FokusNextStep-Februari2021-EmployerBranding01
Jongeren

Jongeren zoeken een carrière vol zingeving

06.02.2021
door Julie Garrigue

Jongeren willen maar blijven studeren en niet werken? Dat geldt zeker niet voor iedereen. Ook al zijn het woelige tijden op de arbeidsmarkt, de jonge generatie blijft hoopvol uitkijken naar de start van hun carrière.

Meer nog: “Jongeren nu zijn veel kritischer dan de voorgaande generaties op het gebied van bullshitjobs”, zegt Sébastien Cosentino, woordvoerder van het interimbureau Randstad, dat bekend staat om zijn jaarlijks gepubliceerde studies met betrekking tot de arbeidsmarkt.

Impact creëren en een maatschappelijke rol vervullen

“Het begrip ‘werk’ was lange tijd een waarde op zichzelf. Het zorgde namelijk voor een inkomen. Wat de nieuwe generaties typeert, is dat ze naar zingeving zoeken binnen de inhoud van een functie.” Volgens de expert willen jongeren zich inzetten voor transversale projecten die hen uitdagen en waarmee ze hun werk waardevol kunnen uitvoeren. “Ze willen een echte rol vervullen binnen het bedrijf en een impact creëren.”

Die (positieve) impact hebben kan op niveau van het bedrijf zelf zijn, of zelfs op de samenleving. Bij de respondenten van een studie van Randstad kwam namelijk nog een ander criterium naar voren in verband met de zoektocht naar zingeving: het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). “Volgens onze Employer Brand Research 2019-studie is het belang van MVO in een jaar tijd verdrievoudigd en bleef het standhouden in 2020. Jongeren op de arbeidsmarkt gaan op zoek naar een werkgever die ‘zinvol’ is ten aanzien van hun ambitie, met duidelijke idealen en de wil om van morgen een mooiere wereld te maken, die gezonder en leefbaarder is.”

Een degelijk inkomen is daarnaast natuurlijk ook van belang, maar is niet noodzakelijk
de primaire beweegreden om een job aan te houden. “Geld blijft voor alle generaties weliswaar een krachtige drijfveer, maar het volstaat niet”, vindt Johan Claes, employer branding & sourcing manager bij STIB- MIVB. “Loon is zeker belangrijk, maar we weten ook dat het nieuwe werknemers slechts drie à vier maanden motiveert. Want daarna wordt het als een verworven recht beschouwd.”

De jongeren van deze generatie zijn op zoek naar zingeving. Je liegt dus best niet tegen hen.

Buiten de lijntjes rekruteren

Bij het aanwerven moeten bedrijven dus bewijzen dat ze meer te bieden hebben dan een reeks nullen op een loonfiche. Creatieve manieren om jongere generaties aan trekken is vandaag dan ook de boodschap. Denk aan het inzetten van sociale media, affiches, jobsites, apps… Er zijn heel wat middelen om in contact te komen met toekomstige kandidaten.

Daarbij mag er gerust buiten de lijntjes worden gekleurd en is het aangewezen om te laten zien dat een bedrijf modern is, of toch open minded genoeg om innovatie en verandering te aanvaarden of overwegen. “Wij proberen elke kans te grijpen om jongeren te bereiken”, gaat Claes verder. “Afgelopen zomer publiceerden we een campagne op de broodzakken in bakkerijen. Of we hadden een affichecampagne lopen in de toiletten van cafés en restaurants – toen ze hun deuren nog mochten openen – en die heel goed werkte: “Toffe jobs liggen voorhanden, maar je handen moet je wel eerst wassen, natuurlijk!”

Werk motiverend en blijf authentiek

Met een creatieve employerbrandingstrategie via verschillende media trekt Johan
Claes nieuwe kandidaten voor de vervoersmaatschappij aan. Telkens wordt hier dezelfde boodschap overgebracht: Kom je informeren. “Het is heel motiverend om te werken voor een bedrijf dat ten dienste staat van de gemeenschap, dat een missie vervult. Er schuilt een echte verantwoordelijkheid achter.”

Een van de communicatiepareltjes van de vervoersmaatschappij is het smartphonespel ‘Simbus’: “We hebben echte buslijnen gefilmd zodat de spelers virtueel in de schoenen van een buschauffeur in Brussel kunnen kruipen. Er zit een gamingaspect in, met punten die ze kunnen winnen. Ruim 100.000 spelers hebben het spel gespeeld. Bij de lancering hebben we opgemerkt dat het aantal kandidaten voor buschauffeur met 40 procent was gestegen.”

Sébastien Cosentino voegt wel nog een kleine sidenote toe aan dit rekruteringsaspect “Opgelet, de jongeren van deze generatie zijn op zoek naar zingeving. Je liegt dus best niet tegen hen.” Het is dus noodzakelijk dat er duidelijkheid bestaat over wat de jobinhoud betreft en welke waarden de onderneming hanteert. De voornaamste boodschap die hij nog aan werkgevers wil meegeven is dan ook om absoluut authentiek te blijven. “Hou je je niet aan je belofte nadat je een kandidaat hebt aangeworven, dan zal die niet alleen vertrekken, maar bovendien een negatieve ambassadeur van je bedrijf worden.”

Vorig artikel
Volgend artikel