Interview door Tuly Salumu

Joachim De Vos: ‘Met slimme verkeerslichten alleen ben je nog geen slimme stad’

In een wereld die steeds meer rond big data en artificiële intelligentie draait, is ook de smart city in opmars. Met de innovatiecampus Living Tomorrow probeert mede-voorzitter Joachim De Vos overheden en bedrijven onder te dompelen in de digitale toekomst.

Drones, robothonden en digital twins. Wie de innovatiecampus van Living Tomorrow in Vilvoorde binnenstapt, weet niet waar eerst kijken. Kantoren, een hotel, een congrescentrum en een restaurant zijn naadloos geïntegreerd in een opvallende blauwe toren die in september werd geopend en die overheden en bedrijven moet onderdompelen in de technologie van de toekomst.

“Dit jaar wordt voor ons een hoogmis”, zegt Joachim De Vos glunderend vanachter Z-island, het futuristische kookeiland van de wereldberoemde designer Zaha Hadid en één van de paradepaardjes van de campus. “We hebben gisteren Charles Michel (de voorzitter van de Europese Raad, nvdr.) mogen ontvangen. Het jaar is dus fantastisch gestart.”

Europa zit in zwaar weer door oorlogen en de opmars van eurosceptische partijen. Heeft dit een invloed op technologiebedrijven? 

“Onze sector ligt daar wakker van. Na een periode van relatieve stabiliteit zitten we nu in woelig vaarwater. Politiek maar ook economisch: door de afhankelijkheid van Rusland voor onze gastoevoer is er een energiecrisis. Maar Michel heeft met veel optimisme over Europa gesproken. De data-act is gelanceerd, en we zorgen als geen enkel ander continent voor de bescherming van onze burgers. Dat is belangrijk, want digitale innovatie kan gemakkelijk worden misbruikt. Toch blijft er werk aan de winkel. Op het vlak van technologische vooruitgang hinken we achterop. Maar de laatste tijd merk ik dat Europa harder werkt om de brains die ze heeft ook bij zich te houden.”

Hoe krijgen we overheden, bedrijven en burgers op één lijn wat digitale technologie betreft?

“Dat is niet eenvoudig. Het is voor de mens heel moeilijk om na te denken over de toekomst. Daarom geven wij onze bezoekers een onderdompeling in de wereld van morgen zoals die er zou kunnen uitzien. Alleen zo kunnen we ons voorbereiden op wat komt. Mensen overschatten wat er gebeurt op vijf jaar, maar ze onderschatten wat er kan op vijftien jaar. Kijk maar naar zelfrijdende auto’s: enkele jaren geleden dachten we dat die vandaag al massaal zouden rondrijden. Dat is voorlopig nog niet zo, maar over een tiental jaar wel.

Zelfrijdende auto’s rijden vandaag nog niet massaal rond, maar over een tiental jaar wel.

Jullie laten bezoekers proeven van hoe de slimme stad er in de toekomst zal uitzien.

“Broodnodig, want die kennis ontbreekt. Bij burgers én bedrijven. Zij zijn vaak gespecialiseerd in één bepaald domein. Maar de slimme stad is alles samen. Het draait om alle technologie die de levenskwaliteit van de burger verhoogt. Zelfrijdende auto’s en drones voor een vlotter verkeer met minder files. Overheden die volledig digitaal werken en burgers proactief veiligheidsberichten sturen. Het gaat over slimme vuilnisophaling, circulaire economie, flexibele werkroosters en nog zoveel meer. In de slimme stad zorgen nieuwe manieren van samenwerking en digitalisering ervoor dat ons leven interactiever, efficiënter, duurzamer en comfortabeler kan. Slimme verkeerslichten alleen maken geen slimme stad.”

Hoe belangrijk is het voor bedrijven om mee te zijn met die digitale revolutie?

“Het is cruciaal, maar het vergt een permanente aanpak. Digitaal innoveren is niet met één actie gebeurd. Grote bedrijven hebben vaak meer middelen en mensen om daar toegewijd mee bezig te zijn. Voor kleinere ondernemingen is het moeilijker. Maar ze staan allemaal voor dezelfde uitdaging: hoe gaat mijn product er morgen uitzien? Is dat nog wel hetzelfde als vandaag? Daarvoor moeten ze niet digitaliseren maar digitaal transformeren. Hun doel bepalen en kijken hoe ze op een efficiëntere, misschien totaal andere manier kunnen werken. Beleid uitstippelen, niet vanuit zichzelf, maar vanuit de veranderende buitenwereld.”

slimme stad

Wat is uw ultieme tip? 

“Kijk verder dan morgen en vertrek niet vanuit je beperkingen vandaag, maar vanuit opportuniteiten in de toekomst. Probeer breed te kijken en te voorspellen wat er zou kunnen veranderen. Niemand heeft een glazen bol, maar we kunnen veel afleiden aan de hand van scenarioplanning. Dat is het ontwikkelen, vergelijken en anticiperen op mogelijke toekomstscenario’s. Het wordt ook al door de overheid gebruikt, bijvoorbeeld in de beleidsnota over de gezondheidszorg in 2030 of de mobiliteitsvisie in 2040. In beide trajecten lag TomorrowLab’s methodiek en begeleiding aan de basis.”

Wat wordt de grootste vernieuwing in de toekomst? 

“Alles wat met autonome systemen te maken heeft: van wagens over robots en drones. We zijn vorig jaar naar Silicon Valley getrokken. Daar hebben we drones gezien die mensen vervoeren zonder piloot en die pakjes in de tuin leveren. Ook vernieuwend is de evolutie van onze gebouwen naar circulaire cognitive buildings die bijna volledig herbruikbaar zijn en die een bepaald bewustzijn hebben om zichzelf voortdurend te optimaliseren. Dat kunnen we ons nu nog niet voorstellen, maar het komt eraan.”

Smart
fact

Wat baart u zorgen?

“In 1995 lieten we in de eerste Living Tomorrow enkele prototype gsm’s van Nokia overkomen. Mensen verklaarden ons voor gek, ze vonden het onpraktisch. Niemand vermoedde toen dat ons smartphone-gebruik vandaag zo’n grote vlucht zou nemen. Vroeger zaten mensen in de trein te breien of de krant te lezen. Nu staart iedereen naar zijn scherm. Zeker de jonge generatie brengt te veel tijd door online. Maar daar komt ook een einde aan. Zeker is dat we die smartphones niet zullen blijven gebruiken. We zullen overschakelen naar iets anders, een intelligente bril of lenzen wellicht.”

28.02.2024
door Tuly Salumu
Vorig artikel
Volgend artikel