elektrische auto
Milieu

‘Veel elektrische auto’s zijn al goedkoper dan benzinewagens’

10.08.2022
door Rosalie Van Hoof

De wereld staat in brand, diesel is duur en files worden almaar langer. Het spreekt voor zich dat zowel werkgevers als werknemers op zoek zijn naar alternatieven om zich te verplaatsen. Is de elektrische auto het antwoord op het mobiliteitsvraagstuk?

Corona weet zich in ieder debat te wurmen, ook in dat rond mobiliteit. De pandemie heeft een impact op de manier waarop Vlamingen zich verplaatsen. Vooral verplaatsingen met het openbaar vervoer, deelmobiliteit en de eigen wagen daalden als gevolg van de crisis. Dat blijkt uit het eindrapport van de mobiliteitseditie 2021 van de smartcitymeter van Imec. Daartegenover staat dat het Belgische wagenpark vorig jaar groeide met 100.000 hybride en bijna 18.000 elektrische wagens.

Ook de wetgever wil het wagenpark groener zien. De fiscale voordelen voor dieselwagens doven uit. Werkgevers moeten dus elektrisch leasen. “Uit een onderzoek dat we voerden naar consumentengedrag blijkt dat men drie belangrijke barrières ziet in de overstap naar elektrisch rijden: aankoopprijs, actieradius en laadinfrastructuur”, legt professor Elektromobiliteit Joeri Van Mierlo (VUB) uit.

De actieradius is alvast minder een probleem. Nieuwe wagens halen tot 500 kilometer. De prijs daalt eveneens jaar na jaar. “De batterij, het duurste element van de auto, wordt stilaan goedkoper. Concreet schatten we dat de prijs tegen 2030 twintig keer goedkoper zal zijn tegenover tien jaar geleden”, zegt Van Mierlo. “Vandaag zijn veel elektrische auto’s trouwens al goedkoper dan een diesel- of benzinewagen. Je moet kijken naar de total cost of ownership. Daar worden naast de aankoopprijs ook tanken of laden, taxen, verzekerings- en onderhoudskosten bij gerekend. Het laden van een batterij is de helft zo goedkoop als het tanken van diesel, en er is veel minder onderhoud aan.”

We gaven werknemers zelfs een bonus om elektrisch te rijden.

- Els Heynssens, milieucoach bij BOSS paints

Niet alleen bedrijfswagens worden goedkoper door het gewijzigd fiscaal beleid van de overheid, ook op de tweedehandsmarkt zullen de prijzen aanzienlijk dalen, voorspelt Van Mierlo. “Bedrijfswagens zorgen voor een snellere rotatie op de tweedehandsmarkt. Schakelen werkgevers over naar elektrisch, dan zijn er meer elektrische wagens tweedehands te koop, wat de prijs zal drukken.” Anderzijds benadrukt de professor dat een bedrijfswagen meer doet rijden. “Bedrijfswagens zijn niet gunstig voor de shift naar meer openbaar vervoer, stappen en fietsen.”

Omdat niet iedereen met het openbaar vervoer of de fiets op het werk raakt, startten ze bij BOSS paints al in 2015 met de vergroening van hun wagenpark. “We zijn snel met de omschakeling gestart omdat we duurzaam willen zijn. We gaven werknemers toen zelfs een bonus van 3000 euro bruto om elektrisch te rijden”, vertelt Els Heynssens, milieucoach bij BOSS paints. “Vandaag is onze lijst aan bedrijfswagens volledig elektrisch.” De premie is weggevallen. Het bedrijf voorziet in laadinfrastructuur aan huis, op het bedrijf en een laadkaart voor onderweg. Ook betaalt de werkgever een gewone vakantiewagen wanneer werknemers op reis willen. “Zo vermijden we dat iemand een heel jaar door met een diesel- of benzinewagen rijdt omdat hij of zij in de zomer twee weken in Frankrijk wil rondrijden.”

Ondertussen is iedereen mee met het verhaal, maar niet iedere werknemer rijdt elektrisch. “Er zijn specifieke situaties waarin het gewoon niet loont”, zegt Heynssens. “Er zijn medewerkers die op één dag Wallonië doorkruisen. Dat is praktisch nog niet mogelijk. Evenzeer hadden we een collega die in het centrum van Brugge woonde. Zij kon geen laadpaal installeren, ook dat was een belemmering.” Van Mierlo stipt dezelfde uitdaging aan: “Dit is een probleem in stedelijke omgevingen. In Brussel heeft bijvoorbeeld maar 11 procent van de families een eigen garage. Al de rest, bijna 90 procent, is dus afhankelijk van publieke infrastructuur.”

Ja, er zijn praktische uitdagingen, maar de mentaliteitswijziging is er, zegt Heynssens. “Bovendien kan een elektrische auto grotendeels gerecycled worden. Dat zal ook alleen maar verbeteren in de toekomst”, sluit Van Mierlo af.

Vorig artikel
Volgend artikel