retailers
E-commerce

Everard: “De klant is koning”

06.07.2022
door Fokus Online

De retailwereld wordt steeds duurzamer, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Wij – kleinere, duurzame ondernemers – moeten inzetten op consumenteneducatie. Want wat de klant wil, zal de grote supermarkt doen. Enkel zo krijgen we ook de grote retailers mee.

Ecologie en duurzaamheid waren altijd al belangrijk voor mij, van jongs af aan. Ik kom uit een familie van dokters. Bij ons thuis ging er altijd al veel aandacht naar voeding en gezondheid, maar ook naar consumptie, duurzaamheid en lokale producten. Die waarden zouden ook essentieel worden in mijn professionele leven. Ik wist heel goed waarom ik op mijn achttiende naar de businessschool ging: om een supermarkt op te richten die mensen blind kunnen vertrouwen. Een plek waar je enkel producten koopt die goed zijn voor je lichaam én voor de planeet.

Uiteindelijk is dat Kazidomi geworden. We zijn een CO2-neutraal bedrijf en zo’n 90 procent van al ons logistieke materiaal is recycleerbaar. Dat percentage willen we in de toekomst nog hoger krijgen. We zijn een van de weinige Belgische bedrijven met het B Corp-label, dat de allerhoogste vereisten stelt qua duurzaamheid.

Kazidomi omarmt duurzaamheid, en staat daarin niet alleen. De retailwereld wordt ontegensprekelijk duurzamer. Verpakkingen worden kleiner of ecologischer, er zijn steeds meer natuurlijke producten beschikbaar. Steeds meer gezonde en plantaardige alternatieven zien het levenslicht. Regelmatig zie je nieuwe initiatieven, zoals verpakkingsvrije supermarkten. Dat is een duidelijke tendens.

De grote retailers zullen zelf niets veranderen, tenzij hun klanten erom vragen.

- Emna Everard, oprichtster van online biowinkel Kazidomi

Alleen zijn we er nog lang niet, zeker als je naar de grote retailers kijkt. Elke grote supermarkt verkoopt sigaretten: slecht voor het lichaam, slecht voor het milieu. Vele producten zijn overdadig verpakt, komen van de andere kant van de wereld of bevatten palmolie. Want de verkoop van die producten maakt nu eenmaal deel uit van de inkomstenstroom. Daarnaast wordt er gegoocheld met eco-labels of groene verpakkingen, maar die zijn niet altijd betrouwbaar.

De consument verdient beter, omdat ook de wereld beter verdient. Maar hoe lossen we dat op? Er zijn een aantal mogelijkheden. Eerst en vooral kijk ik naar de overheid. Die kan taksen heffen op milieuonvriendelijke producten. Maar ook wij retailers kunnen iets doen. We moeten open, eerlijk en transparant zijn tegen onze klanten, en we moeten inzetten op educatie. We moeten consumenten eerlijke uitleg verschaffen over de producten die ze kopen en waar precies het probleem zit. Sommige klanten ergeren zich aan de plastic verpakking van hun biefstuk, terwijl dat plastic niet het grootste probleem is, maar wel de ecologische voetafdruk van het eten van vlees.

Hoe beter consumenten zich (laten) informeren, hoe eerlijker de keuzes die ze zullen maken. Want de grote retailers zullen zelf niets veranderen, tenzij hun klanten erom vragen. Dus door de klant de juiste, eerlijke, transparante info te geven, geef je die een duwtje in de juiste richting. Zo zorgen we ervoor dat ook de grote retailers meehelpen aan een betere wereld.

Vorig artikel