Home Maatschappij Het elektriciteitsnet van morgen

Koen Vanthournout

Het elektriciteitsnet van morgen

Ons elektriciteitssysteem verandert aan hoog tempo. Slimme netten of smart grids – de informatisering van dat systeem – zijn een belangrijk technisch antwoord op de daarmee gepaard gaande uitdagingen.

Ons elektriciteitssysteem ondergaat enkele zeer grote veranderingen: we hebben steeds minder klassieke, grote regelbare productiecentrales, en steeds meer kleinschalige, geografisch verspreide, hernieuwbare productie-installaties. En hoewel we nog maar aan het begin staan, worden ook verwarming en transport steeds meer elektrisch.

Slimme energienetten

Het technische antwoord op die veranderingen zijn smart grids, of slimme energienetten: de verregaande informatisering van ons elektriciteitssysteem. Die informatisering vindt plaats zowel binnen in de netten, als erbuiten. De netbeheerders rollen aan hoog tempo meet- en controle-apparatuur in onze netten uit, zodat ze efficiënter uitgebaat kunnen worden. Langs de gebruikerskant worden steeds meer initiatieven genomen om die gebruiker gedetailleerd inzicht te geven in zijn energieverbruik, wat de consument toelaat zijn verbruik te verlagen.

De netbeheerder kan de meetgegevens van de slimme meters gebruiken om zijn net efficiënter uit te baten

Actieve vraagsturing

Een stap verder is het verbruik automatisch aanpassen in functie van de zon- en windproductie. In tegenstelling tot de klassieke centrales, wordt die productie immers volledig bepaald door de weersomstandigheden. ‘Actieve vraagsturing’ heet deze technologie. In de industrie is de uitrol van deze actieve vraagsturing volop bezig. Voor de residentiële eindgebruiker worden de eerste voorzichtige stapjes gezet en is de ontwikkeling van apparatuur die het verbruik automatisch kan aanpassen zonder dat het comfort daarbij inboet, volop bezig.

Slimme meters

Slimme meters kunnen hier een belangrijke rol in spelen: ze zijn letterlijk de informatiepoort tussen het elektriciteitsnet en de gebruiker. De netbeheerder kan de meetgegevens van de slimme meters gebruiken om zijn net efficiënter uit te baten; een gebruiker kan maar inzicht in zijn verbruik krijgen mits gedetailleerde metingen. En die laatste zijn ook zeker nodig als we van actieve vraagsturing een realiteit willen maken. Niet meten wat we verbruiken of opwekken is het equivalent van blind rijden.

Smart grid-technologie laat ons toe om het net beter te beheren, om ons verbruik te laten dalen, en om productie uit dure vervuilende centrales te vermijden. Een lagere factuur én schonere energie dus.

MEER

Een duurzamer waterbeheer dankzij technologie

Een waterschaars gebied als Vlaanderen heeft baat bij het optimaal opvangen, zuiveren en hergebruiken van water. Technologie speelt hierin een belangrijke rol. Welke technologische hoogstandjes bestaan er nu al om het waterprobleem aan te pakken, zowel preventief als on the spot? En wat zijn de beloftes van de toekomst?

Belgische start-ups in opmars

start-upsEnkele jaren geleden kon je de nieuwe ondernemingen met internationaal potentieel op één hand tellen. Intussen veroverden Belgische tech-ondernemers een plekje op de wereldkaart. Toch blijft het nog erg moeilijk om je bedrijf op te schalen.

Het is menens met onze goede voornemens

Goede voornemens Elk jaar hebben we een lijstje met goede voornemens: meer gaan bewegen, minder shoppen en stoppen met roken. Aan dat lijstje proberen we ons zolang mogelijk te houden. Maar lukt dit altijd? Daarnaast zijn er ook verleidingen. Hoe krijg je dat weg?

De risico’s van international business (én de oplossingen)

risico Internationaal ondernemen gaat per definitie gepaard met risico’s: andere wetgeving, onzekerheid over betalingen, andere culturen en gewoontes... Toch loont het wel de moeite, zoals blijkt uit de globalisering en het toenemende internationale handelsverkeer.

Robots zkt. mensen

De Human Age: Talent kan de innovatie en de groei van bedrijven kan stimuleren. Daarom moet het meer dan ooit centraal staan ​​in de bedrijfsstrategie.

Rapport van het circulair transport

circulaire economie Een onderzoek in vier OESO-landen toonde recentelijk aan dat globaal transport van goederen samen goed zijn voor 50 tot 60 procent van de totale broeikasgasuitstoot. Not good dus. Het is een signaal dat de transitie naar een circulaire economie er eentje is waarin transport en logistiek een belangrijke rol spelen. Tijd voor een balans.