Home Lifestyle Streaming gaat nooit meer weg

Streaming gaat nooit meer weg

Op donderdagavond gezellig met de hele familie op de bank naar Dallas kijken? Zo was het in de jaren 80, maar die tijden zijn reeds lang vervlogen. Tegenwoordig kijk je simpelweg naar wat je wil, wanneer je wil. Vooral voor de jongere mensen betekent dat: YouTube en/of Netflix.

14 november 2006 was een heuglijke dag in de geschiedenis van Google. Op die dag kondigde het bedrijf immers aan dat het YouTube zou overnemen, een videostreamingsite die nauwelijks een jaar oud was. Google betaalde 1,65 miljard dollar voor YouTube, wat menig waarnemer naar adem deed happen.

Netflixcijfers en chill

Al snel bleek dat het jonge platform iedere cent waard was. Momenteel is de site in 90 landen beschikbaar, 1,8 miljard mensen loggen minstens een keer per maand in en bekijken elk jaar 46.000 jaar aan materiaal. In de V.S. bereikt YouTube in de leeftijdscategorie 18-34 en 18-49 -de categorie die beslist over aankopen- meer mensen dan eender welk televisiestation. En Netflix kan al even indrukwekkende cijfers voorleggen. De site begon aanvankelijk als een online verhuurder van dvd’s, maar schakelde het businessmodel al snel om.

Gouden content

Netflix begon in 2011 series en films te streamen via internet, aanvankelijk vooral oudere films en B-films, maar het gouden idee was om ook zelf content te maken en die enkel via Netflix aan te bieden. De eerste home run sloeg het bedrijf met House of Cards, een vlijmscherpe politieke satire die meteen tot must see-tv werd gebombardeerd. Nadien volgden series als Orange is the New Black, The Crown, Stranger Things en ontelbare anderen. Momenteel spendeert Netflix zo’n zeven miljard dollar per jaar aan de aanmaak van eigen series en films. Geen enkele Hollwood-studio komt zelfs maar in de buurt van de cijfer. Dit jaar had Netflix voor het eerst ook meer Emmy-nominaties dan HBO.

Voor veel mensen staat een “avondje tv-kijken” niet meer synoniem voor zappen naar Eén, VTM of Vier, maar voor bingewatchen op Netflix.

Concurrentie

De abonneecijfers maakten ongeveer dezelfde sprong. Netflix begon in 2012 met een goede 26 miljoen abonnees, haast allemaal Amerikanen. Nu zijn het er bijna 140 miljoen, over heel de wereld. Voor veel mensen staat een “avondje tv-kijken” niet meer synoniem voor zappen naar Eén, VTM of Vier, maar voor bingewatchen op Netflix. Of video’s kijken op YouTube. Het succes van het streamen inspireerde uiteraard ook concurrenten. Amazon kwam met zijn Prime Video-dienst, ondertussen ook in België beschikbaar, en in de V.S. probeerden diensten als Hulu, HBO Online en Vudu een graantje mee te pikken. YouTube lanceerde YouTube Premium als Netflix-concurrent.  

Streamingstrijd gaat voort

Ook in ons land gebeurt er het een en ander. Zo onderkennen de televisiestations ondertussen volop de kracht van online kijken. VRT, Vier en VTM hebben allemaal eigen apps, net als distributeurs Telenet en Proximus. Series kun je bijvoorbeeld bekijken via de Lumiere-app.Het streaminglandschap is trouwens nog lang niet in steen gehouwen. De komende jaren zal er zich nog een stevige strijd om de troon afspelen. Facebook bekijkt of het iets met online tv kan gaan doen, maar het is vooral uitkijken naar de inspanningen van Apple, die naar verluidt begin volgend jaar met een eigen streamingdienst zouden komen. Ook Disney zou in 2019 een eigen platform lanceren.

Meerdere diensten?

Zeker die laatste rijdt daarmee Netflix in de wielen. Disney heeft bijvoorbeeld al aangekondigd dat het alle films, animatiefilms en series binnenkort van Netflix zal weghalen om enkel nog via eigen platform te vertonen. Dé belangrijkste vraag daarbij: zullen consumenten bereid zijn om niet voor één of twee diensten 10 euro per maand te betalen, zoals nu, maar voor vier of vijf of zes? Tegen eind volgend jaar zal daarover al veel duidelijk zijn.

MEER

De toekomst van de smart building

Smart building De tijden dat gebouwen gewoon een hoopje bakstenen, cement en zorgvuldig uitgekozen vloeren en kleuren waren, lijken stilaan achter ons te liggen. Meer dan ooit vormt een gebouw het kloppend hart van een – al dan niet zakelijke – gemeenschap, een publieke processor voor creatieve ideeën, een onverzadigbare ruimte voor multi-technische installaties.

Opgelicht en uitgebuit: zangers zonder geld

Ongeveer elke beginnende (en doorwinterde) artiest kent de horrorverhalen wel over managers die hun 'poulains' oplichten. Zelfs de grootste sterren speelden fortuinen kwijt aan gewetenloze oplichters die hun carrière hadden moeten verder helpen.   

De juiste aannemer, de enige garantie voor een geslaagd...

de perfecte aannemerDe zoektocht naar the right man for the job verdient je volle aandacht. Want een (ver)bouwproject is niet alleen een serieuze investering, er moet ook een match zijn met de bouwheer. Voor Marc Jacobs was het vinden van een duurzame aannemer een essentiële voorwaarde om zijn ecologisch bouwproject te doen slagen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is het nieuwe normaal

MVO Meer en meer bedrijven, ook kmo’s, willen inzetten op ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ of MVO. Maar wat is dat eigenlijk?

‘Live the best life’

Els PynooDeze zomer ben ik 50 geworden. Ik sta dus aan het begin van de tweede helft van mijn leven en heb 100 procent vertrouwen in de toekomst.

Een beetje zomer in je bord

RestaurantAh, zomer… Een tijd van zon, zee, strand en vakantie. Maar ook van lange, landerige zomeravonden die je met vrienden doorbrengt, samen aan de barbecue. Wat zijn de onmisbare ingrediënten om er een geslaagde maaltijd van te maken? Dat vroegen we aan drie culinaire toptalenten.