e-mobility
Moderne Stad

‘Op elk vlak streven naar duurzame e-mobility’

25.01.2023
door Fokus Online

De toekomst van onze mobiliteit oogt duurzaam, groen en vooral elektrisch. De transformatie naar een geëlektrificeerd wagenpark is al een tijdje ingezet. Eens de implementatie en de techniek verder verfijnd worden, staat ons pas echt een (r)evolutie binnen e-mobility te wachten. 

“Er zijn enkele pijlers die dagelijks aan belang winnen om die overstap goed, gestructureerd en vooral slim te doen”, vertelt Bart van der Pluym, CEO van 50five Belux, een dochteronderneming van ENGIE Group die bedrijven en consumenten duurzamer wil laten omgaan met energie en inzet op een combinatie van laadstations met intelligente oplossingen van ENGIE om het laden optimaal te laten verlopen. 

“Belangrijk is de rol van advies”, vertelt Bart van der Pluym. “Advies aan de bedrijven, maar ook aan consumenten. Als je weet dat we volgend jaar evolueren naar een percentage van 70 procent van de nieuwe bestellingen van geëlektrificeerde bedrijfswagens, dan weet je dat er ook heel wat vragen komen. Die vraagstukken van bedrijven en consumenten proberen wij in kaart te brengen. We onderzoeken of er een mogelijkheid is om op te laden op kantoor, maar ook thuis.”

“Op kantoor laden is vaak een goedkopere oplossing”, vertelt Piet Cortier, COO van 50five Belux. “De auto staat er uren voor de deur en bedrijven hebben vaak een voordeliger nettarief.”

Wie zonnepanelen heeft gebruikt misschien 20 tot 30 procent van de opgewekte energie.

- Bart van der Pluym, CEO van 50five Belux


Duidelijkheid biedt zekerheid

Een overstap naar elektrisch rijden wekt veel vragen op. “Terecht”, bevestigt Bart van der Pluym. “Klanten hebben het moeilijk om alle ins & outs te kennen wat betreft zonnepanelen, thuisbatterijen, verhoogde energiekosten en het capaciteitstarief dat er sinds 1 januari van dit jaar is. Er komen vragen over hoe en waar er geladen moet worden. Maar er heerst ook een bezorgdheid over technische problemen en optimalisatie van slim energiegebruik. Alles in kaart brengen en duidelijk communiceren naar de klant, bedrijf of particulier is essentieel want duidelijkheid biedt zekerheid.”

“Je moet e-mobility door een intelligente bril bekijken”, vult Piet Cortier aan. “Zo kun je als bedrijf met de nodige software meer punten beschikbaar stellen dan wat het beschikbare vermogen op het eerste zicht toelaat. Niet iedereen zal op hetzelfde tijdstip opladen en laden kan gespreid worden in de tijd.”

Ook bij particulieren is advies heel belangrijk. “Mensen hebben in het begin misschien een beetje schrik”, legt Bart van der Pluym uit. “Je moet complexe zaken installeren en klanten weten ook dat elektriciteit duurder is, dus zijn ze kritischer.” Nu komt daar in Vlaanderen het ‘fameuze’ capaciteitstarief bij. “Als je thuiskomt, al je huishoudtoestellen aanzet en dan je auto oplaadt, zul je een vermogenspiek veroorzaken waardoor je energiefactuur duurder zal worden of je zelfs je elektrische installatie overbelast”, waarschuwt Piet Cortier. “Met een elektrische wagen voeg je immers de grootste afnemer toe aan je bestaande infrastructuur.”

Gebruik de zon

Je leest in heel wat kranten dat een intelligent laadtoestel de problemen met een capaciteitstarief kan oplossen. “Maar dat is enkel een vertrekpunt”, stelt Bart van der Pluym. “Je hebt een intelligent laadtoestel nodig, maar je moet bijkomende intelligentie toevoegen om ervoor te zorgen dat je in huis zo efficiënt en optimaal mogelijk met energie omgaat. Wie zonnepanelen heeft, gebruikt vandaag misschien 20 tot 30 procent van de zelf opgewekte energie, de rest wordt terug op het net gezet. Via het ENGIE Home Energy Management System (eHEMS) gebruik je meer van je eigen geproduceerde zonne-energie, laad je automatisch wanneer het volgens jouw tarief het voordeligst is. Zo beperk je de kosten van het laden. Het systeem biedt ook bescherming tegen overbelasting van je elektrische installatie en helpt je het piekvermogen, en dus de impact van het capaciteitstarief, te beperken. Via een app kun je de productie van je zonnepanelen, het verbruik in huis en het laden van je wagen opvolgen en sturen.”

Een laatste luik binnen e-mobility is de verdere implementatie van snelladers. “We geloven ook in de strategie daarachter”, besluit Bart van der Pluym. “België is ook een land van ‘stop and go’ en we zien dat benzinestations steeds vaker omgebouwd worden naar snelle laadpunten. Met moderne wagens kun je in twintig minuten volledig opladen. Hier kunnen tankstations echt een vervangende rol spelen. Want geef toe: twintig minuten is net genoeg voor een kopje koffie of een broodje en je kunt weer verder.”

Vorig artikel
Volgend artikel