingen staan trouwens ook onder toezicht van een notaris, dat is een wettelijke verplichting.” Voor je gaat bieden op een veilingsite is het trouwens sowieso een goed idee om ook eens te kijken of het bedrijf over de nodige certificaten beschikt. Zo beschikt VakantieVeilingen bijvoorbeeld over het Safe Shops-certificaat en het Europese E-commerce Trust-label. 

Maar niet alleen moeten de producten die aangeboden worden in orde zijn, veilingsites moeten natuurlijk ook zorgen dat het veilingproces zelf eerlijk en transparant verloopt. Zeker in een puur digitale omgeving is dat een valabele bezorgdheid. “Dat is absoluut zo”, zegt Leonard. “Wij doen er alles aan om te zorgen dat alles betrouwbaar verloopt, dat er geen valse profielen worden aangemaakt en dat de prijzen niet kunstmatig worden opgedreven. We kunnen dat omdat we onze volledige back-end zelf in handen hebben en we onze eigen programmeurs tewerkstellen. Die hebben daarvoor heel veel buffers ingebouwd. En natuurlijk zorgen we ook dat alle online betaalmogelijkheden optimaal beveiligd zijn.”

Bon Jovi

Om af te sluiten: Nora Leonard heeft natuurlijk al heel veel veilingen zien passeren bij haar werkgever. Wat zijn voor haar de meest memorabele? “Ongetwijfeld de veilingen die we organiseren voor goed doelen”, zegt ze. “Voor Rode Neuzen-dag hebben we er zo al verschillende georganiseerd. Mensen konden dan bijvoorbeeld bieden op een drumles met Sean Dhondt of een huiskamerconcert van de finalisten van The Voice. Dat zijn kavels die duizenden euro’s opbrachten. We hebben laatst zo ook een karretje verkocht van de legendarische Keverbaan in Bellewaerde, toen die werd afgebroken. Een superfan heeft daar 6800 euro voor betaald. Het karretje staat nu in zijn bureau.”

Vanaf 5 december organiseert VakantieVeiligen trouwens opnieuw veilingen voor het goede doel, dit keer in samenwerking met Radio Willy. Leonard: “Zo kun je meebieden op de meest rock ’n roll kerstcadeaus: van de gesigneerde gitaar van Bon Jovi tot een DJ set van de Willy presentatoren op je bedrijfsfeest. Alle opbrengsten gaan naar het Rode Kruis.”

Vorig artikel
Volgend artikel