beautyproducten
Lichaam

De opmars van gepersonaliseerde beautyproducten

18.06.2022
door Rosalie Van Hoof

Steeds meer cosmeticamerken lanceren gepersonaliseerde beautyproducten zoals een dagcrème gemaakt op basis van je eigen DNA. Driewerf hoera voor onze weldra onberispelijke look, of wachten we best nog even met vieren?

In mijn utopie laat je iedere ochtend een intelligente scan van je gezicht maken. De scanner meet alles wat belangrijk is bij huidverzorging: de mate van hydratatie, de hoeveelheid talgproductie, de hoeveelheid zuurstof die in je bloed circuleert, hoeveel afvalstoffen er zijn, of je zonneschade hebt opgelopen de dag ervoor… Op basis daarvan wordt dan een instant dagcrème voor je gemaakt met de juiste balans aan ingrediënten specifiek voor jouw huid.” Kris Schoeters van Skincare Boulevard droomt luidop, al lijkt de fantasie van de huidexperte de realiteit steeds meer in te halen. “Er kan al veel. Héél veel.”

L’Oréal lanceerde een applicatie waarmee je via augmented reality beautyproducten op je gezicht kunt testen. De mogelijkheden zijn eindeloos en het is levensecht. Yves Saint Laurent bracht Rouge Sur Mesure op de markt, een lippenstift waarvan je
de kleur, tint en textuur kunt bepalen en die je nota bene zelf kunt printen. “Tegenwoordig bestaat er ook zoiets als ‘blood crème’”, vertelt Maureen Naudts, make-upartieste met een half miljoen volgers op Instagram. “Dat is een dagcrème gemaakt van je eigen bloedcellen. Dr. Barbara Sturm was een van de eersten die het aanbood. Het is hot onder celebrity’s zoals Hailey Bieber, maar onbetaalbaar voor de gewone mens.”

Naudt legt meteen de vinger op de wonde, namelijk de toren- hoge prijs. “Momenteel behoren dat soort gepersonaliseerde beautyproducten nog tot het luxesegment.” Ook Schoeters, die via Skincare Boulevard huidadvies verleent, botst op de prijs.“Een merk als L’Oréal kan natuurlijk experimenteren met artificiële intelligentie, het heeft veel expertise in huis, een groot budget en vooral heel veel data. De app waarmee je in een winkel jouw make-up en haarkleur aanpast, capteert al die informatie. Dat mogen we niet vergeten.”

Momenteel behoren dat soort gepersonaliseerde beautyproducten nog tot het luxesegment.

— Maureen Naudt, make-upartieste

Ook via online vragenlijsten worden data verzameld. “Heel wat merken bieden een online huidanalyse aan. Je vult een vragenlijst in – de ene is al wat langer dan de andere – en vervolgens wordt er een gepersonaliseerd pakket aan pro- ducten voor jou samengesteld”, legt Schoeters uit. “Sommige merken doen echt hun best wat die huidanalyse betreft, maar het verwerken en interpreteren van de antwoorden, daarin evenaart momenteel nog geen enkele computer de mens.” Toch is de huidexperte positief. “Ook nichemerken springen op de markt van gepersonaliseerde beauty. De wereld zal er ongetwijfeld mooier op worden.”

De trend is nog niet helemaal doorgebroken in België. “Los van de prijs is het hier gewoon nog niet ingeburgerd. Vooral in de Verenigde Staten en in Engeland worden dat soort customized producten al gebruikt. Wij zijn op dat vlak altijd trager in België”, zegt Maureen Naudts, die gepersonaliseerde cosmetica nog even links laat liggen. “Vroeger waren er maar tien of twintig kleuren foundation verkrijgbaar. Vandaag is er een ruim aanbod, maar toch eindig je nog vaak met twee verschillende tinten die je mengt. Producten op maat, dat juich ik dus alleen maar toe.”

Schoeters is hoopvol, nu haar droombeeld steeds tastbaarder wordt. “Wat vandaag al kan, overtreft alles”, zegt ze. “Huidanalyses worden alsmaar toegankelijker. Dat is een stap vooruit. Ik denk dat we moeten blijven vooruitkijken. DNA-analyses en een staaltje van de darmflora – die onze levensstijl weerspiegelt en invloed heeft op onze huid – om zo de juiste producten te kunnen kiezen, zouden gangbaarder moeten worden. Zo kan iedereen genieten van de juiste producten. Maar men moet zich er wel bewust van zijn dat het over meer gaat dan louter een potje crème of lippenstift. De manier waarop je het product aanbrengt, maar ook je hormoonhuishouding en levensstijl zijn bepalend voor hoe je eruitziet. Met peperdure make-up alleen koop je geen vlekkeloze look.”

Vorig artikel
Volgend artikel