huid
Fokus Podcast

Wat is het belang van een gezonde huid?

07.11.2022
door Amaryllis De Bast

Hoe we naar huidverzorging en cosmetica kijken, is voor iedereen anders. De ene is er verzot op en kan er niet genoeg van krijgen, de ander vindt het maar niets. Maar als je je toch wat verdiept in skincare, merk je op dat er heel wat uitdagingen bestaan in deze sector. De ene huid is gevoeliger dan de andere, allergieën zijn veelvoorkomend en huidproducten verschillen van land tot land. Hoe ga je om met deze vraagstukken?

Over deze hedendaagse uitdagingen in de huidverzorgings- en cosmeticasector gaan vier experten in gesprek met elkaar:

  • Barbara Geusens: oprichtster en zaakvoerster van Nomige, een start-up die huidverzorgingsproducten op maat aanbiedt op basis van een DNA-analyse van iedere gebruiker.
  • Erik de Heus: CEO van SkinVision, een bedrijf dat via een app gebaseerd op artificiële intelligentie huidkanker vroegtijdig opspoort.
  • Annelies Avermaete: dermatologe en mede-oprichtster van Skindr, een online platform voor dermatologen.
  • Dries Van de Walle: zaakvoerder van Les Couleurs De Noir, een bedrijf dat innovatieve en gezondheidsbevorderende huidproducten op de markt brengt.

Cosmetica heeft een verregaande, interessante geschiedenis. Cleopatra gebruikte al make-up, toen vooral om oogziektes te vermijden. Dries Van de Walle legt uit dat er drie aspecten doorheen de geschiedenis van cosmetica terugkomen. “Ten eerste is er de functionaliteit: we poetsen onze tanden om gaatjes te voorkomen. Vervolgens is er de drang om te voldoen aan een schoonheidsideaal. Ten derde is er het emotionele aspect: zo kan een geur van een parfum je terugbrengen naar een specifieke herinnering uit je verleden.” 

“Je huid is je visitekaartje, ze bepaalt hoe je in het leven staat. Als je een bepaalde huidaandoening hebt, doe je alles met dat in je achterhoofd. Voor velen is dat een alledaags gevecht”, vult Annelies Avermaete aan. Een nieuwe trend is dan ook het inzetten van cosmetica met het oog op het bevorderen van mentale gezondheid. Dries Van de Walle licht toe: “De zoekresultaten van Google tijdens de lockdown hadden vaak betrekking op zaken zoals homecare, DIY, ontstressen dankzij me-time…” De grens tussen cosmetica als esthetisch gegeven en cosmetica als middel om je fysiek en mentaal welzijn te bevorderen, vervaagt. 

Er is een trend naar het nastreven van een gezonde huid, de nood aan camoufleren met make-up ebt weg, zegt Barbara Geusens. “Mensen willen hun huid in eerste instantie gezond houden of krijgen. Ziektebeelden die het gevolg zijn van wat mensen zichzelf hebben aangedaan door agressieve producten te gebruiken die de huid kapot maken, is jammer genoeg de realiteit. Mensen experimenteren veel, gebruiken allerlei producten omdat ze dat leuk vinden, maar dat is niet zonder gevaar. Elke huid is uniek. Daarom maken wij gebruik van een DNA-analyse en vragenlijst over jouw levensstijl, om producten aan te raden die passen bij je huid. Je mag het belang van een goede, verzorgde en gezonde huid niet onderschatten.”

Tegelijk is huidkanker een groot maatschappelijk probleem. “Het kan zich snel ontwikkelen, en is zichtbaar. Het aantal mensen dat hiermee te maken krijgt, blijft groeien”, voegt Erik de Heus hieraan toe. Dit komt mede door hoge blootstelling aan UV-stralen, alsook de hoge vergrijzingsgraad van de bevolking. Huidkanker neemt ongeveer de helft in van alle kankers, en kan zich uiten in verschillende vormen. Net daarom is de uitvinding en het gebruik van zonnecrème als huidproduct essentieel.

Is je interesse gewekt en wil je alles weten over de uitdagingen in de huidverzorgings- en cosmeticasector? Beluister dan hier de volledige aflevering van Fokus Podcast, want er komen nog fascinerende onderwerpen en weetjes aan bod!

Vorig artikel
Volgend artikel