FokusEcommerce-Februari2021-EUMaatregelen-01
E-commerce

‘EU-commerce’: Nieuw jaar, nieuwe regels voor webshops

22.02.2021
door Tom Cassauwers

2021 betekent nieuwe regels voor e-commerce. Eind vorig jaar trad er een reeks nieuwe Europese richtlijnen in werking die meer voorwaarden stellen aan lokale webshops en buitenlandse onlinewinkels op een gelijk speelveld proberen plaatsen. Levert dat kansen op voor lokale e-commerce?

Per 31 december 2020 moeten Europese webshops een Strong Customer Authentication (SCA) handhaven, als onderdeel van de PSD2- richtlijn. E-commerce moet dus sterker nakijken wie er achter een aankoop zit.

Voorloper op vlak van SCA

“SCA is een type authenticatie die de overheid van een webshop verwacht vooraleer het een betaling goedkeurt”, stelt Greet Dekocker, directeur van Safeshops, de vereniging van Belgische e-commerce. “Een van de mogelijkheden is het herkennen van het toestel van de klant. Een tweede stap is informatie vragen die enkel de klant weet, zoals een paswoord, of het kan ten slotte ook over een biometrische scan gaan, zoals een vingerafdruk. Een webshop moet nu twee van die drie hanteren alvorens een aankoop te valideren.”

Maar voor Belgische webshops is dat niets nieuws. “We zijn het bijvoorbeeld al gewend om met de kaartlezer van de bank te werken, of met een code of vingerafdruk”, stelt Dekocker. “Maar in het buitenland bestond dit nog veel minder. In België zijn we niet vaak first of class op het gebied van e-commerce (lacht), maar op het gebied van SCA zijn we een voorloper in Europa.”

Focus op externe e-commerce

Er verandert dus weinig voor de Belgische e-commerce. Maar bij buitenlandse webshops ligt dat anders. “Buiten de grenzen zorgt dit wel voor heel wat tumult”, stelt Dekocker. “Uit een studie blijkt dat België niet zoveel betalingen heeft die een impact ondervinden, maar in landen zoals Duitsland en Spanje zijn er wel problemen. Er zijn daar tientallen miljarden aan transacties in gevaar omdat bepaalde banken of betaalproviders niet kunnen volgen.”

Met een andere maatregel richt de EU haar pijlen dan weer op externe, en dan vooral Chinese, e-commerce. “Zo heeft er een aanpassing van de btw plaatsgevonden in 2020”, stelt Roel Gevaers, professor aan Universiteit Antwerpen, gespecialiseerd in e-commerce en supply chains. “Vroeger was er een btw-vrijstelling, waarbij alles onder de 22 euro vrijgesteld werd wanneer er pakjes van buiten de EU kwamen. Daarnaast was er een maatregel van de Universal Postal Union, een onderdeel van de Verenigde Naties, die China beschouwde als ontwikkelingsland. Dat betekende dat ze quasi gratis pakketjes verstuurden. Dat is nu ook stopgezet.”

De nieuwe maatregelen leveren misschien een beperkt voordeel op voor lokale e-commerce, maar het is niet de verlosser.

Greet Dekocker, Safeshops

Invloed op dropshipping

Die twee maatregelen maakten het met andere woorden mogelijk voor Chinese webshops, zoals Wish of AliExpress, om erg goedkoop pakjes naar Europa te sturen. Iets dat zogenaamde dropshippers lustig gebruikten. Dat zijn lokale webshops die erg goedkope Chinese producten hier doorverkopen. Nu vallen die uitzonderingen weg, en blijkt het duurder om vanuit China in te voeren.

“Een gsm-hoesje was voordien soms goedkoper om direct uit China te bestellen dan het in een lokale winkel te kopen”, stelt Gevaers. “Dat hoesje kwam soms zelfs van dezelfde producent in China, dus het was gek dat de lokale handel daar niet tegenop kon. Het trok het concurrentieveld scheef. Het ethische en duurzaamheidsverhaal lag ook moeilijk, veel dropshippingproducten zijn niet altijd even duurzaam en ethisch gemaakt.”

In eigen boezem kijken

Dat laat natuurlijk de vraag na of de Belgische e-commerce van deze maatregelen zal profiteren. Maar dat is een complex verhaal, zo blijkt. “Nu zien we dat dropshipping het onderste van de markt bedient”, stelt Gevaers. “Ze verkopen zaken die je ook in een Action of Zeeman vindt. Dat soort retailers profiteren hier dus mogelijk van. Maar een gsm-hoesje bestellen op een Europese e-commercesite gebeurt niet zo vaak.”

“Dit is geen eureka-moment”, besluit Dekocker. “De nieuwe maatregelen leveren misschien een beperkt voordeel op voor lokale e-commerce, maar het is niet de verlosser. We moeten in eigen boezem kijken. Belgische handelaars lopen nog steeds achter op het gebied van e-commerce. Die situatie verbetert stilaan, maar wetgeving zal ons niet redden.”

Vorig artikel
Volgend artikel