FokusEcommerce-Februari2021-Aankoopgedrag_Generaties
E-commerce

Alle leeftijdsgroepen aan de e-commerce?

22.02.2021
door Tom Cassauwers

E-commerce is lang niet meer enkel het terrein van de jonge early adopters. Iedereen, van Generatie Z tot de 55-plusser, koopt regelmatig zaken online, iets dat recente cijfers bevestigen. De voorbije tien jaar nam e-commerce scherp toe in belang, waaraan het pandemiejaar 2020 nog een extra boost gaf.

 

Generatie Z (16-24j)

Generatie Z zag de voorbije tien jaar een explosieve stijging in online-aankopen. Waar in 2010 nog maar 24% van de 16 tot 24-jarigen tijdens de laatste drie maanden iets kocht online, was dat in 2020 met 68% bijna een verdrievoudiging. Opvallend voor deze groep was dat het voorbije pandemiejaar geen groot keerpunt vormde. Het percentage van hen dat gedurende de laatste drie maanden iets online bestelde, ging maar met 2% omhoog in vergelijking met het jaar ervoor. De grote sprong vond daarvoor al plaats: tussen 2018 en 2019 steeg het aandeel met maar liefst 12%. E-commerce was dus al stevig ingeburgerd bij deze groep voor de pandemie aanvatte.

Wat deze groep dit jaar vooral bestelde was kleding: 44% van de leeftijdscategorie deed dit. 17% liet dan weer maaltijden aan huis leveren, 14% bestelde cosmetica en nog eens 14% kocht elektronica zoals computers, tablets of smartphones online. De personen in deze groep zijn duidelijk nog jong: producten zoals meubels, medicijnen of schoonmaakproducten bestellen ze veel minder online.

 

Millennials (25-34j)

De leeftijdscategorie tussen de 25 en 34, ook wel gekend als de millennials, leunt sterk op e-commerce. Ze zijn jong genoeg om mee te zijn met nieuwe trends, maar in tegenstelling tot Generatie Z hebben ze meestal al een eigen job en dus een inkomen om te kunnen uitgeven. Aan het begin van het decennium was deze groep al fan van e-commerce: in 2010 bestelde 43% van hen tijdens de laatste drie maanden iets online. In 2020 steeg dat percentage tot 79%, bijna een verdubbeling. 2020 vormde hier trouwens een breekpunt, in 2019 kocht nog maar 69% van deze groep recent iets online, een jaar later steeg dat aandeel met 10%.

Ook voor millennials blijkt de aankoop van kleding de populairste e-commerce-categorie: in 2020 kocht 52% nieuwe kleren online tijdens de laatste drie maanden. Ze laten daarnaast ook veel maaltijden leveren, 30% deed dat. Deze categorie heeft het namelijk druk met hun carrière of de opvoeding van hun (jonge) kinderen. Snel een maaltijd bestellen via een delivery-app zoals Deliveroo of Uber Eats is dus een logische stap. 15% van hen laat eveneens een maaltijdbox leveren of bestelt hun voeding online bij supermarkten. Dat deze groep volwassen wordt, zie je ook in hun onlinekoopgedrag: 23% bestelde recent kinderspeelgoed en 17% ging voor meubels.

 

Volwassenen (35-54j)

De volwassenen van 35 tot 54 jaar oud zijn een complexe categorie die je best onderverdeelt in twee leeftijdsgroepen. De 35- tot 44-jarigen leunen dichter aan bij de millennials, terwijl hun oudere peers van 45 tot 54 meer sceptisch staan tegenover e-commerce en eerder de groep van de 55-plussers toebehoren. De 35 tot 44-jarigen begonnen het decennium echter met enig argwaan. In 2010 bestelde 38% van die leeftijdscategorie tijdens de laatste drie maanden iets online. In 2020 is die achterstand echter ingehaald, 79% bestelde toen iets via de computer, dat is meer dan een verdubbeling.

Deze groep bestelt heel vaak kleding online. Ook kinderspeelgoed en maaltijdleveringen deden het goed bij deze groep, net zoals bij de millennials. 21% bestelde recent ook een krant, magazine of boek. Print is dus nog lang niet dood bij deze leeftijdscategorie. De oudere subgroep, die van 45 tot 54, zag ook een explosieve stijging van het gebruik van e-commerce tijdens het voorbije decennium. In 2010 bestelde nog maar 25% tijdens de laatste drie maanden iets online, in 2020 was dat al 69%, bijna een verdriedubbeling. Tussen 2019 en 2020 zagen we daar een scherpe sprong, van 56% naar 69%.

De gewoonlijke categorieën zoals kleding, elektronica en cosmetica doen het goed bij deze groep. Kinderspeelgoed is niet langer prioriteit, aangezien de kinderen vaak het huis al uit zijn. Opvallend zijn de relatief vele medicijnen die online besteld worden, zo’n 14% deed dat in 2020.

 

55-plussers

Opnieuw is de categorie van 55-plussers niet helemaal homogeen. De 55 tot 64-jarigen lopen stevig voor op hun oudere collega’s van de leeftijdsgroep 65 tot 74. Hoe ouder iemand dus wordt, hoe minder vaak ze gebruikmaken van e-commerce. De 55-plussers werken van alle leeftijdsgroepen het minst met e-commerce. Niettemin namen hun online-aankopen wel het scherpst toe over de laatste tien jaar vergeleken met de andere generaties. Bij de groep 55-64 bestelde 15% in 2010 tijdens de laatste drie maanden iets online, in 2020 was dat 54%, meer dan het driedubbele. Voor de groep 65 tot 74 stijgt het nog sneller, in 2010 kocht amper 8% iets online, in 2020 was dat 34%, meer dan een verviervoudiging.

Kleding is, zoals bij de andere leeftijdsgroepen, het populairste type product. Daarnaast blijkt voor de 55-plusser het online aankopen van medicijnen de belangrijkste e-commerce-categorie: 12% van de 55-64-jarigen deed het gedurende de laatste drie maanden, en 8% van de groep 65-74 volgde hen daarin. Daarnaast doet ook de aankoop van meubels en van boeken, magazines of kranten het niet slecht bij deze groep. De 55-plussers worden namelijk ouder, wat zich weerspiegelt in hun aankopen.

 

Bron cijfermateriaal: Statbel – ICT-statistieken bij huishoudens en individuen 2020

Vorig artikel
Volgend artikel