Gezondheid

Geluk op de werkvloer: wie zoekt, die vindt

22.12.2020
door Elise Coppens

In België werken we gemiddeld 1.500 uur per jaar. Spreekt voor zich dat het belangrijk is om je helemaal in je element te voelen op het werk. Geluk op de werkvloer kan als een fata morgana klinken, maar wie zoekt, die vindt. Alleen: hoe vat je die zoektocht aan?

Dit jaar spendeerden we gezamenlijk meer tijd in het home office dan op het eigenlijke kantoor. Waar je voordien misschien eerder op automatische piloot van werkdag naar werkdag holde, zorgt deze ‘watrelatie’ – working apart together – voor meer bewustzijn omtrent de bedrijfscultuur en de motivatie waarmee je ’s morgens achter je bureau kruipt. Die zelfreflectie is het startpunt van de zoektocht naar een job waarin je jezelf volledig kunt ontplooien en gelukkig kunt zijn. 

Intrinsieke en extrinsieke motivatie

Coaches Anne-Sophie De Smedt en Christophe Morre juichen zelfreflectie alleen maar toe, want nadenken over wat jij écht belangrijk vindt, is wat je richting je droomjob duwt. In Goesting zorgt Anne-Sophie voor een-op-eenbegeleiding, met Koers zet ze samen met Christophe in op coaching van bedrijven. “Zowel de werknemer als de werkgever dragen een wederzijdse verantwoordelijkheid om van de werkrelatie een gelukkige relatie te maken”, klinkt het bij Anne-Sophie. 

Die gelukkige werkrelatie is altijd een combinatie van intrinsieke en extrinsieke motivatie. “Een baas kan diens werknemers een tof apéropakket opsturen op het einde van de week, maar als dat het enige is en hij of zij daarnaast niet de moeite doet om te vragen hoe het met de werknemers gaat of niet weet wat er in het team speelt, dan is dat een loos gebaar”, vertelt Christophe. “Om een werknemer gelukkig te maken, moet je vooral naar de intrinsieke motivatie kijken. Normaal heb je collega’s rond je om te werken, nu zit je plots alleen achter je bureau. Dan ga je beginnen nadenken”, vult Anne-Sophie aan. “Door jezelf kritische vragen te stellen, kom je uiteindelijk tot de kern van wat je graag doet.” 

Zowel de werknemer als de werkgever dragen een wederzijdse verantwoordelijkheid om van de werkrelatie een gelukkige relatie te maken.

— Anne-Sophie De Smedt, Goesting

Op eigen tempo laten groeien

Als baas is het belangrijk om te weten welke koers je bedrijf vaart en of je werknemers hetzelfde voor ogen hebben. “Ga constructief samenzitten met je team, creëer verbondenheid en zorg ervoor dat iedereen zich thuis voelt. Het is belangrijk om te weten wie je werknemers zijn en wat hun talenten zijn, om hen vervolgens op de juiste plek in te zetten. Vergelijk het met tuinieren. Je kunt een zaadje nooit bevelen dat het moet groeien. Je moet het eerst genoeg water en zon geven, dan zal het uitgroeien tot een mooie plant of bloem. Net zoals een werknemer zich alleen volledig kan ontplooien als de omgeving dat mogelijk maakt”, aldus Christophe. “Voor de werknemer zelf is het op zijn beurt belangrijk om te durven communiceren. Anders weet de baas niet hoe jij erover denkt”, sluit Anne-Sophie af.

Dat een duidelijk gemeenschap­pelijk doel en zelfkennis nodig zijn om een gelukkig bedrijf te leiden, daar weet Tom Herrijgers van marketing- en communicatiebureau Marbles alles van. “Op een bepaald moment besefte ik dat ik 90 procent van mijn dag bezig was met dingen die ik niet graag deed. Ik ben toen beginnen nadenken over wat ik wil doen, wat ik leuk vind en waar ik energie van krijg. Door die denkoefening besefte ik dat ik zelf niet de baas was voor wie ik zou willen werken. Ik stelde letterlijk alles in vraag. Waarom zou ik bijvoorbeeld van mijn werknemers verwachten dat ze een dag verlof nemen om naar de tandarts te gaan of om de kinderen van school te kunnen halen, terwijl ik dat ook niet moet doen? Iedereen kiest nu wanneer en waar er gewerkt wordt. Zolang de doelen bereikt worden, kan het allemaal.”

“Op teamniveau zijn de rollen herverdeeld door actief te zoeken naar waar iedereen energie van krijgt en goed in is. Vandaag werken we veel bewuster naar onze future state toe. We dragen psychologische veiligheid hoog in het vaandel, en ik vind het belangrijk dat ieder voor zich die denkoefeningen over zijn waarden ook echt maakt. Vier keer per jaar hebben we innovatieweken, en dan reflecteren we bewust over de dingen waar we tegenaan lopen en die we kunnen verbeteren. Vandaag ben ik zelf terug voor 90 procent bezig met de dingen die ik wél graag doe. Dat is uiteindelijk voor elke werknemer het belangrijkste om gelukkig te zijn op de werkvloer. Of je nu de baas bent of niet.”

Vorig artikel
Volgend artikel