Home Lifestyle Streaming gaat nooit meer weg

Streaming gaat nooit meer weg

Op donderdagavond gezellig met de hele familie op de bank naar Dallas kijken? Zo was het in de jaren 80, maar die tijden zijn reeds lang vervlogen. Tegenwoordig kijk je simpelweg naar wat je wil, wanneer je wil. Vooral voor de jongere mensen betekent dat: YouTube en/of Netflix.

14 november 2006 was een heuglijke dag in de geschiedenis van Google. Op die dag kondigde het bedrijf immers aan dat het YouTube zou overnemen, een videostreamingsite die nauwelijks een jaar oud was. Google betaalde 1,65 miljard dollar voor YouTube, wat menig waarnemer naar adem deed happen.

Netflixcijfers en chill

Al snel bleek dat het jonge platform iedere cent waard was. Momenteel is de site in 90 landen beschikbaar, 1,8 miljard mensen loggen minstens een keer per maand in en bekijken elk jaar 46.000 jaar aan materiaal. In de V.S. bereikt YouTube in de leeftijdscategorie 18-34 en 18-49 -de categorie die beslist over aankopen- meer mensen dan eender welk televisiestation. En Netflix kan al even indrukwekkende cijfers voorleggen. De site begon aanvankelijk als een online verhuurder van dvd’s, maar schakelde het businessmodel al snel om.

Gouden content

Netflix begon in 2011 series en films te streamen via internet, aanvankelijk vooral oudere films en B-films, maar het gouden idee was om ook zelf content te maken en die enkel via Netflix aan te bieden. De eerste home run sloeg het bedrijf met House of Cards, een vlijmscherpe politieke satire die meteen tot must see-tv werd gebombardeerd. Nadien volgden series als Orange is the New Black, The Crown, Stranger Things en ontelbare anderen. Momenteel spendeert Netflix zo’n zeven miljard dollar per jaar aan de aanmaak van eigen series en films. Geen enkele Hollwood-studio komt zelfs maar in de buurt van de cijfer. Dit jaar had Netflix voor het eerst ook meer Emmy-nominaties dan HBO.

Voor veel mensen staat een “avondje tv-kijken” niet meer synoniem voor zappen naar Eén, VTM of Vier, maar voor bingewatchen op Netflix.

Concurrentie

De abonneecijfers maakten ongeveer dezelfde sprong. Netflix begon in 2012 met een goede 26 miljoen abonnees, haast allemaal Amerikanen. Nu zijn het er bijna 140 miljoen, over heel de wereld. Voor veel mensen staat een “avondje tv-kijken” niet meer synoniem voor zappen naar Eén, VTM of Vier, maar voor bingewatchen op Netflix. Of video’s kijken op YouTube. Het succes van het streamen inspireerde uiteraard ook concurrenten. Amazon kwam met zijn Prime Video-dienst, ondertussen ook in België beschikbaar, en in de V.S. probeerden diensten als Hulu, HBO Online en Vudu een graantje mee te pikken. YouTube lanceerde YouTube Premium als Netflix-concurrent.  

Streamingstrijd gaat voort

Ook in ons land gebeurt er het een en ander. Zo onderkennen de televisiestations ondertussen volop de kracht van online kijken. VRT, Vier en VTM hebben allemaal eigen apps, net als distributeurs Telenet en Proximus. Series kun je bijvoorbeeld bekijken via de Lumiere-app.Het streaminglandschap is trouwens nog lang niet in steen gehouwen. De komende jaren zal er zich nog een stevige strijd om de troon afspelen. Facebook bekijkt of het iets met online tv kan gaan doen, maar het is vooral uitkijken naar de inspanningen van Apple, die naar verluidt begin volgend jaar met een eigen streamingdienst zouden komen. Ook Disney zou in 2019 een eigen platform lanceren.

Meerdere diensten?

Zeker die laatste rijdt daarmee Netflix in de wielen. Disney heeft bijvoorbeeld al aangekondigd dat het alle films, animatiefilms en series binnenkort van Netflix zal weghalen om enkel nog via eigen platform te vertonen. Dé belangrijkste vraag daarbij: zullen consumenten bereid zijn om niet voor één of twee diensten 10 euro per maand te betalen, zoals nu, maar voor vier of vijf of zes? Tegen eind volgend jaar zal daarover al veel duidelijk zijn.

MEER

‘Transparantie over kwaliteit is de norm’

Dirk RamaekersLange tijd leefde de overtuiging dat het met de kwaliteit van de zorg in Vlaanderen goed zat. De hoge graad van toegankelijkheid en de toewijding van het zorgpersoneel werden verondersteld om dat te garanderen. 

Een tuin als schilderij

Pieter ToebaertMonet, zonder meer een van de belangrijkste kunstenaars die de tuin ooit tot leven bracht, vertelde dat hij zijn schilderijen ‘dankte aan bloemen’. Nog steeds spreekt een kleurrijke tuin tot de verbeelding. Al zien we wel grote veranderingen in de groenbeleving.

In de bres voor goeie ideeën

crowdfunding0,40 euro. Zoveel investeerde de gemiddelde Belg in 2014 in crowdfunding. Weinig, als je het naast de cijfers van pakweg Groot-Brittannië en Nederland legt, waar inwoners respectievelijk 29,5 en 3,7 euro vijl hadden. Wat moet je weten als je er zelf mee wilt beginnen?

Geen voetbalvrouw, maar gewoon vrouw

Annelien Coorevits Annelien Coorevits is een vrouw die haar mannetje staat. Ze werkt als model en styliste, is het nieuwe gezicht van tv-zender Vijf én wordt binnenkort voor de tweede keer mama.

Tjorven Denorme: “We moeten weg van één persoon die...

Hack Belgium In dialoog gaan en elkaar dingen aanleren is de toekomst, daar is Tjorven Denorme van overtuigd. Als CEO van Hack Belgium organiseert hij de grootste hackaton van België.

Een gezonde geest in een gezonde student

Gezonde StudentHet studentenleven lijkt wel een vrijgeleide voor een ongezond bestaan: vaak stilzitten, weinig slapen, ongezond eten en (te) veel pintjes drinken. Maar is dat eigenlijk wel zo? En wat kun je als student doen om je lichaam en geest – toch enigszins – fit te houden?