Business

Zet de consument centraal

23.04.2019
door Fokus Online

Simon November, woordvoerder Test Aankoop

Op zaterdag eten inslaan voor de lange werkweek die volgt, dan naar een kledingzaak hossen voor een nieuwe broek voor zoonlief en nog snel dat cadeautje voor het verjaardagsfeestje van huppeldepup waar dochterlief om 14u moet geraken: het klinkt wat hectisch allemaal? Ja, dat is het ook.

Een dergelijk hectische dag klinkt vooral ook als verleden tijd. Want de maatschappij van vandaag is op dat vlak veranderd. De consument is meer en meer gewend geraakt aan e-commerce, met een ultrasnelle levering en gratis retour inbegrepen.

Trage vraag

Toegegeven, het heeft wel een hele poos geduurd. Online shoppen was lang een verwaarloosbaar verschijnsel, iets voor mensen die graag een risico namen. Stel je maar eens voor dat je pakje niet wordt geleverd, maar je hebt wel betaald. Die trage digitale vraag van de consument in ons land heeft ervoor gezorgd dat ook onze bedrijven achterophinken en zich de kaas van tussen het brood lieten eten door onze noorderburen, die korter op de bal speelden. Denk maar aan een bol.com of Coolblue, maar evenzeer ook wereldspelers zoals Amazon en recent ook de Chinese gigant, Alibaba.

In ieder geval, de trend is duidelijk: e-commerce is er om niet meer weg te gaan. De e-commerce in België zal naar alle waarschijnlijkheid uitkomen op een waarde van 11,84 miljard euro, wat het vorige jaar betreft, en ook voor 2019 mogen we ons vermoedelijk aan dergelijke cijfers verwachten. De consument is verwend: online shops zijn er 7 dagen op 7, 24u op 24u open en bieden een gamma aan producten die een gewone retailer in een fysieke winkel niet kan bieden.

Transparantie over de hele toeleveringsketen zal cruciaal zijn

E-commercialiseren

Voeg daar voor sommigen een levering − nog voor de dag zelf − én gratis retour aan toe, en het plaatje is compleet. Vanaf het moment dat de mens gewoon geraakte aan een bepaald verwachtingspatroon is het quasi onmogelijk geworden om de klok terug te draaien. Ondernemingen die willen slagen op vlak van e-commerce zullen de consument dus steeds centraal moeten zetten en op slimme technologie, het optimaliseren van processen en automatisering inzetten.

Tegelijk hecht de consument meer belang aan mensenrechten, het milieu en zijn eigen privacy. Een en ander werd vooral ingegeven door de Rana Plaza-ramp in Bangladesh, de klimaatproblematiek die brandend actueel is en recente privacyschandalen zoals dat van Facebook. Transparantie over de hele toeleveringsketen zal dus cruciaal zijn: de consument wil weten vanwaar zijn product komt, waar en door wie het is gemaakt, waar het zich bevindt en waar het zal worden geleverd. Het wordt een grote uitdaging voor onze bedrijven om in deze snel evoluerende tijden bij te blijven.

Vorig artikel
Volgend artikel