burgers
Moderne Stad

Geëngageerde burgers verdienen een beloning

25.01.2023
door Fokus Online

Lokale winkels verdwijnen, het sociaal weefsel rafelt uit. Om het tij te keren, moeten burgers opnieuw meer investeren in hun eigen buurt. Voor die inspanning willen gemeenten en private partners hen nu belonen via een nieuw digitaal incentiveringsplatform.

Een dorp waar de inwoners kilometers moeten rijden tot de dichtstbijzijnde bakker, zit met een probleem. CEO Tom Van Hecke van Fairville is laconiek in zijn bewoording. Maar de boodschap is ernstig: de leegloop van onze lokale economie holt ook onze samenleving uit. “Ons sociaal vangnet wordt in hoge mate gevormd op plekken waar we elkaar toevallig ontmoeten: bij de slager, op café, op restaurant, in de sportclub of bij de jeugdvereniging. Zonder lokale economie en verenigingsleven verschralen onze netwerken en buurten. Zoiets is dodelijk voor een dorp of stad, want geëngageerde burgers zijn er nog moeilijk te vinden.”

Burgerwelzijn is tegenwoordig niet alleen een bezorgdheid van publieke besturen maar ook van de private sector, weet Tom Van Hecke. Nabijheid en loyaliteit zijn voor beide vitale waarden. “Gelukkige burgers en werknemers zijn meer bereid om hun steentje bij te dragen aan het grotere geheel. Tegelijk zijn mensen pas gelukkig bij het gevoel dat ze ook écht deel uitmaken van dat geheel. Vandaag moeten beleidsmakers tegen burgers durven zeggen: ‘We hebben jullie nodig om onze doelen te realiseren. Meer nog, we gaan dit samen doen.’”

Bij Fairville zijn we ervan overtuigd dat een beleid moet ingrijpen in het dagelijkse leven van mensen om effectief impact te maken.

- Tom Van Hecke, CEO Fairville

Traditionele participatieprojecten bereiken vaak dezelfde geëngageerde burgers. De grote uitdaging van hedendaagse inspraakinitiatieven is om die geëngageerde doelgroep te vergroten, stelt Van Hecke. “Bij Fairville zijn we ervan overtuigd dat een beleid moet ingrijpen in het dagelijkse leven van mensen om effectief impact te maken. Bovendien geloven we dat je burgers moet waarderen voor hun inspanningen. Daarom beloont ons platform inwoners die zich inzetten voor de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s).”

Het vertrekpunt is steeds hetzelfde, legt de Fairville-CEO uit. Als dank voor hun engagement ontvangen burgers digitale stadsmunten, die ze uiteindelijk in echte euro’s kunnen investeren in de lokale economie of in concrete projecten. “Inwoners die zwerfvuil ophalen, krijgen daarvoor digitale munten in ruil waarmee ze ook echt iets kunnen kopen bij de lokale handel. Kinderen die met de fiets naar school komen, worden op dezelfde manier beloond en ruilen hun muntjes in bij de bib of in het zwembad. Als inwoners hun inkopen doen bij de plaatselijke bakker of kruidenier kunnen ze mee investeren in een speeltuintje voor de wijkschool of nieuwe tenten voor de scouts.”

Bestaande projecten worden aangevuld met eigen initiatieven van lokale besturen en partners. Alles wordt geconsolideerd in één geïntegreerd platform, aldus Tom Van Hecke. “Burgers hunkeren vandaag naar een sterk bestuur met een duidelijke visie. In die visie kan iedere inwoner zijn deel bijdragen aan een betere leefomgeving. Fairville wil mensen slim incentiveren in hun engagement, weg van het individueel gewin en met het vizier op het hogere doel. Zo kunnen we ervoor zorgen dat alle mooie intenties en beloften ook zichtbaar verandering en impact genereren.”

Vorig artikel
Volgend artikel