elektrische auto
Mobiliteit

Koning elektrische auto verovert de stad: zijn we er klaar voor?

28.02.2024
door Fokus Online

In steden vormen wagens een heet hangijzer. Om de longen van de inwoners te sparen, worden vervuilende dieselmotoren dan ook verbannen. Chauffeurs switchen massaal naar een elektrisch model. Maar is een elektrische wagen voor iedereen weggelegd? Zijn er wel genoeg laadpalen? En wat is de levensduur van een batterij?

Wie zich tijdens de spits met de auto de stad in waagt, weet het wel. Rijen van duizenden wagens puffen door het verkeer en laten een giftige wolk achter. Is er in de stad wel nog plaats voor de klassieke verbrandingsmotor? Volgens Thomas Demeuter, pr-manager van BYD, alvast niet. “We moeten dringend afstappen van fossiele brandstoffen. Kijk maar naar de grote metropolen in Azië. Daar kon men vroeger geen hand voor ogen zien door de dikke smogwolken, en dat is dankzij de switch naar elektrische voertuigen fel verbeterd.”

Zijn collega Frederik Van den Bossche, fleet manager, springt hem bij. “Over 20 jaar gaan onze (klein)kinderen ons niet meer geloven als we zeggen dat er vroeger auto’s op diesel en benzine rondreden in de stad.” De switch moet dus zo snel mogelijk gebeuren, en daar kan de overheid volgens Van den Bossche bij helpen.

“De huidige lage-emissiezones zijn te laks. De wetgeving mag een stuk strenger, want dat helpt. Sinds 1 juli is de wetgeving voor bedrijfswagens veranderd. Daardoor zijn 80% van de bestellingen van leasingbedrijven sindsdien volledig elektrisch”, toont Van den Bossche aan.

Eén laadbeurt per week

Als we aan een chauffeur die nog steeds verknocht is aan zijn diesel zouden vragen waarom die de overstap naar elektrisch nog niet gemaakt heeft, dan is het antwoord waarschijnlijk: de angst om stil te vallen zonder laadpaal in de buurt. Nochtans kan een elektrische wagen ons steeds verder brengen. “Een elektrische auto kan al tot 570 kilometer autonoom rijden. Als uw wagen vooral dient voor woon-werkverkeer en om de kinderen van school te halen, dan hoeft u maar een keer per week op te laden”, weet Demeuter.

Een elektrische wagen is trouwens niet enkel weggelegd voor the happy few. “Tegenwoordig zijn er elektrische gezinswagens aan democratische prijzen, een must voor een snelle transitie naar een elektrisch straatbeeld”, aldus Van den Bossche.

Een elektrische wagen vraagt wel om een andere laadstrategie. “Een auto met verbrandingsmotor tanken we bij wanneer de brandstof bijna op is. Een elektrische wagen hangen we aan de stekker wanneer we daar de kans toe hebben, net zoals onze smartphone”, vergelijkt Demeuter. “Er mogen gerust nog laadpalen bijkomen. Zeker in Wallonië is er een grote inhaalbeweging nodig.”

Een elektrische wagen hangen we aan de stekker wanneer we daar de kans toe hebben, net zoals onze smartphone.

Laadetiquette

Maar het probleem ligt lang niet alleen bij een tekort aan palen, maar aan hoe chauffeurs ze gebruiken. “Waar ik me aan stoor, zijn de plug-inhybrides die een hele nacht aan een laadpaal hangen, terwijl die maar een korte laadbeurt nodig hebben om 40 kilometer elektrisch te rijden en daarna toch weer CO₂ spuwen. De laadpalen moeten voorbehouden zijn voor wagens die ze echt nodig hebben”, oppert Van den Bossche.

Ook als het gaat over de zogenaamde ‘laadetiquette’, kan de overheid haar steentje bijdragen. “U riskeert een boete als u uw wagen parkeert aan een laadpaal zonder te laden, maar die is veel te laag. De overheid kan zeker incentives doorvoeren om ongewenst gedrag aan de laadpaal te bannen”, besluit Demeuter.

Blade Battery

Het belangrijkste ingrediënt van een elektrische wagen is zijn batterij, en de ene batterij is de andere niet. “De gangbare batterij bestaat uit kobalt en nikkel, aardmetalen die in Afrika in dubieuze omstandigheden ontgonnen worden. De Blade Battery, uit lithium, ijzer en fosfaat, is een duurzamer én veiliger alternatief”, vertelt Van den Bossche. “Mocht de batterij geraakt worden door een stuk metaal, dan zal hij nooit in brand schieten”, vult Demeuter aan. “Bovendien mag u er ook mee rijden buiten het bereik van 20-80%. Dat is bij een klassieke batterij nefast voor de levensduur. De Blade Battery gaat dubbel zo lang mee, goed voor 5.000 laadbeurten oftewel meer dan een miljoen kilometers.”

De verantwoordelijkheid voor een schone stadslucht ligt echter niet alleen bij particulieren. “De Lijn heeft een grote lading elektrische bussen besteld. Er is immers niets zo onaangenaam als in de dieselwalm van een bus fietsen”, getuigt Demeuter. “Ook bestelwagens die de winkels en supermarkten bevoorraden moeten switchen naar een elektrische batterij. Samen kunnen we de levenskwaliteit in de stad vergroten”, besluit Van den Bossche.

Vorig artikel
Volgend artikel