podcast
Business

Het belang van podcast in 2020: inclusief podcastaflevering!

08.07.2020
door Heleen Driesen

Podcast ‘In de Lift’ – Aflevering 1: Matthijs De Block over digitalisering

Matthijs is kunstenaar, designer maar vooral een volbloed jonge ondernemer – met een focus op menselijke interactie, innovatie, design en technologie. Van Superserieus tot Kunigi faciliteert hij multidisciplinaire (bio)technologische innovaties en gaat hij met een inspirerende drive op zoek naar manieren om hernieuwbare materialen te creëren. We spraken met hem over de digitale revolutie binnen onze ondernemingen, genmodificatie, de ‘grootste dip uit zijn leven’ en hoe hij graag een CTRL+F voor het echte leven zou willen.

Beluister de allereerste aflevering van ‘In de Lift’ nu!


Als een samensmelting tussen iPod en broadcast, zo kwam de podcast aan zijn naam. Maar terwijl de muziekspeler met de witte oortjes al een tijd ter ziele is gegaan, is zijn audioschepping springlevend. In navolging van hobbyisten en radiomakers gaan nu ook ondernemers volop voor de bijl. “Een authentiek verhaal werkt zoveel beter dan de marchand te willen uithangen.”

“Als mijn moeder – op heel wat vlakken de ideale maatstaf – me vraagt welke podcast ze zou moeten beluisteren, dan weet ik dat we al een eind zijn opgeschoten”, grinnikt Rik De Bruycker, die samen collega-mediamaker Lisa Smolders het podcastproductiehuis Van Leeuwen & De Bock runt. Op korte tijd is het aantal Belgische podcasts enorm geboost, merkt de Studio Brusselpresentator op. “Toen ik vier jaar geleden startte met mijn eigen podcast kon ik andere makers nog bij naam noemen. Nu is de tel niet meer bij te houden.”

Van kokosnoten tot business skills

Té niche kun je haast niet gaan, treedt Smolders enthousiast bij. “Je ziet podcasts opduiken in alle versies en kleuren. Dat kan gaan van een vogelaar die iets willen vertellen over de kievitsoorten die hij gespot heeft, tot ‘welke zonnecrème kies ik?’ of ‘hoe eet ik het best kokosnoten?’. Sommige podcasts zijn in een take opgenomen, andere audio-documentaires hebben maandenlang werk gekost. Alles is mogelijk, het spectrum is enorm breed.”

Voor een medium dat al een kleine twintig jaar bestaat, is de opmars van de podcast wel opmerkelijk steil. Wat maakt deze audiovorm plots zo aantrekkelijk voor een breed publiek? In tijden dat onze smartphone meer tegen ons praat dan ons eigen lief, lijken mensen weer op zoek naar rust en focus, zoeken Smolders en De Bruycker een verklaring. “Bij een podcast kies je zelf welke informatie of welke verhalen je wil horen, op de momenten dat jij daar zin in hebt. Je hoeft er zelfs niet voor te gaan neerzitten. Je luistert terwijl je de was sorteert of boodschappen doet in de frisdrankrayon van de Colruyt. Whodunitverhalen zijn populair als een eerste kennismaking, maar evengoed kun je dingen bijleren over je favoriete thema of je skills laten aanscherpen door mensen in jouw business.”

“EEN PODCAST IS ENORM DIRECT. GEEN ENKEL ANDER MEDIAKANAAL LAAT TOE OM ZO RECHTSTREEKS MET JE KLANTEN TE COMMUNICEREN.”

Trage babbel

Dat ook bedrijven en ondernemers vandaag volop de mogelijkheden van podcast verkennen, hoeft niet te verbazen, vindt De Bruycker. “Een podcast is enorm direct. Geen enkel ander mediakanaal laat toe om zo rechtstreeks met je klanten te communiceren. Of je moet al fysiek bij hen langsgaan. Via livestreaming kun je een heel persoonlijke babbel aangaan met je publiek. Het hoeft allemaal niet zo snel te gaan als bijvoorbeeld in een video, waar je in maximum vier minuten je punt moet maken. De tijd en de rust die je kunt nemen in een podcast, geven je boodschap ook een zekere geloofwaardigheid.”

Die credibiliteit zit precies in de trage relatie die je aangaat met je luisteraars, legt Smolders uit. “Stel dat je meubelmaker bent, dan ben je in het beste geval enorm gepassioneerd door meubels. Wat je dan kunt doen in een podcast is je kennis delen over meubelontwerp van de jaren 50 tot nu. Daarmee positioneer je jezelf beetje bij beetje als een referentie binnen jouw vakgebied. Wij zijn ervan overtuigd dat die aanpak veel beter werkt dan heel ostentatief de marchand uit te hangen. Je merk versterken, daar gaat het om. En daarvoor hoef je echt niet de hele tijd over je eigen producten te praten.”

Authentiek en kleurrijk

Om relevant te zijn voor een publiek, moet je wel eerst heel goed weten wat je wilt vertellen, halen de podcastproducers aan. Vervolgens moet je dat verhaal ook nog eens zo goed mogelijk proberen te brengen. “Dat doe je best vanuit je eigen passie en in je eigen toon”, aldus De Bruycker. “Als je een steengoed concept hebt, maar je verhaal sluit niet aan bij wie je bent, dan sla je de plank sowieso mis. Een sterke podcast is persoonlijk, authentiek en komt direct binnen bij mensen.”

“Een basisvoorwaarde is: weet op technisch vlak precies wat je doet, zodat je opname goed klinkt”, vult Smolders aan. “Onderzoek toont aan dat opnamekwaliteit een van de belangrijkste voorwaarden is opdat mensen naar je zouden blijven luisteren. Daarnaast heb je wat mij betreft ook altijd een fijne verteller nodig. Iemand die kleurrijk, met veel passie en liefst ook wat humor een verhaal kan brengen. Krampachtig de presentator willen spelen als in (zwoele radiostem) ‘Hallo, welkom, beste luisteraar’, dat mag intussen niet meer. Zorg dus dat je inhoudelijk goed overkomt en wees de beste versie van jezelf.”

“EEN STERKE PODCAST IS PERSOONLIJK, AUTHENTIEK EN KOMT DIRECT BINNEN BIJ MENSEN.”

Verder heeft de podcast nog weinig last van regels en beperkingen. Zolang de vorm de functie volgt, zijn alle experimenten toegestaan. “Er vallen wel wat technieken en trucs aan te leren om een interessant interview te hebben of om variatie te brengen in je story. Hier en daar een muziekje, voice-over of een interview inlassen, kan absoluut werken. Maar je moet altijd redeneren: draagt dit bij tot wat ik wil communiceren? Dat is dan precies wat we met Van Leeuwen & De Bock aanbieden en doen.”

Eerlijker dan TV

Daarin verschilt de maakwijze van een podcast weinig van hoe je een tv-programma of serie regisseert, merkt De Bruycker op. “Uiteindelijk is televisie ook maar een podcast om naar te kijken. Wat belangrijk is, is het verhaal. Dat is het skelet. En daaraan hangt de podcast zich nog veel eerlijker op dan televisie – als je het tenminste goed doet.”

Om je aan een podcast te wagen, hoef je dan ook niet aan Herman Teirlinck te hebben gestudeerd of volledig onderlegd te zijn in de regels van de audiokunst. “Wij maken uw keuken”, citeert De Bruycker de man die al dertig jaar schrijnwerk verricht alsof het voor zichzelf zou zijn. “Toen die spot voor de eerste keer op het scherm kwam, moesten mensen erom lachen. Vandaag is dat soort ‘eerlijke’ reclame zowat de standaard geworden. Podcasts leunen daar dicht bij aan. Heel slick en opgekuist moeten ze niet zijn, wel gewoon degelijk en oprecht gemaakt.”

“Je moet de persoon erachter kunnen horen, dat hebben mensen graag”, besluit Smolders. “En het voordeel is: terwijl je jouw podcast opneemt, kun je zonder probleem die lelijke trui dragen. Niemand geeft erom.”

Vorig artikel
Volgend artikel