Home Lifestyle Streaming gaat nooit meer weg

Streaming gaat nooit meer weg

Op donderdagavond gezellig met de hele familie op de bank naar Dallas kijken? Zo was het in de jaren 80, maar die tijden zijn reeds lang vervlogen. Tegenwoordig kijk je simpelweg naar wat je wil, wanneer je wil. Vooral voor de jongere mensen betekent dat: YouTube en/of Netflix.

14 november 2006 was een heuglijke dag in de geschiedenis van Google. Op die dag kondigde het bedrijf immers aan dat het YouTube zou overnemen, een videostreamingsite die nauwelijks een jaar oud was. Google betaalde 1,65 miljard dollar voor YouTube, wat menig waarnemer naar adem deed happen.

Netflixcijfers en chill

Al snel bleek dat het jonge platform iedere cent waard was. Momenteel is de site in 90 landen beschikbaar, 1,8 miljard mensen loggen minstens een keer per maand in en bekijken elk jaar 46.000 jaar aan materiaal. In de V.S. bereikt YouTube in de leeftijdscategorie 18-34 en 18-49 -de categorie die beslist over aankopen- meer mensen dan eender welk televisiestation. En Netflix kan al even indrukwekkende cijfers voorleggen. De site begon aanvankelijk als een online verhuurder van dvd’s, maar schakelde het businessmodel al snel om.

Gouden content

Netflix begon in 2011 series en films te streamen via internet, aanvankelijk vooral oudere films en B-films, maar het gouden idee was om ook zelf content te maken en die enkel via Netflix aan te bieden. De eerste home run sloeg het bedrijf met House of Cards, een vlijmscherpe politieke satire die meteen tot must see-tv werd gebombardeerd. Nadien volgden series als Orange is the New Black, The Crown, Stranger Things en ontelbare anderen. Momenteel spendeert Netflix zo’n zeven miljard dollar per jaar aan de aanmaak van eigen series en films. Geen enkele Hollwood-studio komt zelfs maar in de buurt van de cijfer. Dit jaar had Netflix voor het eerst ook meer Emmy-nominaties dan HBO.

Voor veel mensen staat een “avondje tv-kijken” niet meer synoniem voor zappen naar Eén, VTM of Vier, maar voor bingewatchen op Netflix.

Concurrentie

De abonneecijfers maakten ongeveer dezelfde sprong. Netflix begon in 2012 met een goede 26 miljoen abonnees, haast allemaal Amerikanen. Nu zijn het er bijna 140 miljoen, over heel de wereld. Voor veel mensen staat een “avondje tv-kijken” niet meer synoniem voor zappen naar Eén, VTM of Vier, maar voor bingewatchen op Netflix. Of video’s kijken op YouTube. Het succes van het streamen inspireerde uiteraard ook concurrenten. Amazon kwam met zijn Prime Video-dienst, ondertussen ook in België beschikbaar, en in de V.S. probeerden diensten als Hulu, HBO Online en Vudu een graantje mee te pikken. YouTube lanceerde YouTube Premium als Netflix-concurrent.  

Streamingstrijd gaat voort

Ook in ons land gebeurt er het een en ander. Zo onderkennen de televisiestations ondertussen volop de kracht van online kijken. VRT, Vier en VTM hebben allemaal eigen apps, net als distributeurs Telenet en Proximus. Series kun je bijvoorbeeld bekijken via de Lumiere-app.Het streaminglandschap is trouwens nog lang niet in steen gehouwen. De komende jaren zal er zich nog een stevige strijd om de troon afspelen. Facebook bekijkt of het iets met online tv kan gaan doen, maar het is vooral uitkijken naar de inspanningen van Apple, die naar verluidt begin volgend jaar met een eigen streamingdienst zouden komen. Ook Disney zou in 2019 een eigen platform lanceren.

Meerdere diensten?

Zeker die laatste rijdt daarmee Netflix in de wielen. Disney heeft bijvoorbeeld al aangekondigd dat het alle films, animatiefilms en series binnenkort van Netflix zal weghalen om enkel nog via eigen platform te vertonen. Dé belangrijkste vraag daarbij: zullen consumenten bereid zijn om niet voor één of twee diensten 10 euro per maand te betalen, zoals nu, maar voor vier of vijf of zes? Tegen eind volgend jaar zal daarover al veel duidelijk zijn.

MEER

Lage-energiebouw voor comfort én besparingen

energiezuinig bouwenDriedubbele beglazing, een portie geduld en een rits premies. Mattias D’Hooge had de handen vol met de renovatie van zijn duplex tot een lage-energiebouw. Zelfs voor een architect van zijn kaliber was het een grote uitdaging. Maar het eindresultaat is een voorbeeld voor iedereen.

De weg naar Smart Belgium?

Smart Belgium Geconnecteerde toestellen en slimme toepassingen... ze dringen stilaan door in ons dagelijkse leven. Maar de echte meerwaarde voor het Belgische bedrijfsleven moet nog komen.

Kiezen voor leasing

expertpanelEfficiënt transport is een basisvoorwaarde voor vlotte business. Heel wat bedrijven stappen daarom in een leasing-formule met een betrouwbare aanbieder. Maar ook particulieren maken steeds vaker gebruik van leasing, en daarbij kijken ze niet alleen naar de auto.

Liever hemelwater dan drinkwater

Elke dag verbruiken we in België zowat 130 liter zuiver drinkwater per persoon, niet alleen om te drinken, te douchen of te koken, maar ook om het toilet door te spoelen, de auto te poetsen en de tuin te besproeien. Voor dat soort van zaken hemelwater inzetten zou een gigantische besparing betekenen van drinkwater én geld.

Ondernemingen: een deel van de oplossing

Uitstoot Pieter Timmermans van het VBO pleit voor meer ondersteuning voor investeringeren naar een echt beleid inzake industrie en klimaat.

‘It takes a village to raise a child…’

Evi HanssenDit oude gezegde is mijn mantra wanneer ik mijn framily – vrienden die zo close zijn geworden dat ze familie zijn – om hulp vraag bij de opvoeding van mijn kinderen. De mantra helpt me om mijn schuldgevoel binnen de perken te houden. Schuldgevoel, daar hebben de meeste ouders sowieso last van, en zéker de single exemplaren die hun kind de helft van de tijd zien.