Digitale zorg
Gezondheid

Digitale zorg is ook een kwaliteitsborg

25.02.2021
door Fokus Online

E-health

Traditioneel volle dokterswachtzalen en de fysieke consultaties moesten wijken toen corona de zorgsector overweldigde. Het maakte duidelijk hoe kwetsbaar (en achterhaald?) dat traditionele beeld was. Maar vooral hoe waardevol e-health-platformen konden zijn als complementaire verhaallijn. 

Telemedi is daar een voorbeeld van, en werd aan het begin van de crisis gelanceerd. Ines Chevolet, arts en medeoprichter van het platform dat videoconsultaties aanbiedt, vertelt: “De overheid benaderde telegeneeskunde tot maart 2020 heel voorzichtig en ook de Orde der Geneesheren was erg terughoudend. COVID-19 deed echter snel de noodzaak inzien van videogeneeskunde. Alleen waren er bij ons – in tegenstelling tot het buitenland – heel weinig platformen die het aanboden. Wij zijn in dat gat gesprongen, met een platform dat zorgverleners alles biedt om kwalitatief hoogstaande en veilige videoconsultaties mogelijk te maken. De crisis is dus absoluut een accelerator geweest, al is het genuanceerder om te zeggen dat covid de drempelvrees wegnam. Die zaken lagen namelijk al op tafel.”

Digitale zorg van eigen bodem

Daarnaast heb je Bingli, een chatbot die op basis van artificiële intelligentie patiënten voorbereidt op een doktersbezoek door vragen voor te leggen die de arts sowieso zal stellen. Dat geeft patiënten meer ruimte om na te denken en de arts meer tijd. Zowel anamnese (informatie inwinnen, red.), waar elke consultatie mee begint, als administratieverwerking wordt flink ingekort.

Medeoprichter Tom Van De Putte: “Drempelvrees bij patiënten wordt grotendeels weggenomen door de grote voorschrijvende kracht van artsen. Als zij patiënten ons platform zouden aanbieden, gaan die daar doorgaans gebruik van maken. Maar ook bij de artsen zelf is er een drempel: zij associëren IT vaak met administratie, procedures, tijdverlies en kosten. Ongelooflijk hoeveel artsen anno 2021 zaken nog op papier doen. Zij worden dan ook vooral overtuigd door efficiëntie: je spaart in de administratie van ziekenhuizen twee verpleegkundigen uit, die weer met de patiënten zelf bezig kunnen zijn.”

Terughoudendheid

“De terughoudendheid is ergens wel begrijpelijk”, vult Ines Chevolet aan. “De zorg is al eeuwenlang een sector waarin iemand fysiek door een dokter of verpleger wordt onderzocht. Vernieuwing wordt bijgevolg met enig argwaan bekeken, waardoor mensen niet meteen zien hoeveel er kan gewonnen worden op het fysieke model: verkorting van de wachttijden, beter triëren van prioritaire en niet-prioritaire patiënten, enzovoort. Ook de patiënt wint er alleen maar bij: niet meer naar het kabinet, niet meer wachten in de wachtzaal… Alles kan nu in het comfort van de eigen living.”

Zorg is al eeuwenlang een sector waarin iemand fysiek door een dokter of verpleger wordt onderzocht – vernieuwing wordt bijgevolg met enig argwaan bekeken.

— Ines Chevolet, Telemedi

Terugkeer naar kerntaak

De vrees dat digitalisering in de plaats komt van menselijkheid is dus ongegrond. Integendeel: dankzij videoconsultaties, algoritmes en artificiële intelligentie krijgen zorgverleners zelfs meer tijd om zich op hun kerntaak te richten: zorg verlenen. “Een patiënt in Europa wordt gemiddeld na elf seconden onderbroken”, vult Tom Van De Putte aan, “waarna die de consultatie gewoon ondergaat. Een onlinescreening kan net dat humane en empathische terugbrengen. De meeste informatie is al verzameld, de repetitieve elementen afgehandeld, dus is er meer tijd voor de arts om te luisteren. Daarin zit de grote toegevoegde waarde.”

Puntjes op de i

Staan we dan nog maar aan het begin van e-health, als we zien hoe snel AI en algoritmes zich ontwikkelen? “Die technologieën worden vandaag inderdaad onderzocht en uitgewerkt”, aldus Ines Chevolet. “Het belangrijkste is om de nuttigste ontwikkelingen over te houden. Zo kunnen we technologie op de juiste manier inzetten. Dat wil zeggen: zonder het menselijke uit het oog te verliezen. Zo zal digitalisering geen stap naar anonimisering zijn.”

AI die het menselijke terug in de zorg brengt: het klinkt contra-intuïtief, maar het kan, zo besluit Tom Van De Putte. “Al moet het een hybride systeem worden, waarbij AI de dokter ondersteunt en empowert, maar nooit vervangt. Menselijk contact blijft cruciaal.”

Vorig artikel
Volgend artikel