e-commerce
E-commerce

Trends in e-commerce: groen, transparant en persoonlijk

06.07.2022
door Kim Beerts

Vorig jaar gaven alle Belgen samen een goede 12 miljard euro uit in online winkels. De e-commercesector boomt. Achter de schermen schaven webwinkeliers intussen ijverig voort aan hun digitale shop om hem nog aantrekkelijker en toegankelijker te maken. Ontdek de trends waarop ze vandaag en morgen inzetten.

Social commerce

Waar sociale media eerst dienden als promotie- en communicatiekanaal, wordt het nu steeds meer een verkoopplek met shoppable content. Denk aan de ‘Shop the look’-functie op Pinterest, de koppeling tussen Shopify en TikTok, en de webshopmogelijkheden op Instagram. Deze social e-commerce maakt bestellen eenvoudiger dan ooit. De weg van vitrine naar kassa wordt korter en de kans dat shoppers hun winkelwagentje onderweg achterlaten dus kleiner. Vandaag moet je als surfer nog van het socialemediakanaal naar de website verhuizen, maar straks zal je de app zelfs niet meer moeten verlaten. 

Groener & duurzamer

We kopen meer online en jagen zo meer pakjesbedrijven de baan op, maar dat betekent ook meer files, meer luchtvervuiling en meer overlast. De roep om verzendingen te vergroenen klinkt dan ook luider dan ooit. En die vraag hoort men nog: verpakkingsdozen worden kleiner, zodat men minder lucht vervoert, klanten kunnen kiezen voor gecentraliseerde leveringen bij servicepunten, en men met een efficiënte routeplanning en tijdslots ‘tweede aanbiedingen’ vermijdt. Waar mogelijk wordt de last mile ook steeds vaker door fietskoeriers afgelegd. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren verderzet en dat CO2-vrij leveren de norm wordt.

‘Menselijke’ interactie

Ook in de e-commerce snakken we naar interactie. De tijd dat we daarvoor moesten rekenen op robotachtige spraaksimulaties ligt gelukkig stilaan achter ons. Vandaag maken artificial intelligence en machinelearning een ‘menselijke’, gepersonaliseerde aanpak mogelijk. AI verzamelt voortdurend gegevens over hoe je winkelt, wat je belangrijk vindt en wanneer je iets koopt. Als chat- en voicebots die informatie beter leren gebruiken en zinnen leren vormen die een emotie overbrengen, zullen ze producten kunnen aanbieden op basis van onze gemoedstoestand. De technologie die steeds slimmer en toegankelijker wordt, zal onze online shopervaring dus steeds meer personaliseren.

e-commerce

Virtueel passen

De mogelijkheden met augmented en virtual reality zijn nu al behoorlijk indrukwekkend, maar we mogen ons aan nog meer spectaculaire toepassingen verwachten. Meer en meer online retailers zullen de komende jaren AR- en VR-tools aanbieden waarmee je hun producten kunt testen. Je past virtueel zonnebrillen, probeert make-up uit, plaatst 3D-modellen van meubels in je kamer, checkt verfkleuren, scant je voeten en past online schoenen… Niet alleen leuk, maar ook handig: door je aankoop vooraf virtueel uit te proberen, raak je meer overtuigd van je keuze en daalt de kans dat je iets terug moet zenden.

Zien & gezien worden

Amper 20 procent van de tekst op een website leest men daadwerkelijk, terwijl een beeld meteen de aandacht trekt én ook sneller verwerkt wordt door onze hersenen. Geen wonder dat het credo van e-commerce ‘Show. Don’t tell’ is. De visuele content waarmee webshops uitpakken, wordt steeds (inter)actiever: bewegende beelden, 360°-foto’s, TikTok-filmpjes… Ook visueel zoeken zal alleen maar populairder worden: na een foto te liken krijg je dan meteen een resem look a like-items te zien die de online retailer verkoopt. Heel wat sneller dan door productcategorieën te scrollen of trefwoorden in te geven.

Transparante productie

Online klanten willen niet alleen snelheid en gemak, maar ook geruststelling. Wat kopen ze precies en waar komt het vandaan? Blockchain biedt het antwoord op die vragen. Met deze moderne technologie kan men informatie veilig en betrouwbaar opslaan en overdragen. Niet alleen handig om fraude bij financiële transacties te voorkomen, maar ook om de origine van producten te bewijzen in de e-commerce. Komt die dure fles écht uit dát Franse wijnhuis? De voedingsindustrie was een van de eerste om de blockchaintechnologie te omarmen, maar andere sectoren, zoals de mode, volgen wellicht snel om zo meer transparantie over hun productieproces te geven.

Vorig artikel
Volgend artikel